نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

24 تیر 1404 7:05 ب.ظ

شرکت چینی خودروهای برقی Zeekr برای افزایش فروش خودروهای هیبریدی روی می‌آورد.

شرکت چینی خودروهای برقی Zeekr برای افزایش فروش خودروهای هیبریدی روی می‌آورد.

شاسی بلند 9X اولین شاسی بلند هیبریدی پلاگین Zeekr است. عکس: رویترز -دنیل رنین شانگهای

، 9 ژوئیه 2025

زیکر، یک واحد خودروهای برقی (EV) ممتاز از جیلی اتو، به موج فناوری هیبریدی پیوسته است تا در بحبوحه افزایش رقابت در بزرگترین بازار خودروی جهان، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد.این شرکت مستقر در هانگژو به جدیدترین مونتاژکننده خودروهای برقی چینی در سرزمین اصلی تبدیل شده است که خودروهای هیبریدی پلاگین را عرضه می‌کند و نیو، دفتر مرکزی شانگهای، را به عنوان تنها شرکت داخلی تولیدکننده خودروهای برقی خالص ترک می‌کند.شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا، که در سرزمین اصلی خودرو تولید می‌کند، یکی دیگر از تولیدکنندگان خودروهای برقی خالص است.

گائو شن، تحلیلگر مستقل در شانگهای، گفت: «تقریباً همه خودروسازان چینی سبد محصولات متنوعی برای رقابت با تسلا دارند. خودروهای پلاگین برخی از مشتریانی را هدف قرار می‌دهند که یا از نظر بودجه در مضیقه هستند یا در مورد برد خودروهای برقی نگرانند.»

9X، اولین مدل هیبریدی Zeekr، از باتری Freevoy Super Hybrid تولید شده توسط Contemporary Amperex Technology (CATL) استفاده خواهد کرد و به این SUV برد 380 کیلومتری می‌دهد. خودروهای هیبریدی معمولاً برای مسافت‌های کوتاه از 100 تا 200 کیلومتر از باتری استفاده می‌کنند و برای رانندگی‌های طولانی‌تر به سوخت روی می‌آورند.

Zeekr در بیانیه‌ای اعلام کرد که فناوری هیبریدی آن «استانداردهای جدیدی را برای [خودروهای] هیبریدی پلاگین با برد طولانی تعیین می‌کند، از جمله بهترین سرعت شارژ در کلاس خود، شتاب و کنترل لرزش برای هر دو حالت رانندگی در بزرگراه و تجربه‌های شهری».

زیکر افزود که شاسی‌بلند 9X که قیمتی حدود 600000 یوان (83635 دلار آمریکا) خواهد داشت، اولین مدل هیبریدی جهان خواهد بود که با سیستم الکتریکی 900 ولتی توسعه یافته و تنها با 9 دقیقه شارژ، تقریباً 220 کیلومتر رانندگی را فراهم می‌کند.این خودروساز اعلام کرد که تحویل 9X در سه ماهه سوم امسال آغاز خواهد شد.

خودروهای برقی خالص، که به عنوان BEV یا خودروهای برقی باتری‌دار شناخته می‌شوند، نسبت به خودروهای هیبریدی پلاگین یا PHEV “سبزتر” در نظر گرفته می‌شوند زیرا آلودگی کمتری ایجاد می‌کنند.

در سرزمین اصلی چین، BEVها 80 درصد از کل فروش خودروهای برقی را در سال‌های 2020 و 2021 تشکیل می‌دادند، اما از آن زمان به بعد از خودروهای هیبریدی عقب مانده‌اند. خودروهای هیبریدی تقریباً نیمی از فروش خودروهای برقی را در نیمه اول سال گذشته به دلیل تقاضا برای مدل‌های ارزان‌تر به خود اختصاص دادند.

PHEVها حدود 10 درصد ارزان‌تر از همتایان BEV خود هستند و همچنین گزینه بهتری برای غلبه بر اضطراب برد محسوب می‌شوند.

جیلی اتو، که توسط میلیاردر چینی، لی شوفو، اداره می‌شود، دومین خودروساز بزرگ سرزمین اصلی چین است که هم خودروهای بنزینی و هم خودروهای برقی را مونتاژ می‌کند.با وجود محبوبیت روزافزون خودروهای برقی در سرزمین اصلی چین، جیلی قصد دارد با سرمایه‌گذاری در هر دو بخش خودروهای برقی و بنزینی، فعالیت خود را گسترش دهد.

SCMP Plus یک پلتفرم خبری جدید و ممتاز است که به شما امکان می‌دهد از اخبار چین پیشی بگیرید.

گوی شنگیو، مدیرعامل جیلی، سال گذشته به واشنگتن پست گفت که اگر یک خودروساز خودروهای بنزینی نسازد، یک موتور سودآور را از دست خواهد داد.

تا به امروز، تنها سه خودروساز چینی خودروهای برقی سودآور هستند: BYD، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان؛ لی اتو، نزدیکترین رقیب تسلا در چین؛ و آیتو، که توسط غول تجهیزات مخابراتی، هواوی تکنولوژیز، پشتیبانی می‌شود.

استفن دایر، مدیر مشترک چین بزرگ و رئیس بخش خودروسازی آسیا در شرکت AlixPartners، هفته گذشته گفت: از ۱۲۹ برند خودروهای برقی که در حال حاضر توسط حدود ۵۰ خودروساز تولید می‌شوند، انتظار می‌رود تنها ۱۰ برند – در یک سناریوی خوش‌بینانه تا ۱۵ برند – تا سال ۲۰۳۰ سودآور شوند و می‌توانند تقریباً ۷۵ درصد از بازار خودروهای برقی سرزمین اصلی را به خود اختصاص دهند.

در اوایل ماه ژوئن، لی، مدیرعامل جیلی، گفت که این شرکت در بحبوحه ظرفیت مازاد در سراسر جهان، کارخانه‌های جدیدی نخواهد ساخت.او در نمایشگاه خودروی چونگ‌کینگ گفت که این شرکت بر بهبود قابلیت‌های تکنولوژیکی خود تمرکز خواهد کرد تا به یک بازیگر کلیدی در آینده حمل و نقل تبدیل شود.

لی همچنین هشدار داد که اگر خطرات ناشی از ظرفیت مازاد و فروش کم به درستی مدیریت نشود، تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی ممکن است مزیت خود را در قابلیت‌های تولید و هزینه‌های تولید از دست بدهند.

https://www.scmp.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *