
چگونه قدرت همکاری را پلتفرمهای نوآوری باز کنیم
دیانا پورومبویو -28 فوریه 2023
همانطور که جهان با سرعتی شتابان به روند تکامل خود ادامه می دهد، تلاش ما برای نوآوری نیز ادامه می یابد. اما پیچیدگی روزافزون این جهان، نوآوری را چالش برانگیزتر می کند. این امر دیگر یک کار یک نفره نیست (اگر چه قبلاً بوده است).
با این حال، افسانه مبتکر نابغه منفرد در سازمانهایی که هنوز معتقدند که میتوانند به تنهایی و بدون کمک خارجی نوآوری کنند، وجود دارد. اما هیچ سازمانی یک جزیره نیست.
پیشگامانه ترین ایده ها از تلاش های جمعی بسیاری از ذهن ها بیرون می آیند. باور این که یک سازمان به تنهایی می تواند نوآوری بنیادینی ایجاد کند و دارای تمام دانش، مهارت ها و دانش لازم برای انجام آن در دراز مدت است، خودخواهانه است.
ایجاد مشارکت و همکاری بیش از هر زمان دیگری ضروری است و نوآوری باز می تواند دیدگاه ها، دانش، تحقیقات و مجموعه مهارت های مختلف را گرد هم آورد. پلتفرمهای نوآوری باز میتوانند این امر را تسهیل کنند.
بنابراین، در این گزارش، کارکردهای اساسی نوآوری باز و راه هایی را که در آن انواع مختلف پلتفرم های نوآوری باز می توانند به نوآوری کمک کنند، بررسی می کنیم. ما عمیقتر به نحوه کار، چالشها و مزایای آنها خواهیم پرداخت و به شما کمک میکنیم با ارائه مثالهای ملموس و موارد استفاده ارزیابی کنید که آیا به یک پلت فرم نوآوری باز نیاز دارید یا خیر.
بازگشت به مبانی: تعریف نوآوری باز
در حالی که مفهوم نوآوری باز به طور گسترده ای شناخته شده است، کاربردهای عملی و نظری آن همیشه به طور کامل درک نمی شوند. این امر به این دلیل است که عمل نوآوری باز می تواند با تعریف آکادمیک متفاوت باشد و اغلب بین تئوری و عمل فاصله وجود دارد.بنابراین، برای اینکه بدانید آیا سازمان شما میتواند از نوآوری آزاد بهره ببرد، مهم است که درک دقیقتری از موضوع داشته باشید و پتانسیل آن را کاملاً درک کنید و مزایا و چالشها را به رسمیت بشناسید.
به طور خلاصه، نوآوری باز به این اشاره دارد که چگونه شرکتها شبکههای گسترده و پایگاه دانش خود را معنا میکنند و با جذب ایدههای خارجی، فناوریها، روندها، مدلهای تجاری و رویکردهای جدید در کسبوکار خود شرکت، از آنها به روشهای منحصربهفردی بهره میبرند.
در عمل، نوآوری باز شامل طیف وسیعی از فعالیتها از چیزی به سادگی درخواست ایده از مشتریان گرفته تا اکوسیستمهای پیچیدهای است که از مدلهای مختلف خلق مشترک و تبادل دانش پیروی میکنند.
این اصطلاح نسبتاً ضعیف استفاده می شود، بنابراین اگر از سختی های تعریف آن فاصله بگیریم، نوآوری باز می تواند اساساً تمام فعالیت های خلاقانه را که در آن اطلاعات از طریق مرزهای سازمانی به عقب و جلو می رود، پوشش دهد. از این منظر، کاربردهای آن بی حد و حصر است.
جایی که همه چیز شروع شد
برای درک اینکه چرا چنین است، اجازه دهید به 20 سال قبل برگردیم، زمانی که این اصطلاح برای اولین بار توسط هنری چسبرو در کتاب نوآوری باز: الزام جدید برای ایجاد و سود از فناوری معرفی شد.
چسبرو استدلال کرد که مدل نوآوری بسته سنتی، که در آن شرکتها تحقیق و توسعه خود را در داخل خود نگه میدارند، قدیمی است و شرکتها باید در عوض به دنبال منابع خارجی برای ایدهها و فرصتهای جدید باشند. با اتخاذ نوآوری باز، شرکت ها می توانند رقابت پذیری خود را بهبود بخشند، سهم بازار خود را افزایش دهند و فرآیندهای خود را بهبود بخشند.
نوآوری بسته تنها به تخصص داخلی برای توسعه کسب و کارهای جدید متکی است، در حالی که نوآوری باز تشخیص می دهد که افراد و سازمان های خارجی نیز می توانند در دستیابی به اهداف استراتژیک مشارکت داشته باشند. به اشتراک گذاری دانش و مالکیت معنوی می تواند و باید به نفع هر دو طرف باشد.

بسته در مقابل نوآوری باز
توجه به این نکته مهم است که هیچ درست یا غلطی بین این دو وجود ندارد زیرا نوآوری بسته و باز هر دو مکان و زمان خود را دارند. بنابراین، این در مورد انتخاب بین A یا B نیست، بلکه باید در مورد اینکه چه زمانی سازمان شما می تواند از هر دو A و B بهره مند شود و چگونه آن را به درستی انجام دهد، روشن است.
