
نوشتهی هانا براون و النور باتلر – 07/07/2025 –
مدیرعامل ولوو به یورونیوز گفت: «واقعاً هیچ حمایتی به شکل تعرفه وجود ندارد. تنها حمایت برای صنعت ما این است که خودمان را بازسازی کنیم و باید رقابتیتر باشیم.»
طبق دادههای کمیسیون اروپا، حدود 256 میلیون خودرو در جادههای اتحادیه اروپا وجود دارد.با اهداف بلندپروازانه برای حذف تدریجی خودروهای بنزینی و دیزلی جدید در اتحادیه اروپا تا سال 2035، هجوم برندهای چینی خودروهای برقی مانند BYD به اروپا و تعرفههای تجاری که بازار صادرات را تهدید میکند، صنعت خودروسازی اروپا در لحظهای بحرانی قرار دارد.
هاکان ساموئلسون، مدیرعامل و رئیس شرکت ولوو کارز، به یورونیوز گفت: «به نظر من برای داشتن یک تاریخ پایان معتبر برای خودروهای احتراق داخلی، باید یک تاریخ بسیار معتبر برای سرمایهگذاری و گسترش شبکههای شارژ نیز وجود داشته باشد. در غیر این صورت، تا سال ۲۰۳۵ تماماً برقی شدن امکانپذیر نخواهد بود.»
اما چه کارهای دیگری باید انجام شود تا صنعت زنده، پویا و رقابتی بماند؟
در این قسمت از برنامه «سوال بزرگ»، النور باتلر با هاکان ساموئلسون به گفتگو نشست تا در مورد آینده صنعت خودرو در اروپا بحث کند.
اهداف انتشار گازهای گلخانهای تعدیل شدند
به منظور دستیابی به اهداف اقلیمی، اتحادیه اروپا محدودیتهای کربن را برای خودروسازان معرفی کرده است و میانگین انتشار گازهای گلخانهای در یک ناوگان را بررسی میکند.
بسیاری از خودروسازان به دنبال همکاری با سایر شرکتها در مورد این اهداف، تشکیل «گروههای کاری» و ترکیب انتشار گازهای گلخانهای خود بودهاند. این بدان معناست که شرکتهایی با ناوگان کمکربن یا بدون کربن میتوانند به خودروسازان آلایندهتر اعتبار بفروشند و به آنها اجازه دهند بخشی از سهمیه خود را استفاده کنند.
در حالی که پیشگامان خودروهای برقی از این اهداف سود بردند، تقاضاها اکنون در حال کاهش است. به عنوان مثال، خودروسازان اکنون میتوانند به جای یک سال، میانگین انتشار گازهای گلخانهای خود را در طول سه سال محاسبه کنند. این بدان معناست که اگر آنها برای یک سال از حد مجاز فراتر روند، میتوانند برای سال بعد به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانهای باشند و از جریمهها اجتناب کنند.
هاکان در مصاحبه با The Big Question گفت: «ما برنامهریزی میکنیم، این خودروها را توسعه میدهیم و البته ارزش اعتبارات انتشار گازهای گلخانهای را نیز مشاهده کردیم که میتوانیم به سایر سازندگانی که به اندازه ما سریع نیستند، بفروشیم. و من فکر میکنم این یک راه خوب برای استفاده از آن پول برای سرعت بخشیدن به این گذار است. و البته این یک نقطه ضعف بزرگ در حال حاضر با تأخیر در همه چیز است که برای شرکت ما خوب نیست.»
او همچنین افزود که اگرچه کشورهایی مانند نروژ در زیرساختهای شارژ خود بسیار پیشرفته هستند، اما تا زمانی که ظرفیت شارژ در سراسر اتحادیه افزایش نیابد، اهداف خودروهای برقی محقق نخواهد شد.
هاکان افزود: «من فکر میکنم ما باید به امکانات رانندگی با موتور احتراقی در زمانی که امکانات شارژ وجود ندارد، تکیه کنیم.»
در حالی که برخی از خودروسازان اروپایی از اتحادیه اروپا میخواهند که تعرفههایی را برای رقبای خارجی اعمال کند، هاکان رویکردی لیبرالتر اتخاذ میکند.«واقعاً هیچ حمایتی به شکل تعرفه یا روشهای دیگر وجود ندارد. تنها حمایت برای صنعت ما این است که ما خود را شکل دهیم و باید رقابتیتر باشیم.»
هاکان در مصاحبه با «سوال بزرگ» گفت: «فکر میکنم یک پیشبینی خوب این است که ما رقابت بسیار سختی از سوی بازیگران جدید خودروهای برقی چینی [در اتحادیه اروپا] خواهیم داشت. و سپس هر چه زودتر به آن عادت کنیم و هر چه زودتر شروع به توسعه خودروهای خود کنیم، بهتر است.» هاکان ساموئلسون به الینور باتلر از یورونیوز در برنامه «سوال بزرگ» پیوست.
در اروپا، ولوو در تلاش برای کاهش زمان تحویل و هزینههای حمل و نقل و انتشار گازهای گلخانهای، تولید مدل محبوب EX30 را در گنت، بلژیک آغاز کرده است.وضعیت مشابهی در ایالات متحده نیز وجود دارد، جایی که ولوو یک کارخانه تولید در چارلستون، کارولینای جنوبی دارد. هاکان امیدوار است ظرفیت تولید را در اینجا افزایش دهد، نه تنها برای جلوگیری از تعرفههای ترامپ، بلکه برای نزدیکتر شدن به پایگاه مشتری.
«ما اکنون باید یک مدل نان و آبدار پیدا کنیم که بتواند در حجم بالا بفروشد، که بتوانیم سریعتر به مشتریان خود تحویل دهیم و البته هزینههای موجودی و حمل و نقل را کاهش دهیم. بنابراین تولید محلی نه تنها افزایش هزینه نیست، بلکه مزایایی نیز دارد.
او افزود: «بنابراین حتی اگر تعرفهها به سطح معقولتری کاهش یابد، ما هنوز هم باید بیشتر از امروز از کارخانه خود استفاده کنیم.»
و در چین، هاکان تأکید کرد که ولوو باید واقعاً روی آنچه بازار محلی میخواهد تمرکز کند، نه اینکه پیشنهادات اروپایی را تکرار کند.او توضیح داد: «مشتریان چینی بسیار به فناوری علاقهمند هستند، بنابراین بسیاری از ویژگیهای نرمافزاری را در خودروهای خود دوست دارند. و من فکر میکنم این نمونهای از وضعیتی است که نمیتوانید فقط ویژگیهای توسعهیافته اروپایی را در خودرو قرار دهید، باید [فناوری] را با چینیها توسعه دهید تا واقعاً پیشرو باشید. سوال بزرگ» مجموعهای از یورونیوز بیزینس است که در آن با رهبران و کارشناسان صنعت مینشینیم تا در مورد برخی از مهمترین موضوعات دستور کار امروز بحث کنیم.