
شاسی بلند YU7 شیائومی قصد دارد مدل پرفروش تسلا را از موقعیت قطبی خارج کند.
یوجی ژو – 23 مه 2025
بی وای دی برای اولین بار در ماه گذشته خودروهای برقی با باتری (BEV) بیشتری نسبت به تسلا پیشرو در بازار اروپا فروخت، زیرا این خودروساز چینی علیرغم تعرفه های سنگین بر روی خودروهای وارداتی از سرزمین اصلی به نفوذ خود ادامه داد.
بر اساس دادههای گردآوری شده توسط شرکت تحقیقات بازار Jato Dynamics از 28 کشور اروپایی، BYD مستقر در شنژن، که همچنین هیبریدیهای پلاگین (PHEV) تولید میکند، در ماه آوریل 7231 BEV فروخت که نسبت به سال گذشته 169 درصد افزایش داشته است. فروش تسلا در مدت مشابه با 49 درصد کاهش به 7165 دستگاه رسید.
فیلیپه مونوز، تحلیلگر جهانی در Jato Dynamics، گفت: «اگرچه تفاوت بین مجموع فروش ماهانه این دو برند ممکن است اندک باشد، پیامدهای آن بسیار زیاد است. این لحظه نقطه عطفی برای بازار خودروی اروپا است، بهویژه وقتی در نظر بگیرید که تسلا سالها پیشتاز بازار BEV اروپا بوده است، در حالی که BYD تنها در اواخر سال 2022 به طور رسمی فعالیت خود را فراتر از نروژ و هلند آغاز کرد.»
فروش تسلا با وجود تقاضای ثابت در اروپا در ماه گذشته کاهش یافت. بر اساس گزارش Jato Dynamics، BEV ها 17 درصد از 1.1 میلیون خودروی جدید ثبت شده در این قاره را در آوریل به خود اختصاص دادند، در مقایسه با 13.4 درصد در سال قبل، در حالی که PHEV ها 9 درصد از فروش را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل 6.9 درصد افزایش داشت.
به گفته این شرکت تحقیقاتی، خودروسازان چینی پشت بسیاری از این رشد بودند. علیرغم تعرفه های سنگین تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا، فروش BEV شرکت های چینی در آوریل 59 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به نزدیک به 15300 دستگاه رسید، در حالی که خودروسازان اروپا، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده افزایش 26 درصدی در فروش داشتند.
در بخش PHEV، فروش خودروسازان چینی نسبت به سال قبل 546 درصد افزایش یافت و به 9649 دستگاه رسید که تقریباً 10 درصد از PHEV های ثبت شده در بلوک را تشکیل می دهد.
فروش PHEV های چینی در اتحادیه اروپا پس از اعمال تعرفه های 45.3 درصدی از سوی اتحادیه بر BEV های ساخت چین در ماه نوامبر برای جلوگیری از هجوم مدل های ارزان قیمت افزایش یافت. در پاسخ، بسیاری از خودروسازان از سرزمین اصلی، عرضه های اروپایی خود را با معرفی PHEV که تحت تأثیر تعرفه ها قرار نمی گیرند، گسترش دادند.
بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی Rho Motion در اوایل این ماه، BYD و Chery به ترتیب 3269 و 757 PHEV در اتحادیه اروپا در ماه مارس فروختند، در حالی که در جولای 2024، زمانی که تعرفههای موقت برای اولین بار معرفی شدند، نزدیک به صفر بود.
روموشن گفت: «برای جلب توجه در اروپا، خودروسازان [چینی] به تهدید ناشی از تعرفهها با تمرکز بر موتور قدرت دیگر، مانند هیبریدیهای پلاگین، پاسخ دادهاند تا حرکت پشت برنامههای توسعه جهانی خود را حفظ کنند.»
Munoz از Jato Dynamics گفت که باید دید آیا اتحادیه اروپا به رونق PHEVهای ساخت چین با اعمال تعرفه بر این خودروها نیز پاسخ خواهد داد یا خیر.در پاسخ به اختلالات ناشی از تعرفه های ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین در حال مذاکره در مورد عوارض اروپایی و بررسی امکان تعیین کف قیمت برای خودروهای برقی چینی هستند.
سازندگان خودروهای برقی چینی نیز برای مقابله با تعرفه ها، ساخت کارخانه ها را در این قاره تسریع می کنند. انتظار می رود اولین کارخانه خودروسازی اروپایی بی وای دی در مجارستان در نیمه دوم سال جاری تولید خود را آغاز کند.
وانگ چوانفو، مدیرعامل و رئیس این هفته گفت که BYD همچنین قصد دارد دفتر مرکزی اروپایی خود و یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در مجارستان ایجاد کند.