نوآوری باز، علم جهشی نیست، اما برای به کار انداختن آن به یک رویکرد سیستماتیک نیاز دارید. این به معنای ایجاد محیط، سیستم ها و فرآیندهایی است که به شما امکان می دهد در دراز مدت از مزایای آن بهره مند شوید. برای مهار مؤثر دانش و خلاقیت طیف وسیعی از افراد، باید با یک ذهنیت باز شروع کنید و ابزارهایی را که می توانند به شما در تسهیل این نوع نوآوری کمک کنند، درک کنید.
انواع مختلف نوآوری باز
پلتفرم نوآوری باز ابزاری است برای حمایت از فرآیند نوآوری باز با تسهیل همکاری و اشتراک دانش بین سازمان ها یا افراد مختلف.درست مانند انواع مختلف نوآوری باز، پلتفرم های مختلفی نیز وجود دارد. مهمترین چیز این است که بدانید میخواهید با نوآوری باز به چه چیزی برسید، چه نوع فرآیندی را میخواهید پلتفرم پشتیبانی کند، و چه ویژگیهایی برای شما مهمتر است.
برای این کار، باید از قبل در مورد روش نوآوری باز تصمیم بگیرید که به بهترین وجه با هدف شما مطابقت دارد.
به طور خلاصه، سه رویکرد اصلی برای نوآوری باز وجود دارد که توسط چسبرو توضیح داده شده است:
- مدل درون گرا(داخلی) شامل استفاده از دانش خارجی برای حمایت از رشد در بازار است. این می تواند شامل همکاری با سایر سازمان ها، نوآوری با کمک تامین کنندگان، همکاری با محققان و نهادهای عمومی یا درک روندهای صنعت باشد.
- در مدل درون به بیرون (برون گرا) شما از قابلیت های سازمان خود استفاده می کنید. در این مورد، پلتفرمهای نوآوری باز به شما کمک میکنند تا با بهرهگیری از دانش نیروی کارتان، بهطور مداوم در فرآیندها، محصولات یا خدمات خود بهبود ببخشید. برخی از سازمان ها حتی از آن برای برنامه های کارآفرینی داخلی یا انکوباتورها برای یک رویکرد سیستماتیک تر استفاده می کنند.
- مدل نوآوری باز همراه ترکیبی از این دو است که دانش درونی و بیرونی را برای ایجاد ارزش ترکیب میکند.

منبعH. Chesbrough, W. Vanhaverbeke and J. West – New Frontiers in Open Innovation, 2014)
انتخاب از بین انواع مختلف پلتفرمهای نوآوری باز
اکنون که درک بهتری از نحوه رویکرد نوآوری باز دارید، می توانید پلتفرمی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. برای کمک به شما در این زمینه، در مرحله بعدی فهرستی از پلتفرمهای نوآوری باز احتمالی را ارائه خواهیم کرد. اگرچه بهعنوان یک فهرست جامع در نظر گرفته نشده است، اما ما پلتفرمهایی را گنجاندهایم که میتوانند بیشتر نیازها را به طور مؤثر برآورده کنند.
- پلتفرم های مدیریت ایده
اینها رایج ترین هستند زیرا می توانند به روش های مختلف استفاده شوند، نه فقط برای نوآوری باز. چنین پلتفرم هایی برای جمع آوری، ارزیابی و توسعه ایده های مشتریان یا سایر ذینفعان استفاده می شود.
این پلتفرم ها می توانند برای کل فرآیند نوآوری باز بسیار قدرتمند باشند. انواع مختلفی از پلتفرم های مدیریت ایده وجود دارد و دو توصیه اصلی ما راه حل Viima و HYPE Ideation از HYPE Innovation است. البته اینها بیشتر از پلتفرم های مدیریت ایده هستند.
برای مثال، HYPE Ideation میتواند با نیازهای یک پلتفرم مدیریت ایده مطابقت داشته باشد، اما اگر میخواهید مقیاس و گسترش دهید، HYPE Innovation راهحلهای جامع دیگری مانند جستجوی روند، جستجوی فناوری، مشارکت، مشارکت کارکنان و موارد دیگر را نیز ارائه میکند.
در عین حال، Viima می تواند برای بهبود مستمر، همکاری استراتژی و مدیریت کل فرآیند نوآوری استفاده شود.
بدیهی است که انتخاب بین این دو به موارد استفاده شما و نوع سازمان بستگی دارد.

اولا، Viima و HYPE Ideation گزینههای خوبی برای نوآوری باز هستند زیرا رویکردی ساختاریافته برای جمعآوری، ارزیابی و اجرای ایدهها از منابع خارجی مانند مشتریان، تامینکنندگان و شرکا ارائه میکنند. آنها با ارائه ابزارهایی برای همکاری، رتبه بندی ایده و تجزیه و تحلیل پیشرفته، مدیریت کل فرآیند نوآوری باز، از تولید ایده تا اجرا را آسان تر می کنند.
