
۱۹ ژوئیه ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: کریستوفر مکفادن
طبق گزارشها، چین عملیات اولین تونل باد ترکیبی خود را که به آزمایش هواپیماهای ارتفاع پایین اختصاص دارد، در گوانگژو، استان گوانگدونگ، آغاز کرده است. این توسعه که توسط آکادمی تحقیقات هوافضای گوانگدونگ (GARA) توسعه یافته است، به عنوان یک نقطه عطف مهم برای بخش هوانوردی ارتفاع پایین – به ویژه پهپادها و وسایل نقلیه هوایی شهری – تلقی میشود.
تونل باد کامپوزیت یک مرکز آزمایش کنترلشده است که با دمیدن هوا بر روی یک مدل ثابت از هواپیما یا پهپاد، شرایط پرواز را شبیهسازی میکند. این سازه مهندسان را قادر میسازد تا آیرودینامیک (حرکت هوا در اطراف هواپیما) را مطالعه کرده و سیستمهای کنترل و عملکرد پرواز را بهینه کنند.
تونلهای باد برای آزمایش ایمن طرحهای هواپیما و تخمین عواملی مانند مقاومت باد بسیار مفید هستند. آنها همچنین امکان انجام آزمایش سریعتر و اقتصادیتر از پروازهای آزمایشی در فضای باز در دنیای واقعی را فراهم میکنند.
گزارش شده است که تونل باد جدید به طور ویژه برای آزمایش هواپیماهای کم ارتفاع طراحی شده است. برای این منظور، این تونل برای پهپادها، تاکسیهای هوایی و سایر هواپیماهای کم ارتفاع که به طور فزایندهای برای لجستیک، حمل و نقل شهری و نظارت اهمیت دارند، طراحی شده است.
فناوری سنتی را با سیستم «windshaper» ادغام میکند.
این تونل اولین تونل کلاس ۴.۵ متری چین است که آن را به اندازه کافی بزرگ میکند تا پهپادهای متوسط یا هواپیماهای کوچک سرنشیندار را آزمایش کند، در حالی که همچنان برای چرخههای سریع آزمایش کارآمد است. این سازه همچنین آزمایشهای محلی سریعتر را تسهیل میکند و انتظارهای تا یک سال را در مراکزی مانند مرکز هاربین که دور است و ظرفیت پذیرش آن بیش از حد است، کاهش میدهد.
شانگ زومینگ، مدیر پلتفرم تست تونل باد در GARA، گفت: «شرکتهایی بودند که بیش از یک سال برای یک بازه زمانی آزمایش در هاربین منتظر ماندند. اکنون، با راهاندازی تونل باد در منطقه خلیج بزرگ، کل فرآیند آزمایشهای تونل باد، از هماهنگی تا آزمایش، تنها سه تا چهار ماه طول میکشد.»
سان لیانگبائو، رئیس فناوری تونل باد در آکادمی تحقیقات هوافضای گوانگدونگ، توضیح داد: «ما هواپیما را به یک پلتفرم آزمایشی متصل میکنیم و اجازه میدهیم هوا جریان یابد، یک حرکت نسبی ایجاد میکند و شرایط پرواز در آسمان را برای اندازهگیری پارامترهای فناوری شبیهسازی میکند.»
تونل باد کامپوزیت جدید، سیستم تونل باد سنتی هوانوردی را با فناوری «windshaper» ادغام میکند. این را میتوان به یک سیستم جریان هوای پویا تشبیه کرد که برای آزمایش پهپادهای کوچکتر و چابکتر بهینه شده است. این عملکرد دوگانه، آن را به یک پلتفرم هیبریدی تبدیل میکند که اولین نمونه از نوع خود در چین است و در عین حال زمان تحقیق و هزینههای توسعه تقویت استقرار سریعتر فناوریهای جدید پرواز را کاهش میدهد.
GARA در حال برنامهریزی یک پلتفرم اشتراکگذاری داده «منطقه خلیج شماره ۱» برای سادهسازی آزمایشها و ارتقای همکاری بین شرکتها و مؤسسات تحقیقاتی است. با توجه به چشمانداز وسیعتر، منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو یک اولویت ملی برای نوآوری در فناوری پیشرفته است.
این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا پهپادها و هواپیماهای کم ارتفاع تمرکز اصلی رشد اقتصادی در چین هستند. برای این منظور، این مرکز جدید به پر کردن شکاف بین تحقیق و توسعه آزمایشگاهی و استقرار در دنیای واقعی کمک میکند.
طبق گزارشهای محلی، این مرکز همچنین از تجاریسازی سریعتر فناوریهای جدید پرواز، از جمله پهپادهای خودران، پشتیبانی خواهد کرد. با نگاهی به تصویر بزرگتر، تونل باد جدید گامی اساسی در تسریع جاهطلبیهای هوانوردی کم ارتفاع چین با تبدیل نظریه آیرودینامیک به واقعیت آماده پرواز است.