
20 ژانویه 2025 -توسط گوتام کومرا و یویتو یامادا
از آنجایی که تغییرات ژئوپلیتیکی بر کریدورهای تجاری جهانی تأثیر می گذارد، فرصت هایی برای شرکت ها باز می شود. آسیا در کانون زلزله قرار گرفته است تا راه را در تغییر شکل دادن به الگوهای تجارت و سرمایه گذاری رهبری کند.
با وجود کریدورهای تجاری جهانی که در معرض تغییرات ژئوپلیتیکی و تغییر ساختاری قرار دارند، شرکتهای آسیایی بر سر دوراهی جدیدی ایستادهاند – جایی که فرمولهای قدیمی موفقیت در حال توقف هستند و بزرگراههای جدیدی برای رشد در حال ظهور هستند. الگوهای تجارت جهانی و سرمایه گذاری دیرینه در واکنش به تنش های ژئوپلیتیکی، یک طرز فکر «در صورت لزوم» و نه «در زمان مناسب»، و افزایش پیچیدگی در مهارت ها و قابلیت های آسیا، دوباره پیکربندی می شوند. شرکت های فعال در آسیا – محلی، منطقه ای و چند ملیتی – فرصتی برای بهره مندی از این تغییرات دارند.
نظم جهانی در وضعیتی متناقض قرار دارد که در آن ارتباط افزایش یافته با تکه تکه شدن فزاینده ژئوپلیتیک و فشارهای سیاسی داخلی در بازارهای متعدد همراه است. جهان بیش از هر زمان دیگری به هم متصل است و در عین حال شاهد عدم قطعیت ژئوپلیتیکی است. شرکتهایی که به جای عقبنشینی از ارتباط متقابل، دوباره تصور میکنند، میتوانند زنجیرههای ارزش را به گونهای تغییر شکل دهند که هم به رشد و هم انعطافپذیری کمک کند. بارها و بارها، دوره های پر فراز و نشیب گذشته، دریچه ای را به سوی دوره های جدید گشوده است.
تغییر مسیرهای تجارت جهانی
علیرغم سیال بودن چشم انداز کسب و کار، واضح است که آسیا در مرکز این زلزله باقی خواهد ماند. آسیا دارای 18 کریدور تجاری از 20 با سریع ترین رشد و 13 از 20 بزرگ ترین کریدوراست. این فرصتهایی را برای شرکتهای آسیایی فراهم میکند تا به رهبران جهانی تبدیل شوند، زنجیرههای ارزش آسیایی و جهانی را شکل دهند، و به جهان نشان دهند که چگونه به طور موثر راههای جدید فرصتهای عظیم را طی کنند .
در طول این دوره انتقال و عدم اطمینان، آسیا همچنان کلید اتصال جهانی است. کریدورهای تجاری تازه در حال ظهور و رشد سریع گواه این امر است. رشد کریدورهای جدید در فناوری، خدمات و کسب و کار سبز احتمالاً با فرصتهایی همراه خواهد بود که از تغییر جهت دهیهای تجاری ایجاد شده به وجود میآیند. اینها شامل روابط دوجانبه ریشه دار اما نوپا است.
این کریدورهای تجاری جدید و با رشد سریع، پتانسیل بسیار زیادی را برای شرکت های محلی، منطقه ای و چند ملیتی فراهم می کند تا به غول های جدید آسیایی تبدیل شوند. پنج بزرگراه برای رشد در این دوره جدید برجسته است.
1. شرکای جدید و تجدید شده
در چند سال گذشته، کریدورهای تجاری بین کشورهایی که به طور سنتی روابط تجاری قوی نداشتند، به وجود آمد، یا در برخی موارد، تولدی دوباره داشت. به عنوان مثال، ارتباط ژاپن و هند است. 15 شرکت برتر ژاپنی در هند نیمی از درآمد تولید شده توسط تمام شرکت های ژاپنی فعال در این کشور را که بالغ بر 23 میلیارد دلار است، تشکیل می دهند.
در همین حال، سایر کشورهای منطقه در حال تقویت کریدورها با شرکای قدیمی هستند. به عنوان مثال، در آگوست 2024، دومین میزگرد وزیران هند و سنگاپور موافقت کرد که هر کشور برای کمک به توسعه قابلیت های یکدیگر در محصولات با ارزش، مانند ساخت پیشرفته، هوانوردی، و نیمه هادی ها، همکاری کند.
