
یک کفش ورزشی آماده اسکن شدن به یک مدل سهبعدی با استفاده از فناوری Fibbl مستقر در استکهلم.
۲۷ مه ۲۰۲۵، نوشته دیوید اوالت
بیش از ۳۰ سال از زمانی که اولین خردهفروشان شروع به فروش محصولات فیزیکی از طریق فروشگاههای مجازی کردند، میگذرد و در حالی که تغییرات زیادی در دنیای تجارت الکترونیک رخ داده است، یک عنصر مهم تقریباً ثابت مانده است: صفحات محصول که با عکسهای ثابت از کالا نشان داده شدهاند.اگر شرکتی به نام Fibbl راه خود را ادامه دهد، همه اینها میتواند تغییر کند.
این استارتاپ مستقر در استکهلم فرآیندی را توسعه داده است که به آن امکان میدهد اسکنهای سهبعدی از محصولات را به صورت ارزان و سریع ایجاد کند و به خردهفروشان اجازه میدهد مدلهای تعاملی محصول را ارائه دهند که خریداران میتوانند در آن حرکت کنند و از هر زاویهای آن را بررسی کنند.
ادوارد واتل، معاون رئیس بخش دیجیتال و تجارت الکترونیک در سامسونیت، که اسکنهای سهبعدی فیبل را در وبسایتهای اروپایی خود پیادهسازی کرده است، گفت: «فراتر رفتن از تصاویر دوبعدی یک گام بزرگ به جلو است. مردم تعامل میکنند، تبدیل میشوند و احتمالاً آن را از نظر تجربه بهتر به خاطر خواهند سپرد.»
اسکنرهای اختصاصی فیبل برای کمک به برندهای مد در ایجاد مدلهای سهبعدی از محصولاتشان طراحی شدهاند.
او گفت در آزمایش آنلاین، خریداران سامسونیت که با یکی از مدلهای سهبعدی فیبل تعامل داشتند، 50 درصد بیشتر احتمال داشت که به مشتریان پرداختکننده تبدیل شوند. و در حالی که واتل این نتایج آزمایش را مقدماتی توصیف میکند – افرادی که با یک مدل سهبعدی تعامل دارند ممکن است در وهله اول بیشتر به خرید علاقهمند باشند – او نسبت به این فناوری خوشبین است.
او گفت: «تعامل، زندگی است.» «اگر فقط درک کنید، تعامل شما بسیار محدود است، اما اگر تعامل داشته باشید، چیزی در مغز شما اتفاق میافتد.»
برخی از خردهفروشان در حال حاضر مدلهای سهبعدی تعاملی را در صفحات محصول خود نمایش میدهند و تعداد انگشتشماری از فروشگاهها، از جمله بست بای و آمازون، حتی ابزارهای «مشاهده در اتاق خود» را ارائه میدهند که به مشتریان اجازه میدهد با استفاده از دوربین تلفن خود، ببینند که یک محصول در دنیای واقعی چگونه به نظر میرسد.
اما فناوری اختصاصی فیبل – که از مجموعهای از دوربینهای دیجیتال برای عکاسی از یک محصول و یک کامپیوتر برای تبدیل تمام تصاویر به یک مدل سهبعدی استفاده میکند – فرآیند اسکن را به طور قابل توجهی سریعتر و ارزانتر از همیشه میکند.سامسونیت حدود پنج سال پیش با یک فروشنده دیگر برای وارد کردن تصاویر سهبعدی به فروشگاه خود همکاری کرده بود، اما به دلیل هزینه و پیچیدگی، تنها موفق به تکمیل تعداد کمی از مدلها شد.
جوری ون هولدر، مدیر ارشد بازاریابی دیجیتال در سامسونیت اروپا، گفت: «این یک فرآیند دستی بود که زمان زیادی میبرد، بنابراین محدودیتی در مقیاسبندی آن وجود داشت.» «زمان و بودجه زیادی میبرد، بنابراین تقریباً به همین جا ختم میشد.»
با سیستم فیبل، مشتریان میتوانند محصولات خود را برای اسکن ارسال کنند یا یک اسکنر فیبل را در دفاتر خود راهاندازی کنند. هر دستگاه میتواند حدود ۱۵۰ کالا را در روز اسکن کند، بنابراین میتوانند در مدت زمانی که ممکن است یک طراح برای ایجاد یک مدل سهبعدی از ابتدا صرف کند، کل خط تولید را بررسی کنند.