یکی از عواملی که می تواند بر تصمیم بین Viima و HYPE Innovation تأثیر بگذارد این است که می خواهید روی چه کسی تمرکز کنید. Viima میتواند در سازمانهای کوچک و متوسطی که در راهاندازی ابزار نیازی به پشتیبانی ندارند و میخواهند فوراً از آن استفاده کنند، به خوبی جا بیفتد.
اما، همانطور که به زودی در مثال Signify ما خواهید دید، میتوان آن را برای سازمانهای بزرگتری که با صدها تامینکننده از آن استفاده میکنند نیز به راحتی مقیاسبندی کرد.
HYPE پشتیبانی و مشاوره اضافی را برای اجرای پروژه های بزرگ و فرآیندهای پیچیده که هزاران نفر را درگیر می کند، ارائه می دهد.

هنگام تصمیم گیری بین Viima و HYPE Innovation، مهم است که مورد استفاده از مدل نوآوری باز که انتخاب می کنید، پیچیدگی فرآیند نوآوری و نیازهای خاص تیم نوآوری را در نظر بگیرید.
در نهایت، Viima و HYPE Innovation راه حل های عالی برای نوآوری باز ارائه می دهند و می توانند به شما در بهبود قابلیت های نوآوری خود کمک کنند. بسته به سازمان خود، بهتر می دانید که در این مورد چه چیزی با نیازهای شما مطابقت دارد.
- پلتفرم های جمع سپاری
آنها شبیه پلتفرم های مدیریت ایده هستند به این معنا که می توان از آنها برای منبع ایده ها و دانش از گروه های متنوعی از مردم استفاده کرد. یک پلت فرم اختصاصی جمع سپاری به شما کمک می کند تا از دانش، فناوری ها و تحقیقاتی که خارج از سازمان وجود دارد بهره ببرید.
پلتفرمهای جمعسپاری با پلتفرمهای مدیریت ایده متفاوت هستند، زیرا بر بهرهبرداری از هوش جمعی گروه بزرگی از افراد، اغلب از خارج از سازمان، برای حل مشکلات یا تولید ایدههای جدید تمرکز میکنند. این پلتفرمها از قدرت جمعیت برای جمعآوری بینش، بازخورد و ایدهها از گروههای متنوعی از مردم، اغلب در مقیاس، استفاده میکنند.
تفاوت اصلی پلتفرمهای جمعسپاری و پلتفرمهای مدیریت ایده، تمرکز بر مشارکت خارجی و دامنه مشارکت است.چند نمونه از پلتفرم های جمع سپاری عبارتند از:
Amazon Mechanical Turk (MTurk) یک پلتفرم جمع سپاری محبوب است که تحت خدمات وب آمازون اداره می شود.

این به کسب و کارها و محققان اجازه می دهد تا وظایف خود را به نیروی کار پراکنده ای از افراد برون سپاری کنند. کاربردهای این پلتفرم از ساخت، مدیریت و ارزیابی گردش کار یادگیری ماشین تا برون سپاری فرآیندهای کسب و کار را شامل می شود. این پلتفرم یک راه حل کم هزینه و مقیاس پذیر برای کسب و کار هایی که نیاز به دسترسی به مقادیر زیادی از هوش انسانی دارند ارائه می دهد.
InnoCentive بخشی از Wazoku یک پلتفرم جمعسپاری است که سازمانها را با شبکه جهانی حلکننده مشکلات مرتبط میکند.
این پلتفرم به سازمان ها اجازه می دهد تا چالش های نوآوری را ارسال کنند و به افراد یا تیم هایی که می توانند بهترین راه حل را ارائه دهند، پاداش دهند. این پلتفرم توسط طیف وسیعی از صنایع از جمله مراقبت های بهداشتی، انرژی و فناوری استفاده می شود و راهی را برای سازمان ها فراهم می کند تا از شبکه جهانی متخصصان برای حل مشکلات پیچیده بهره ببرند.
پلتفرمهای دیگر، راهحلهای بسیار خاصی را ارائه میکنند، مانند Cad Crowd و Utest
با Cad Crowd میتوانید طراحان حرفهای CAD و مدلسازان سهبعدی با تخصص و دانش اثبات شده را بیابید، یا یک مسابقه طراحی ارسال کنید و ارسالهای چند شرکتکننده را بررسی کنید.
از سوی دیگر، Utest، آزمایشکنندگان نرمافزار آزاد را گرد هم میآورد که به برخی از نمادینترین برندها کمک میکنند تا نرمافزار با کیفیت بالا را برای مشتریان خود تضمین کنند.
سکوهای پیشتازی
پلتفرمهای پیشتازی مانند بازارهای نوآوری عمل میکنند تا به شما کمک کنند با سایر سازمانها و اشخاص ثالثی که میتوانند فناوری، خدمات یا تخصصهایی را که شما از دست دادهاید ارائه دهند، ارتباط برقرار کنید.