از آنجایی که کشورهای آسیایی ردپای خود را در سطح جهانی گسترش می دهند، بسیاری از آنها در موقعیت خوبی هستند تا از این کریدورهای تجاری جدید استفاده کنند و فرصت های تازه را به دست آورند. به عنوان مثال، فرصت گستردهتری برای بنگاههای هندی و بریتانیایی وجود دارد تا اتحادهای قویتری بر اساس اقتصادهای مکمل ایجاد کنند. از آنجایی که هند به عنوان یک شریک تولیدی جهانی رشد می کند، پیش بینی می شود صادرات کالاهای آن تا سال 2030 به 1 تریلیون دلار برسد. سهم این کشور از خانواده های با درآمد متوسط نیز تا سال 2030 سه برابر خواهد شد. در همین حال، بریتانیا در زمینه فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر در اروپا پیشتاز است. سرمایه گذاری می کند و دومین بازار تجاری بزرگ برای هنرهای تجسمی را دارد – و سرمایه ای برای ورود به بازار بزرگی مانند هند. شرکتهایی مانند Bharti Group اخیراً به سایر شرکتهای هندی، از جمله ماهیندرا، گروه تاتا، و شرکت تیویاس موتور پیوستند تا کریدور هند-بریتانیا را تقویت کنند.
2. ارتباطات چین با جهان
اینکه زنجیرههای تامین جهانی در حال تنوع هستند یا به سادگی تغییر مسیر میدهند، یک سوال مهم باقی میماند.
رشد در سرتاسر منطقه متفاوت بوده است: صادرات اندونزی و ویتنامی با بیشترین سرعت رشد داشته اند و در کنار افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI)، این کشورها شاهد سرمایه گذاری در تولید و جابجایی تولید بیشتری نسبت به سایر کشورها بوده اند. در ویتنام، ارزش واردات از چین بین سالهای 2017 و 2023 دو برابر شده است – 50 میلیارد دلار دیگر – و صادرات آن به ایالات متحده 60 میلیارد دلار افزایش یافته است. فیلیپین و تایلند الگوهای جابجایی متفاوت است توسط صنعت نیز به طور کلی، برجسته ترین روند در ویتنام رشد فزاینده در الکترونیک و در اندونزی، فلزات و مواد شیمیایی است.
صادرات ویتنامی به چین از 20.8 میلیارد دلار در سال 2008 به نزدیک به 172.0 میلیارد دلار در سال 2023 و 112.0 میلیارد دلار تا اواسط سال 2024 رسیده است. در حالی که ویتنام کالاهای الکترونیک، کفش و کشاورزی به چین صادر می کند، ماشین آلات سنگین، مصالح ساختمانی و مواد شیمیایی وارد می کند. کل تجارت اندونزی با چین از 77.3 میلیارد دلار در سال 2018 به 139.4 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش یافته است. بیش از 60 درصد از صادرات آن به چین افزایش یافته است. از نیکل، زغال سنگ و گاز مایع تشکیل شده است، در حالی که طیف وسیعی از کالاها از الکترونیک تا سنگین را وارد می کند. ماشین آلات.
3. کریدورهای فناوری
جریان فناوری و استعدادهای فناوری در آسیا، و از آسیا به سایر نقاط جهان، فرصت قابل توجهی را فراهم می کند زیرا کشورها برای مهار پیشرفت های فناوری رقابت می کنند. در دهه گذشته، آسیا 52 درصد از رشد جهانی در درآمد شرکت های فناوری، 51 درصد از هزینه های تحقیق و توسعه و 87 درصد از پتنت های ثبت شده در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است. این منطقه در حال حاضر بزرگترین تاجر و تولید کننده تراشه در اکثر دستگاه های الکترونیکی است و 33 از 40 کریدور بزرگ تراشه جهان به تنهایی شامل آسیا می شود. کره جنوبی 40 درصد تراشه های حافظه جهان را تامین می کند
در حالی که این منطقه در زنجیرههای ارزش غیرتولیدی خاص، مانند طراحی نیمهرسانا و سیستمهای عامل، ردپای کوچکتری دارد، به طور منحصربهفردی در صنایعی که دستخوش تغییرات مخرب هستند، مانند نمایشگرهای پیشرفته و هوش مصنوعی مولد جایگاه اول را دارد. آسیا به طور مداوم از قدرت تولید خود به عنوان نقطه ورود کلیدی به این فناوری های نوظهور استفاده کرده است. این منطقه شاهد پذیرش سریع هوش مصنوعی بوده است، به طوری که 65 درصد از کسب و کارها به طور مرتب از آن در حداقل یک کار استفاده می کنند – آسیا-اقیانوسیه را به سریع ترین منطقه در حال رشد در سطح جهان برای استفاده از هوش مصنوعی تبدیل می کند. این تغییرات بر رهبری فناورانه رو به رشد آسیا و پتانسیل آن برای شکل دادن به کریدورهای فناوری جهانی آینده تأکید می کند.
4. خدمات در شارژ
از سال 2008، رشد تجارت جهانی به دلیل افزایش تجارت خدمات بوده است. جریان خدمات دانش فشرده – از جمله خدمات حرفه ای، خدمات دولتی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات راه دور – به سرعت در حال رشد است. جریان داده ها سالانه نزدیک به 50 درصد رشد می کند. صادرات جهانی خدمات طی دهه گذشته 60 درصد افزایش یافته و در سال 2023 به 7.9 تریلیون دلار رسیده است. این معادل 7.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است.