ون هولدر گفت: «ما متوجه شدیم که سرعت ارائه چندین اسکن توسط آنها در مقایسه با سایر فروشندگانی که دیده بودیم، واقعاً پیشگامانه بود .سیستم فیبل در مقایسه با سایر گزینهها نیز ارزان است. کارل مولر، مدیرعامل کیبون جویا، یک شرکت مستقر در سوئیس که برای افراد مبتلا به درد پا کفش میفروشد، گفت: «ما قبلاً سعی کردیم انیمیشنها و ماکتهای سهبعدی کفش بسازیم، اما بسیار پرهزینه بود.»
از آنجایی که Fibbl هم اسکن سهبعدی از محصولات و هم عکسهای ثابت ارائه میدهد، به گفته مولر، استفاده از این سرویس «یک برد مطلق» بود.او گفت: «ما در هر صورت باید با یک عکاس عکس میگرفتیم و با استفاده از فناوری Fibbl، هزینه کاملاً مشابه است.»
به گفته مولر، یکی دیگر از مزایای داشتن اسکن سهبعدی از محصولات شما این است که شرکتها میتوانند از این مدل علاوه بر فروشگاههای آنلاین، در برنامههای دیگر نیز استفاده کنند.
او گفت: «ما از ماکت سهبعدی برای انیمیشنهای ویدیویی استفاده میکنیم. قبلاً وقتی یک انیمیشن ویدیویی میساختم، متحرکسازی آن ۶۰۰۰۰ دلار برایم هزینه داشت. و اکنون میتوانیم از دادههای Fibbl استفاده کنیم و آن را در انیمیشنهای خود ادغام کنیم.»
کیبون جویا همچنین از رندرهای سهبعدی استفاده کرده است تا به مشتریان اجازه دهد از دوربینهای تلفن خود برای دیدن ظاهر یک محصول در دنیای واقعی استفاده کنند. آنها یک کد QR را اسکن میکنند و تلفن آنها یک نسخه مجازی از کفش را روی صفحه نمایش میدهد. حتی میتواند تصویر را طوری تغییر اندازه دهد که روی پای خود کاربران نمایش داده شود.«لازم نیست کفش خود را دربیاورید، میتوانید بلافاصله کفشهای مختلف را امتحان کنید .
مولر گفت: «میتوانید ببینید که چطور به شلوارتان میآید.» کیبون جویا فناوری «واقعیت افزوده» (AR) را هم در وبسایت خود و هم از طریق کدهای QR که در فروشگاههای فیزیکیاش منتشر میشود، پیادهسازی کرده است.
مولر گفت: «این یک بازی کوچک است که مردم میتوانند با آن تعامل داشته باشند و آنها را مدت بیشتری در فروشگاه نگه میدارد. و مطالعات نشان میدهد که اگر مشتریان را برای مدت معینی در فروشگاه نگه دارید، شانس فروش بیشتر میشود.»
شرکتهای دیگر حتی از مدلهای سهبعدی برای ایجاد محصولات جدید و دستیابی به مشتریان جدید استفاده کردهاند. Elten، تولیدکننده آلمانی کفشهای ایمنی، نسخههای مجازی محصولات خود را برای فروش در بازی ویدیویی Farming Simulator در دسترس قرار داده است، جایی که بازیکنان میتوانند چکمههای Elten را برای شخصیت درون بازی خود خریداری و تجهیز کنند.
انشل ساگ، تحلیلگر اصلی شرکت مشاوره فناوری Moor Insights & Strategy، گفت که فناوری Fibbl را دیده و آن را “بسیار جذاب” یافته است.او گفت: «فکر میکنم آنها در تلاشند تا بزرگترین نقاط ضعف این فناوری را حل کنند.»
ساگ میگوید شرکتهای بیشتری ارزش مدلسازی سهبعدی را درک میکنند و استراتژیهای خود را برای ابزارهای واقعیت افزوده که به مشتریان اجازه میدهد با محصولات تعامل داشته باشند، برنامهریزی میکنند.
او گفت: «من فکر میکنم که میزان استفاده از این فناوری نسبتاً کم است، اما آنها میدانند که این فناوری در راه است. این فناوری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، به خصوص با توجه به اینکه گفتگو در مورد عینکهای واقعیت افزوده و عینکهای هوشمند رواج بیشتری پیدا میکند و فکر میکنم شرکتها نمیخواهند از قافله عقب بمانند.»