این پلتفرمها مشارکت شرکتها را با استارتآپها یا سایر نهادها به گونهای که برای هر دو طرف سودمند است، امکانپذیر میسازد. همچنین میتوان از آنها برای جستجوی استعدادها یا فناوریهای جدید و همچنین پتنتها یا مقالات تحقیقاتی استفاده کرد تا به شما در غلبه بر چالشهای خاص یا فراهم کردن دسترسی عمیقتر به اطلاعات یا تحقیقات علمی کمک کند.
در زمینه نوآوری باز، ثبت اختراع می تواند برای محافظت و کسب درآمد از مالکیت معنوی و همچنین برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران از طریق موافقت نامه های مجوز یا سایر اشکال همکاری استفاده شود.
با استفاده از پلتفرمهای اختصاصی، نوآوران میتوانند زمینههای بالقوه همپوشانی یا فرصتهای همکاری را شناسایی کنند و بهتر میتوانند از چشمانداز پیچیده حقوق مالکیت معنوی عبور کنند.
پلتفرمهای جستجوی مختلفی وجود دارند که میتوانند به پر کردن پتنت کمک کنند، از منابع رایگان مانند Google Patents و پایگاه داده USPTO گرفته تا خدمات پولی مانند PatSeer و Derwent Innovation و فهرست اختراع جهانی .Derwent
تحلیلگر دادههای Derwent ابزاری مفید برای متخصصان ثبت اختراع و IP است که نیاز به تجزیه و تحلیل سریع و مؤثر مجموعههای بزرگی از دادههای ثبت اختراع دارند تا به چشمانداز رقابتی دست یابند و فرصتهای نوآوری را شناسایی کنند.
وقتی نوبت به جستجوی استعدادها، فناوریها یا استارتآپهای جدید میرسد، HYPE Innovation یک راهحل عالی از طریق HYPE Partnering ارائه میکند.

شراکت HYPE
این یک راه حل جامع برای جستجوی فناوری، ارزیابی و همکاری ارائه می دهد. میتوانید از آن برای شناسایی فرصتهای فناوری جدید، ارزیابی شرکای بالقوه و مدیریت مؤثرتر مشارکتها استفاده کنید که در نهایت منجر به نوآوری و رشد میشود.
- پلتفرم های داده باز
پلتفرمهای داده باز دسترسی به مجموعههای بزرگی از دادهها را فراهم میکنند که به شما کمک میکند روندهایی را که در صنعت، بازار، اقتصاد یا جامعه به طور کلی رخ میدهند شناسایی کنید.این برای درک فرصت ها یا خطرات آینده ضروری است تا بتوانید بهتر با تغییرات آتی سازگار شوید.
یک پلت فرم داده باز می تواند به عنوان یک محیط علم داده عمل کند که به شما کمک می کند داده های مرتبط را شناسایی کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بینش های ارزشمندی به دست آورید.
بسیاری از پلتفرمهای داده باز موجود هستند که میتوانند نوآوری باز و جستجوی روند را تسهیل کنند. برای نام بردن فقط چند مورد:
- Google Trends به کاربران اجازه می دهد تا محبوبیت عبارات جستجو را در طول زمان پیگیری کنند. این می تواند ابزار مفیدی برای شناسایی روندهای نوظهور و درک رفتار مصرف کننده باشد.
- موسسه داده های باز: یک سازمان غیرانتفاعی است که استفاده از داده های باز را برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی ترویج می کند. این موسسه طیف وسیعی از ابزارها و منابع را برای کار با داده های باز فراهم می کند، از جمله دوره های آموزشی و دسترسی به مجموعه داده ها.
- داده های بانک جهانی: طیف گسترده ای از داده ها را در مورد توسعه جهانی از جمله شاخص های اقتصادی، داده های جمعیتی و داده های زیست محیطی ارائه می دهد. داده ها در قالب های مختلف موجود است و می توان آن را به صورت رایگان دانلود کرد.
- پورتال داده اروپا: دسترسی به داده های باز از سراسر اتحادیه اروپا را فراهم می کند. این پورتال حاوی داده هایی در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله بهداشت، حمل و نقل و محیط زیست است.
- GitHubاگرچه برای توسعه نرمافزار مشترک طراحی شده است، اما تعداد زیادی مخزن داده باز را نیز میزبانی میکند. این مخازن حاوی داده هایی در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، از تغییرات آب و هوا گرفته تا روند رسانه های اجتماعی است.
- Kaggleبستری برای دانشمندان داده و مهندسین یادگیری ماشین برای همکاری در تجزیه و تحلیل داده ها و مسابقات مدل سازی. این پلتفرم طیف گسترده ای از مجموعه داده ها و همچنین ابزارها و منابعی را برای کاوش و تجسم داده ها فراهم می کند.
همانطور که می بینید، دسترسی به داده ها یک مسئله نیست، بلکه چگونگی پردازش تمام اطلاعات موجود و درک آن ها است. به همین دلیل است، مگر اینکه تیم اختصاصی خود از دانشمندان داده را داشته باشید، ممکن است بخواهید از پلتفرمی استفاده کنید که بتواند همه این اطلاعات را بر اساس صنعت و علایق شما تجزیه و تحلیل و غربال کند.