بخشهای صادرات خدمات در فیلیپین و تایلند به سرعت در حال رشد هستند، با این حال هند بزرگترین صادرکننده خدمات در آسیا است. تقریباً 5 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را صادرات خدمات تشکیل می دهد. به طور خاص، مراکز توانمندی جهانی (GCC) – مراکز فناوری و تحقیقاتی برای شرکت های چند ملیتی – به سرعت در حال رشد هستند و در حال حاضر تعداد آنها به 1600 می رسد. انتظار می رود این رقم تا سال 2030 به 2500 افزایش یابد و 100 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند. در واقع، 20 درصد از شرکت های فورچون 500 در حال حاضر حضور GCC در هند دارند و پیش بینی می شود که این میزان تا سال 2030 به 43 درصد افزایش یابد.
5. کریدورهای سبز
انتقال انرژی جهانی فرصت های بزرگی را برای شرکت های آسیایی – هم در منطقه و هم در سراسر جهان ایجاد می کند. تا سال 2040، آسیا نزدیک به 50 درصد از تقاضای جهانی انرژی را شامل می شود و سهم قابل توجهی از سرمایه گذاری انرژی به سمت فناوری های کربن زدایی می شود. این چشمانداز انرژی تغییر یافته فرصتهای قابل توجهی را برای کسبوکارهای پیشرو آسیا، بهویژه در امتداد کریدورهای سبز در انرژیهای تجدیدپذیر و پایداری باز خواهد کرد.
این منطقه همچنین شاهد حرکت قوی در صنایع در تقاطع تحرک و تحول انرژی، به ویژه در بخش خودروهای الکتریکی (EV) است. کریدور چین-آسه آن در حال تشدید است، با شرکت هایی مانند BYD که خودروهای برقی را در تایلند تولید می کنند و جیلی برند پروتون مالزی را احیا می کند. 9 انتظار می رود که خودروهای دو چرخ برقی و خودروهای تجاری سبک تا سال 2025 در بسیاری از کشورهای آسیایی به قیمت برابر با همتایان بنزینی خود برسند. با انگیزههای دولتی، پیشرفتها در فناوری باتری، و تنوع رو به رشد مدلهای خودرو.
آسیای جنوب شرقی به سمت پایداری زیستمحیطی بیشتر پیش میرود که با ابتکاراتی مانند چارچوب بازیابی جامع آسهآن و انتقال فناوری از ژاپن تقویت شده است. با بیش از 15 کشور و 670 شرکت در سراسر آسیا-اقیانوسیه و یا تعهد به اهداف کاهش انتشار، فرصتهای سرمایهگذاری جدید ایجاد میشود. باز شدن در امتداد دالان های سبز آسیا.
راه رو به جلو
رهبران کسبوکار آسیا مشتاق و آماده استفاده از فرصتها هستند: بیش از 80 درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی شورای تجارت آسیا نسبت به عصر جدیدی برای آسیا ابراز خوشبینی کردند. اما این خوش بینی با ضرورت تغییر تعدیل می شود. به نظر می رسد رهبران آسیا بر این باورند که دوره پیش رو از نظر کیفی با 30 سال گذشته متفاوت خواهد بود.
آماده شدن برای تنظیم مجدد استراتژی های خود بر این اساس.
استفاده از این فرصت ها مستلزم رفع برخی موانع است. چالش تغییرات جمعیتی را در نظر بگیرید: در حال حاضر، دو سوم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی میکنند که نرخ باروری کمتر از نرخ جایگزینی 2.1 فرزند در هر خانواده است. این چالشهای بیسابقهای را برای اقتصادها و دولتها ایجاد میکند. ژاپن در حال حاضر با این واقعیت دست و پنجه نرم می کند و با کاهش نیروی کار و افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی مواجه است. چین و کره جنوبی در مسیر مشابهی قرار دارند. جمعیت سالخورده فراخوانی برای اقدام کشورها برای تجدید نظر در نحوه مدیریت بهره وری در مواجهه با کاهش جمعیت در سن کار است.
شکافهای زیرساختی میتواند مانع ایجاد کریدور فرصتهای جدید شود. به عنوان مثال، دولتهای اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام، بهبود یا توسعه زیرساختهای حملونقل مانند جادهها، بنادر دریایی و فرودگاهها، راهآهنها و پلها را اعلام کردهاند که همگی برای لجستیک حیاتی هستند. با این حال، تجزیه و تحلیل نشان می دهد که فاصله ای حدود 60 میلیارد دلاری تنها در آسیای جنوب شرقی بین سرمایه گذاری زیرساختی موجود یا اعلام شده و الزامات بالقوه برای جریان های تجاری آتی باقی مانده است.
هیچ فرصتی برای رهبران آسیایی وجود ندارد که بتوانند بر موانع غلبه کنند و از شکل دهی مجدد کریدورهای تجاری جهانی استفاده کنند. کسانی که این کار را انجام می دهند نه تنها زمینه های خود را رهبری می کنند. آنها همچنین صنایعی را شکل خواهند داد که این دوران را تعریف می کنند. آسیا نه تنها همگام با سایر نقاط جهان است، بلکه راه را به سوی آینده پیش می برد.