
09/04/2025 – توسط جوآنا بیلی و یورونیوز گرین
در حالی که کشورهای جهان درباره مالیات تاریخی جهانی کربن بر حمل و نقل بحث می کنند، ایالات متحده با تهدیدهای تلافی جویانه وارد عمل شده است.مالیات جدید بر انتشار گازهای گلخانه ای در آستانه تصویب در مذاکرات این هفته در لندن است. اگر اجرا شود، اولین مالیات جهانی کربن در جهان خواهد بود.
حمل و نقل که مسئول سهم فزاینده ای از انتشار CO2 در جهان است، یکی از سخت ترین بخش ها برای کربن زدایی بوده است.ماهیت بین المللی صنعت، همسویی با اهداف ملی آب و هوا را دشوار کرده است، بنابراین یک مدل قیمت گذاری جهانی کربن به طور گسترده به عنوان مؤثرترین مکانیسم برای تنظیم در نظر گرفته می شود.در صورت تصویب، مکانیزم قیمت گذاری قوی که صنعت حمل و نقل جهانی را پوشش می دهد، یکی از مهم ترین توافق نامه های آب و هوایی در دهه محسوب می شود.
چه چیزی برای مالیات کربن جهانی حمل و نقل پیشنهاد شده است؟
سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، تنظیم کننده کشتیرانی بین المللی، جلسه یک هفته ای کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی خود را در لندن تشکیل داده است.
در سال 2023، IMO در راستای توافق پاریس و اهداف تعیین شده توسط سایر صنایع، هدفی را برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال 2050 یا حدود آن تعیین کرد. انتظار می رود این گروه مقررات مربوط به انتشار CO2 دریایی را که در سال 2023 پیشنهاد شده بود، تصویب کند.
به رهبری کشورهای جزیره اقیانوس آرام، بیش از 60 کشور از قیمت استاندارد به ازای هر تن گازهای گلخانه ای حمایت می کنند، که به اعتقاد آنها مسیر منصفانه ای را برای دستیابی به صفر خالص ارائه می دهد.
صنعت حمل و نقل به طور گسترده ای حمایت می کند. اتاق بین المللی کشتیرانی که بیش از 80 درصد از ناوگان تجاری جهان را نمایندگی می کند، می گوید که مکانیسم قیمت گذاری برای انتشار گازهای گلخانه ای دریایی “موثرترین راه برای ایجاد انگیزه برای انتقال سریع انرژی در کشتیرانی است.”
با این حال، کشورهایی از جمله چین، برزیل، آفریقای جنوبی و عربستان سعودی به دنبال مدل معاملات اعتباری هستند. تحت این رویکرد، کشتیهایی که کمتر از میزان مجاز خود انتشار میدهند، اعتباری کسب میکنند که میتواند به کشتیهای آلودهکننده بیشتری فروخته شود.
منتقدان استدلال میکنند که این امر میتواند به مالکان کشتیهای ثروتمند اجازه دهد تا به جای کاهش معنیدار انتشار گازهای گلخانهای، صرفاً قوانین را خریداری کنند.
سفیر آلبون ایشودا، فرستاده ویژه جزایر مارشال برای کربن زدایی دریایی، گفت که اهداف اقلیمی IMO بدون این مالیات “بی معنی” هستند.
وجوه حاصل از این مالیات برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای انتقال به کشتیرانی سبزتر یا برای تأمین بودجه اقدامات کاهشی در آسیب پذیرترین کشورها استفاده می شود. همچنین برای پاداش تولید و جذب سوخت های جایگزین استفاده خواهد شد.ساختار قیمت گذاری هنوز مورد توافق قرار نگرفته است اما انتظار می رود در محدوده 60 تا 300 دلار در هر تن (54 تا 271 یورو) کاهش یابد.
آمریکا تهدید می کند که در صورت اعمال مالیات بر کربن، تلافی خواهد کرد
با پیشرفت مذاکرات در لندن، ایالات متحده با تهدید «اقدامات متقابل» در صورت معرفی مکانیزم قیمتگذاری کربن، وارد عمل شده است.نامهای که به بسیاری از سفارتخانههای کشورهای حاضر در کنفرانس IMO ارسال شد و توسط POLITICO مشاهده شد، موضع ایالات متحده را در مورد مالیات جهانی کربن برای کشتیرانی مشخص کرد.در این بیانیه آمده است که ایالات متحده هیچ گونه توافقنامه بین المللی محیط زیستی را که بار “ناعادلانه” به آمریکا اضافه کند، نخواهد پذیرفت.
در این نامه آمده است: «در صورتی که چنین اقدام آشکارا ناعادلانه ای پیش برود، دولت ما اقدامات متقابلی را در نظر خواهد گرفت تا هر گونه هزینه ای را که از کشتی های ایالات متحده دریافت می شود جبران کند و به مردم آمریکا برای هر گونه آسیب اقتصادی دیگر از هر گونه اقدامات اتخاذ شده انتشار گازهای گلخانه ای جبران کند.»
ایالات متحده به طور قابل توجهی در نشست IMO در این هفته غایب است، که تغییر قابل توجهی از مشارکت قبلی دولت بایدن در مذاکرات بین المللی آب و هوا است.
چرا مالیات کربن برای حمل و نقل مورد نیاز است؟
تجارت بین المللی از طریق کشتیرانی انجام می شود و بیش از 80 درصد کالاهای جهان از طریق دریا حمل می شود.اما این صنعت به شدت کربن فشرده است و حدود 3 درصد در انتشار جهانی CO2 نقش دارد. داده های Statista نشان می دهد که بین سال های 2012 و 2023، انتشار CO2 از کشتیرانی بین المللی تقریباً 15 درصد افزایش یافته و به 706 میلیون تن در سال رسیده است.
اگر صنعت کشتیرانی یک کشور بود، هفتمین تولیدکننده گاز CO2 در جهان بود.
بیش از 80 درصد از کالاهای تجارت بین المللی جهان از طریق دریا جابجا می شوند.
بیش از 80 درصد از کالاهای تجارت بین المللی جهان از طریق دریا جابجا می شود.
طبق گزارش آژانس ایمنی دریایی اروپا (EMSA)، کشتیرانی 14.2 درصد از انتشار CO2 ناشی از حمل و نقل در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد که کمتر از بخش جاده است اما تقریباً برابر با هوانوردی است.
بر خلاف انتشار گازهای گلخانهای جادهای و هوانوردی، اعمال محدودیتها در کشتیرانی به دلیل ماهیت فرامرزی و فقدان صلاحیت مشخص دشوار بوده است.همچنین پیش بینی می شود که انتشار گازهای گلخانه ای در دهه های آینده به شدت افزایش یابد، مگر اینکه تغییرات قابل توجهی ایجاد شود.
از جلسه مالیات کربن کشتیرانی چه انتظاری داریم؟
با مذاکرات پرمخاطره در لندن ، خوش بینی محتاطانه ای وجود دارد که می توان بر سر مالیات جهانی کربن بر حمل و نقل توافق کرد.با این حال، اجرای مالیات یک نتیجه قطعی نیست. با توجه به تعرفه های گسترده ایالات متحده، جنگ تجاری جهانی در افق و بی میلی شدید برخی از اعضا، دستیابی به اجماع آسان نخواهد بود.
اگر کمیته بتواند متن آیین نامه را به توافق برساند و نهایی کند، گام بعدی تصویب رسمی خواهد بود. این در ماه اکتبر پیش بینی می شود، و در صورت انجام، قوانین در سال 2027 اجرایی خواهند شد.