Clarviate فوق الذکر، از طریق سرویس Derwent Dana Analyzer خود، می تواند به شما کمک کند تا تمام اطلاعات موجود را درک کنید. همچنین PatSeer یک راه حل عالی است که به شما کمک می کند با گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از ادبیات علمی، IP، حقوقی و غیره، نقاط را به هم متصل کنید.
بدیهی است که پلتفرم های مختلفی وجود دارند که می توانند اهداف مختلفی را انجام دهند. اینها تنها تعدادی هستند که ما معتقدیم می توانند به شما در شروع هر نوع نوآوری باز کمک کنند. در پایان، این فقط به اهداف شما و آنچه می خواهید دست پیدا کنید مربوط می شود.در مرحله بعد، خواهیم دید که چرا و چگونه پلتفرم های نوآوری باز این قدرت را دارند که شیوه نوآوری و رقابت شما را در بازار تغییر دهند.
مزایا و اهمیت بسترهای نوآوری باز
مزایای پلتفرمهای نوآوری باز و نقش آنها ارتباط نزدیکی با نحوه عملی شدن نوآوری باز دارد.
مخاطبان بیشتری را درگیر کنید.
پلتفرمهای نوآوری باز پتانسیل اندازه مخاطب را افزایش میدهند. برای به دست آوردن حداکثر ورودی و درک بهتر رفتار مصرف کننده، می توانید بدون هیچ محدودیت ظاهری مخاطب را گسترش دهید. پلتفرمهای مناسب به شما انعطافپذیری را میدهند تا همزمان با رشد فعالیتهای نوآورانه باز خود، آن را گسترش داده و مقیاس دهید، بنابراین دریافت نظرات از 1000 نفر، و همچنین از 100،000 نفر در زمان مناسب، آسان است.
سایت ایدههای لگو نمونهای از نحوه تعامل شرکتها با مصرفکنندگان و طرفداران در سراسر جهان برای به اشتراک گذاشتن ایدههای خود برای محصولات جدید است و درک بهتری از نیازهای مشتری و ایدههای هیجانانگیز جدید به دست میآورد.
مخاطبان مرتبط را درگیر کنید.
در یک سیستم نوآوری بسته، دانش و مهارت های موجود برای رسیدگی به یک مشکل یا چالش خاص به منابع داخلی شرکت، یعنی کارکنان آن محدود می شود.

نوآوری باز به نفع مخاطبان بزرگ است
از سوی دیگر، نوآوری باز شما را قادر می سازد تا با ذینفعان خارجی مانند مشتریان، تامین کنندگان، شرکا یا حتی عموم مردم ارتباط برقرار کنید.
پلتفرمهای نوآوری باز را میتوان برای جذب انواع خاصی از مشارکتکنندگان، مانند متخصصان در یک زمینه خاص یا افرادی با یک مجموعه مهارت خاص، طراحی کرد. این رویکرد هدفمند تضمین می کند که مرتبط ترین مخاطبان درگیر فرآیند نوآوری هستند.
به عنوان مثال، Signify یک برنامه مشترک به نام SEED دارد که برای ایجاد ایده برای محصولات موجود خود با استفاده از دانش تامین کنندگان خود طراحی شده است. برنامه SEED انحصاری و مشارکتی است و فقط بهترین تامین کنندگان برای شرکت دعوت می شوند. آنها از تابلوهای مختلف Viima برای جمع آوری هزاران ایده از صدها تامین کننده استفاده می کنند که منجر به اجرای محصولات نوآورانه تر می شود. در ادامه این مقاله کمی عمیق تر به این مثال خواهیم پرداخت.
افزایش سرعت نوآوری.
پلتفرمهای نوآوری باز دسترسی به مجموعه وسیعی از ایدهها و دانش متنوع را برای تصمیمگیریهای تحصیلکردهتر فراهم میکنند. با ابزار مناسب، میتوان فرآیندهای نوآوری را با رویکردی چابک و تکراری ساخت که امکان آزمایش و اعتبارسنجی سریع ایده را فراهم میکند.
در مدل نوآوری بسته، همه چیز در داخل انجام می شود، و این منجر به فقدان گشودگی برای بحث درباره ایده ها و آزمایش می شود. وقتی سازمانها به روی «جهان بیرون» باز میشوند، در معرض دیدگاهها و رویکردهای جدید قرار میگیرند، که به راهحلهایی منجر میشود که ممکن است در غیر این صورت فکر نمیکردند.
به عنوان مثال، Procter & Gamble (P&G) برنامه Connect + Develop را ایجاد کرد، یک ابتکار نوآوری باز که به دنبال یافتن و به دست آوردن فناوریها، محصولات و ایدههای خارجی برای تکمیل تلاشهای R&D داخلی خود است. یکی از چندین داستان موفقیت آنها این است که چگونه همکاری آنها با EPAM Continuum منجر به ایجاد محصول تمیز کننده Swiffer شد که میلیاردها دلار درآمد برای شرکت ایجاد کرد.

P&G طی سالها موفق شده است با موفقیت نیازهای خود را با شبکه جهانی نوآوران که میتوانند به آنها در سرعت بخشیدن به نوآوری خود کمک کنند، ارتباط برقرار کند.
