نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 تیر 1404 3:36 ب.ظ

ثبت نام خودروهای جدید در اروپا کاهش یافت و تسلا شاهد کاهش دیگری بود

ثبت نام خودروهای جدید در اروپا کاهش یافت و تسلا شاهد کاهش دیگری بود

یکی از کارمندان شرکت خودروسازی آلمانی فولکس واگن۱۴ مه ۲۰۲۵، یک خودروی الکتریکی ID.3 را در کارخانه شفاف در درسدن آلمان بررسی می‌کند.نوشته دولورس کاتانیچ -۲۵/۰۶/۲۰۲۵ –

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا (ACEA)، ثبت نام خودروهای جدید در اتحادیه اروپا در پنج ماه اول نسبت به سال قبل کاهش یافته است.سهم خودروهای برقی باتری‌دار با ۱۵.۴ درصد از بازار، افزایش بیشتری یافته است، اگرچه ACEA اعلام کرده است که “هنوز از جایی که باید باشد، فاصله زیادی دارد.”

با نگاهی به مجموع کل فروش سالانه تنها در ماه مه، ۱.۶ درصد افزایش در تعداد خودروها مشاهده می‌شود. در این میان، فروش خودروهای برقی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

از نظر منبع تغذیه، نوع پیشرو خودرو، هیبریدی-الکتریکی بوده است که در پنج ماه اول افزایش یافته و ۳۵.۱ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، سهم بازار ترکیبی خودروهای بنزینی و دیزلی به ۳۸.۱ درصد کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۴، ۴۸.۵ درصد کاهش یافته است.

سه بازار از چهار بازار بزرگ خودرو در اتحادیه اروپا که تقریباً دو سوم از کل فروش خودروهای برقی باتری‌دار را تشکیل می‌دهند، شاهد افزایش چشمگیری بوده‌اند. در پنج ماه اول، آلمان ۴۳.۲ درصد، بلژیک ۲۶.۷ درصد و هلند ۶.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش فروش داشته‌اند. فرانسه با وجود افزایش فروش خودروهای هیبریدی-الکتریکی (۳۸.۳ درصد) شاهد کاهش ۷.۱ درصدی بوده است.

دسته دوم در دوره بین ژانویه و مه، در مقایسه با سال قبل، شاهد جهشی تقریباً 20 درصدی در سراسر اتحادیه اروپا بود.

فروش کلی خودرو در اسپانیا، که تنها کشور در میان چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا است، با افزایش سالانه در پنج ماه اول، به شدت افزایش یافته است.

ثبت نام خودروهای جدید در اسپانیا 13.6 درصد افزایش یافت، خودروهای برقی تقریباً 79 درصد افزایش یافت، فروش خودروهای هیبریدی پلاگین بیش از 66 درصد افزایش یافت و فروش خودروهای هیبریدی-الکتریکی تقریباً 35 درصد افزایش یافت.در حالی که خودروهای بنزینی و دیزلی به تدریج سهم بازار خود را از دست می‌دهند، تعداد خودروهای بنزینی تازه ثبت شده در بلغارستان، کرواسی و لتونی، در دوره ژانویه تا مه، در مقایسه با سال قبل افزایش یافت.در همین حال، فروش خودروهای دیزلی در مجارستان، لیتوانی، هلند و اسلوونی در همین دوره افزایش یافت.

کدام برندها در اتحادیه اروپا بیشترین محبوبیت را داشتند؟

گروه فولکس واگن، که شامل برندهایی مانند اسکودا، آئودی و پورشه می‌شود، همچنان رهبر بازار در این بلوک باقی ماند. ثبت خودروهای جدید آن نسبت به سال گذشته ۴.۸ درصد افزایش یافته است، کوپرا تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است، اما فروش پورشه ۲۲ درصد کاهش یافته است.

استلانتیس، مالک پژو، فیات و سیتروئن، در میان سایر برندها، ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته خودرو فروخته است. گروه‌های رنو و بی‌ام‌و به ترتیب ۶.۶ درصد و ۳.۹ درصد فروش خود در اتحادیه اروپا را افزایش داده‌اند. تویوتا، هیوندای و مرسدس نسبت به پنج ماه اول سال ۲۰۲۴ خودروهای کمتری فروخته‌اند.

رقابت برای تسلط بر بازار خودروهای برقی اروپا ادامه دارد. شرکت دولتی چینی SAIC Motor فروش خود را در این بلوک بین ژانویه و مه ۴۹.۱ درصد افزایش داده و ۸۸,۴۷۵ خودرو فروخته و از تسلا پیشی گرفته است. این شرکت مستقر در تگزاس در پنج ماه اول سال، ۵۰۴۱۳ دستگاه خودروی جدید در اتحادیه اروپا ثبت کرده است که ۴۵.۲ درصد کمتر از سال قبل است.

مزدا، گروه جگوار لندرور، میتسوبیشی و هوندا کمترین تعداد خودروهای جدید ثبت شده در اتحادیه اروپا را داشتند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *