
۲۶ ژوئن ۲۰۲۵، عکس از نویسنده: پرابات رانجان میشرا -این فناوری جدید با طیف وسیعی از قالبهای باتری سازگار است. (تصویر نمایشی)
یک شرکت مستقر در واشنگتن، معیار عملکرد مهمی را برای عملکرد باتری سیلیکونی اعلام کرده است.Group14 Technologies فاش کرد که SCC55 تولیدکنندگان باتری سیلیکونی را قادر میسازد تا به طور مداوم به بیش از ۱۵۰۰ چرخه شارژ دست یابند.
SCC55 ترکیبی زیبا و پایدار از سیلیکون و کربن است که نسل بعدی باتریهای لیتیوم-سیلیکون و حالت جامد را ممکن میسازد.این دستاورد، نه تنها برای باتریهای سیلیکونی، بلکه برای تمام باتریهای قابل شارژ موجود در بازار امروز، استاندارد جدیدی را تعیین میکند.در برخی موارد، چنین باتریهایی میتوانند بیش از ۳۰۰۰ چرخه شارژ داشته باشند.
این شرکت همچنین تأکید کرد که در برخی موارد، باتریهای سیلیکونی میتوانند در طیف وسیعی از کاربردها به بیش از ۳۰۰۰ چرخه شارژ دست یابند.
ریک لوب، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Group14 Technologies، گفت: «دادهها واضح است: باتریهای سیلیکونی از یک آستانه بحرانی عبور کردهاند و ۱۵۰۰ چرخه، ۱۰۰۰ چرخه جدید است.»
«این معیار عملکرد برای باتریهای سیلیکونی، دوران جدیدی از دوام همراه با چگالی انرژی بالاتر و شارژ سریعتر را برای انواع ذخیرهسازی انرژی قابل شارژ ارائه میدهد.»
هدف صنعت باتری سیلیکونی، دستیابی به ۱۰۰۰ چرخه شارژ بوده است – معیاری برای باتریهای لیتیوم-یون با عملکرد بالا در سالهای گذشته. باتریهای سیلیکونی بر چرخه عمر کوتاهتر غلبه کردهاند
دادههای جمعآوریشده اخیر از بیش از ۲۰ مشتری Group14 که از SCC55 استفاده میکنند، در طیف وسیعی از کاربردها، بیش از ۱۵۰۰ چرخه را پشت سر گذاشتهاند، در حالی که مزایای کلیدی باتریهای سیلیکونی: چگالی انرژی بالاتر و شارژ سریع را حفظ میکنند. طبق یک بیانیه مطبوعاتی، برای اولین بار، باتریهای سیلیکونی بر چرخه عمر کوتاهتر غلبه کردهاند و به استاندارد جدیدی در باتریهای قابل شارژ با بهترین عملکرد تبدیل شدهاند.
این فناوری جدید با طیف وسیعی از قالبهای باتری از جمله فسفات آهن لیتیوم (LFP)، فسفات آهن منگنز لیتیوم (LMFP) و مواد شیمیایی با نیکل بالا سازگار است.
Group14 ادعا کرد که ماده باتری سیلیکونی آن در حال حاضر میلیونها محصول را در سراسر جهان تغذیه میکند. طبق گفته Group14 Technologies، SCC55 عملکرد باتری سیلیکونی پیشگامانهای را در طیف وسیعی از خودروهای برقی، دستگاههای دارای هوش مصنوعی، eVTOLها و کاربردهای شبکه ارائه میدهد.
پیش از این، محققان SCC55 را به عنوان یک راهحل آماده برای استفاده بهینه بهینه کرده بودند که میتواند با گرافیت در آند ترکیب شود یا به طور کامل جایگزین آن شود و باتریهای سیلیکونی را در طیف وسیعی از کاربردها و محصولات تغذیه کند.
این فناوری پیشرفته باتری نه تنها به آغاز عصر خودروهای الکتریکی کمک میکند، بلکه مجموعهای از فناوریهای بهبود یافته در لوازم الکترونیکی مصرفی، ذخیرهسازی شبکه، هوافضا و سایر اشکال حمل و نقل را نیز به ارمغان میآورد.
گروه 10 Technologies پیش از این در بیانیهای اعلام کرده بود: “با این فرآیند، ما میتوانیم ماده خود، SCC55، را تولید کنیم و آن را به سرعت در مقیاس بزرگ تولید کنیم، کاری که ما همین جا در کارخانه Battery Active Materials یا BAM خود در وودینویل، واشنگتن انجام میدهیم. ماده ما باتریها – و دستگاههایی که از آن باتریها تغذیه میشوند – را قادر میسازد تا دوام بیشتری داشته باشند و سریعتر شارژ شوند.”