کارایی هزینه
هزینه های نوآوری بیش از هر زمان دیگری است و طبق مطالعات، در حالی که سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه بسیار بالاتر از 90 سال پیش است، خروجی آن به طور قابل توجهی بهتر نیست.
از سوی دیگر، هزینههای کلی نوآوری باز معمولاً نسبت به تعداد ایدهها و ورودیها کمتر است. پلتفرم های نوآوری باز می توانند هزینه های تحقیق و توسعه را کاهش دهند و دسترسی به راه حل های مقرون به صرفه را فراهم کنند. سازمانها به جای تکیه صرف بر خرید استارتآپها و فناوریهای آنها، میتوانند نوآوری خود را هدایت کنند و تیمهای خود را توانمند سازند.
به عنوان مثال، Eli Lily، یک شرکت داروسازی، از نوآوری باز برای کاهش هزینه ها با همکاری محققان و دانشمندان خارجی برای یافتن داروهای جدید استفاده کرد. الی لیلی با بهره گیری از تخصص همکاران خارجی توانست هزینه های داخلی تحقیق و توسعه را کاهش دهد و در عین حال مجموعه بالقوه ایده ها و نوآوری ها را نیز گسترش دهد.
از طریق همکاری خارجی، آنها دیدگاههای جدید و راهحلهای نوآورانهای به دست آوردند که ممکن است شرکت در غیر این صورت در نظر نگرفته باشد.
برنده خرید و کاهش ریسک.
در زمانهای سخت، شرکتها معمولا بودجه تحقیق و توسعه خود را کاهش میدهند و پروژههای نوآوری را لغو میکنند. توجیه ریسک و سرمایهگذاریهای بالاتری که ممکن است منافع بلندمدت به همراه داشته یا نداشته باشند، زمانی که آینده نزدیک نامشخص به نظر میرسد، چالش برانگیز میشود.
برخی از سازمانها از پلتفرمهای نوآوری باز برای جستجوی دادهها و دسترسی به شبکه جهانی حلکنندههای مشکل استفاده میکنند که میتواند به کاهش ریسک و یافتن راهحلهایی کمک کند که ارزش بالقوه آنها را نشان دهد.
پلتفرمهای نوآوری باز میتوانند شیوه نوآوری شرکتها و ماندن در رقابت را با دستیابی به ایدهها، منابع و تخصص جدید تغییر دهند. با این حال، آنها همچنین با مجموعه ای از چالش ها همراه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. بنابراین، بیایید این چالش ها و راه حل های ممکن را بررسی کنیم.
پیاده سازی بسترهای نوآوری باز: چالش ها و عوامل موفقیت
دلایل منطقی و تجاری برای نوآوری باز به خوبی درک شده است، با این حال اجرای آن هنوز برای بسیاری از سازمانهایی که با طیف وسیعی از چالشها مواجه هستند که میتوانند مانع موفقیت شوند، یک مبارزه است. برای بهره مندی کامل از نوآوری باز، درک و رسیدگی به این چالش ها ضروری است.
چالش ها و موانع اصلی در پیاده سازی بسترهای نوآوری باز را می توان در چهار دسته استراتژیک، عملیاتی، قانونی و فرهنگی دسته بندی کرد.
چالش های استراتژیک
چالش های استراتژیک بیشتر به اهداف و مقاصد پلت فرم نوآوری باز مربوط می شود. مردم اغلب ممکن است از خود بپرسند: «آیا ما واقعاً به آن نیاز داریم و آیا به هیچ وجه مکمل استراتژی کلی سازمان است؟
به همین دلیل ضروری است که اهداف را به طور واضح تعریف کنید و آنها را به اشتراک بگذارید. با استفاده از بستر نوآوری باز به چه چیزی میخواهید برسید، چه مشکلاتی را انتظار دارید حل کنید و چگونه با اهداف استراتژیک سازمانها همسو میشوید؟
مهم است که به خاطر داشته باشید که علیرغم هر گونه تحقیق یا برنامه ریزی ممکن است آزمون و خطا در میان باشد. آزمایشی پلتفرمهای نوآوری باز میتواند به آزمایش سازگاری پلتفرم کمک کند، و همچنین هر گونه مشکل در فرآیندها یا اهداف فعلی را شناسایی کند. برخی از فروشندگان، مانند Viima، نسخه ها یا دموهای رایگان را ارائه می دهند که می تواند هنگام تصمیم گیری در مورد یک پلتفرم مفید باشد.
چالش های عملیاتی
چالشهای عملیاتی از نگرانیها در مورد یکپارچهسازی با فرآیندها و سیستمهای موجود، مدیریت روزانه و اجرای پلتفرم تا حفظ کیفیت و تعهد همکاریها را شامل میشود.
برای غلبه بر این امر، باید یک فرآیند مؤثر در اطراف پلتفرم نوآوری باز خود ایجاد کنید. همچنین مهم است که ابزاری انعطافپذیر داشته باشید که بتواند با موارد استفاده و نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشد و به راحتی در سیستمهای فعلی شما ادغام شود. با این حال، به فروشندگانی که بیش از حد فروش میکنند توجه کنید، زیرا هیچ راهحلی برای پوشش دادن همه چیز در این موضوع وجود ندارد.
برای حفظ تعهد، بلکه کیفیت و ارتباط مشارکت، مشارکت را افزایش داده و پاداش دهید. پاداشهایی که بیشتر در جذب افراد مؤثر هستند، معمولاً ذاتی هستند، مانند احساس قدردانی، مسئولیتپذیری و مسئولیت در قبال اقدامات و مشارکتهای خود.
با شناخت ارزش و تأثیر کار خود و در اختیار گرفتن مالکیت آن، افراد به احتمال زیاد انگیزه خود را حفظ می کنند و در انجام وظایف خود مشغول می شوند.
یک پلت فرم نوآوری باز خوب، محیط شفافی را برای این کار فراهم می کند. محرک های بیرونی مانند پاداش ها یا سایر پاداش های مادی نیز می توانند کار کنند، اما فقط در کوتاه مدت برای آن فشار اضافی. در درازمدت، جوایز مادی بهترین نتایج را به همراه نخواهد داشت، زیرا افراد میتوانند صرفاً به خاطر پاداشها شرکت کنند و ایدههای نابهینه ارائه دهند.
چالش های حقوقی
چالشهای حقوقی از جمله چالشهایی هستند که بیشتر توسط سازمانها مطرح میشوند. این موارد میتواند به مسائل مربوط به مالکیت معنوی (IP)، نگرانیهای مربوط به محرمانگی و انطباق با مقررات اشاره داشته باشد.
اینها همه نگرانیهای معتبری هستند زیرا برای سازمانها طبیعی است که از اطلاعات محرمانه و مالکیت معنوی خود محافظت کنند، و در برخی موقعیتهای نوآوری باز، همه چیز میتواند پیچیده شود. اما به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات این ترس ها حتی در موقعیت های بسیار ساده و سرراست کاملاً نامتناسب می شوند.
با ابتکارات باز نوآوری، توصیه می شود از یک متخصص حقوقی معتبر مشاوره بگیرید. ما نمیتوانیم در مورد مسائل حقوقی به شما مشاوره دهیم، اما برای کاهش خطرات مربوط به IP در فرآیند نوآوری باز، سادهترین استراتژی این است که حقوق تمام IP تولید شده توسط شرکتکنندگان در طول فرآیند همکاری را دریافت کنید.
این می تواند خطر اختلافات را کاهش دهد و یک چارچوب روشن برای استفاده و انتشار ایده های تولید شده توسط تلاش مشترک فراهم می کند. در برخی موارد، ممکن است برای محافظت بیشتر از اطلاعات حساس و اسرار تجاری، استفاده از توافقنامه عدم افشا (NDA) بهتر باشد.
در نهایت، یک استراتژی IP به خوبی اجرا شده برای نوآوری باز موفق حیاتی است. با مدیریت دقیق IP، و همکاری با متخصصان حقوقی در صورت نیاز، میتوانید مزایای نوآوری باز را به حداکثر برسانید و در عین حال خطرات قانونی و مشکلات احتمالی را به حداقل برسانید.
برخی از پلتفرمهای مدیریت ایده، مانند Viima، دارای شرایط و ضوابط داخلی هستند که میتوان آنها را سفارشی کرد تا هرگونه الزامات قانونی را که ممکن است داشته باشید، مانند انتقال حقوق ایدههای ارسالشده در صورت عدم توافق، سفارشیسازی کنید.
چالش های فرهنگی
چالش های فرهنگی به موانع روانی ختم می شود. ذهنیت ها و نگرش های مختلف، زمانی که با تغییر و عدم اطمینان مواجه می شوند، می توانند منجر به عدم اعتماد و همکاری دشوار بین ذینفعان شوند. این نگرش ها می تواند ناشی از ناامنی های شخصی یا عدم ارتباط باشد.
البته این موضوع گسترده ای است که به فرهنگ سازمان شما برمی گردد و اینکه آیا برای تشویق نوآوری و بهبود مستمر پرورش داده شده است یا خیر.
برای غلبه بر این موضوع، مطمئن شوید که به خوبی با فرآیند، اهداف و نقش همه افراد درگیر ارتباط برقرار کردهاید و نمونههایی از این که چگونه یک پلتفرم نوآوری باز میتواند برای آنها سودمند باشد، ارائه دهید. ارائه آموزش و اثبات مزایای ایجاد مشترک و همکاری در آن پلت فرم. مطمئن شوید که در یک صفحه هستید و درک مشترکی از انتظارات، اصطلاحات و مفاهیم دارید.
نمونه هایی از استفاده موفق از پلتفرم های نوآوری باز
اکنون، بیایید نمونههایی از شرکتهایی را ببینیم که به طور موثر از پلتفرمهای نوآوری باز برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کردهاند.
همانطور که گفته شد، ایجاد مشارکت شکلی از نوآوری باز است و شرکت ها می توانند با ذینفعان مختلف برای توسعه محصولات، خدمات یا راه حل های جدید همکاری کنندSignify. از دانش تامین کنندگان خود از طریق برنامه SEED خود برای هدایت نوآوری و ایجاد ارزش برای مشتریان خود استفاده کرد.
برای این کار، آنها از Viima به عنوان پلت فرم نوآوری و همکاری باز خود استفاده کردند. آنها را قادر می سازد تا با گرد هم آوردن تامین کنندگان منتخب به طیف وسیع تری از ایده ها و تخصص دسترسی داشته باشند. استفاده از یک پلتفرم اختصاصی به آنها این امکان را میدهد تا تنها با دعوت از بهترین تامینکنندگانی که استانداردهای بالای کیفیت و عملکرد آنها را برآورده میکنند، بر فرآیند توسعه کنترل داشته باشند.

برنامه SEED Signify
از طریق این فرآیند Signify میتواند راهحلهای جدید و نوآورانه را سریعتر و کارآمدتر به بازار بیاورد و در عین حال برای مشتریان خود ارزش ایجاد کند.
به طور خلاصه، با استفاده از یک پلت فرم نوآوری باز، Signify موفق شد:
- دسترسی به طیف گستردهتری از ایدهها و تخصص: Viima Signify را فعال کرد تا از طیف وسیعتری از ایدهها و تخصصها استفاده کند که تنها از طریق تلاشهای تحقیق و توسعه داخلی خود امکانپذیر بود.
- شتاب دادن به نوآوری: با همکاری با شرکای خارجی، Signify توانست تلاشهای نوآوری خود را تسریع بخشد و محصولات و راهحلهای جدیدی را به بازار عرضه کند.
- افزایش ارزش مشتری: با استفاده از یک پلتفرم نوآوری باز، Signify را قادر می سازد تا با ارائه دیدگاه ها و ایده های جدید از شرکای خارجی، نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کند و برآورده کند.
- بهبود همکاری و فرهنگ: Viima فرهنگ نوآوری و همکاری را برای Signify پرورش داد زیرا تامین کنندگان از روش جدیدی که از طریق آن می توانستند با یکدیگر همکاری کنند راضی بودند.
لیبهر
Liebherr یکی از بزرگترین تولید کنندگان ماشین آلات ساختمانی در جهان با 11 بخش مختلف است که یکی از آنها بخش لوازم خانگی است. Liebherr با کمپین نوآوری غریبه نبود و این بار با کمک HYPE Innovation، آنها می خواستند برای راه حل های نوآورانه به مشتریان خود مراجعه کنند.

این پروژه با نام “تجربه شراب” بر شناسایی نقاط دردناک مهم مرتبط با مصرف و ذخیره شراب در هنگام استفاده از کابینت های شراب متمرکز بود.این پروژه دارای چهار فاز اصلی بود:
- ایجاد و مشارکت یک جامعه تحقیقاتی بازار آنلاین،
- توسعه کمپین های ایده داخلی،
- راه اندازی کمپین جمع سپاری با مشتریان
- ارزیابی نتایج.
تیم نوآوری بر تعاملات بر روی پلت فرم نوآوری باز نظارت داشت و اطمینان حاصل کرد که افراد مناسب را در زمان مناسب درگیر می کنند.
این کمپین منجر به 139 ایده محصول و خدمات دیجیتال و همچنین 639 نظر شد. این پروژه نزدیک به 10000 بازدید از صفحه دریافت کرد که منجر به 2300 جلسه کاربر شد.
استفاده از یک ابزار نوآوری باز در این فرآیند بسیار مهم بود و بستر لازم برای راه اندازی کمپین جمع سپاری و همچنین هماهنگی شدید بین عملکردهای مختلف را فراهم کرد و موفقیت پروژه را تضمین کرد.
نتیجه گیری
پلتفرمهای نوآوری باز ابزارهای قدرتمندی هستند که میتوانند به سازمانها کمک کنند تا از دانش و تخصص جمعی شبکه گستردهتری از ذینفعان برای هدایت نوآوری بهره ببرند. این پلتفرمها با فعال کردن همکاری، ارتباطات و ایدهپردازی در بخشها، صنایع و مناطق مختلف جغرافیایی، میتوانند به سازمانها کمک کنند ، فرصتهای جدید را باز کنند و از رقبا جلوتر بمانند.
اگر نوآوری باز را در نظر می گیرید یا در حال انجام آن هستید، اما تصمیم گیری در مورد پلت فرم مناسب برایتان دشوار است، به یاد داشته باشید که ابتدا و مهمتر از همه نیازها و اهداف نوآوری خود را به دقت ارزیابی کنید.
شما همچنین باید آماده سرمایه گذاری در منابع و قابلیت های لازم باشید تا اطمینان حاصل کنید که پس از انتخاب یک پلتفرم به طور موثر از آن استفاده می شود و بینش ها و ایده های تولید شده به موقع و کارآمد عمل می کنند.
آخرین، اما نه کم اهمیت، نوآوری باز چیزی نیست که یکبار مصرف شود. درست مانند سایر انواع نوآوری، شما نیاز به یک فرآیند پیوسته تعامل و همکاری دارید.
ما توصیه می کنیم از کوچک شروع کنید و فرآیند نوآوری باز خود را از طریق آزمایش آزمایش کنید.