نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

23 اردیبهشت 1404 3:05 ب.ظ

 ده شرکت هواپیمایی آلاینده اروپا و بررسی بازار کربن

 ده شرکت هواپیمایی آلاینده اروپا و بررسی بازار کربن

کپی‌رایت عکس AP/آرماندو فرانکا -نوشته یورونیوز گرین -۰۱/۰۵/۲۰۲۵

گروه کمپین حمل و نقل و محیط زیست (T&E) محاسبه می‌کند که ۸.۴ میلیون پرواز در سال ۲۰۲۴ از فرودگاه‌های اروپا انجام شده و ۱۸۷.۶ میلیون تن (Mt) CO₂ تولید کرده‌اند. این رقم ۹۶ درصد از تعداد پروازهای سال ۲۰۱۹ و ۹۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای است.اما از آنجایی که قوانین بازار کربن هوانوردی «پر از معافیت» است، T&E ادعا می‌کند که خطوط هوایی از پرداخت ۷۰ درصد از آلودگی ایجاد شده توسط آنها معاف شده‌اند.

کریستینا هنچ، مدیر سیاست‌گذاری هوانوردی در T&E، می‌گوید: «انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت هوانوردی از کنترل خارج شده است. برای اینکه نمک بر زخم بپاشد، این بخش همچنان از پرداخت هزینه واقعی آلودگی خود طفره می‌رود و تعهدات خطوط هوایی برای بازسازی سبزتر پس از کووید را به سخره می‌گیرد.»

«اگر اروپا به این مسیر ادامه دهد، هوانوردی «سبز» همچنان در تخیل مردم خواهد ماند.»

او می‌افزاید: بررسی آتی بازارهای کربن اتحادیه اروپا در سال آینده فرصتی برای اصلاح یک خلأ در قانون فعلی و اطمینان از پاسخگویی کامل خطوط هوایی به آلودگی‌هایشان است.

آلاینده‌ترین خطوط هوایی در اروپا کدامند؟

تنها ده شرکت هواپیمایی مسئول ۴۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت هوانوردی اروپا در سال گذشته بودند که آلوده‌کننده‌های اصلی رایان‌ایر (۱۶.۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن)، لوفت‌هانزا (۱۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن) و بریتیش ایرویز (۸.۹ میلیون تن دی‌اکسید کربن) بودند.

این ارقام به ترتیب نشان‌دهنده ۹ درصد، ۶ درصد و ۳ درصد افزایش در میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۳ هستند.

در رتبه بعدی این فهرست، ایرفرانس قرار دارد که ۸.۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید کرده است – اگرچه این میزان در واقع ۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.بقیه ۱۰ شرکت برتر با ایزی‌جت، امارات، کی‌ال‌ام، ویز ایر، ایبریا – که با ۱۰ درصد بیشترین افزایش سالانه در انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشتند – و یونایتد ایرلاینز تکمیل می‌شوند.

این مطالعه همچنین روند مداوم گسترش شرکت‌های هواپیمایی کم‌هزینه در صنعت هوانوردی اروپا را نشان می‌دهد. این موضوع حتی در بازار خارج از اروپا نیز صادق است، که معمولاً تحت سلطه شرکت‌های هواپیمایی شاخصی مانند لوفت‌هانزا و ایرفرانس است.

آلاینده‌ترین مسیرهای پروازی از اروپا

در حال حاضر، خطوط هوایی فقط باید برای پروازهای درون منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، بریتانیا و سوئیس هزینه انتشار گازهای گلخانه‌ای را بپردازند. اما البته سفرهای طولانی مدت آلاینده‌ترین هستند.

مسیرهای هوایی با بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای که در سال ۲۰۲۴ از اروپا خارج می‌شوند، همگی بین قاره‌ای بودند و لندن-نیویورک با انتشار بیش از ۱.۴ میلیون تن دی اکسید کربن برای پروازهای خروجی در صدر فهرست قرار داشت.

لندن به دبی (۱.۲ میلیون تن) و لندن به سنگاپور (۱.۱ میلیون تن) پس از آن قرار گرفتند. اولین پرواز از مبدا اتحادیه اروپا که در این رتبه‌بندی ظاهر شد، مسیر فرانکفورت-شانگهای بود که در رتبه پنجم قرار گرفت و ۰.۸ میلیون تن دی اکسید کربن برای پروازهای خروجی منتشر کرد.

اولین مسیری که در محدوده فعلی سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا (ETS) قرار دارد، بارسلونا-لندن، با تولید 0.15 میلیون تن CO₂، در رتبه 135 قرار داشت.

این بدان معناست که هیچ شرکت هواپیمایی مجبور نبود برای انتشار گازهای گلخانه‌ای در آلوده‌ترین مسیرهای خروجی از اروپا هزینه بپردازد – که T&E معتقد است یک “نقص اساسی” و یک فرصت از دست رفته بزرگ است.

چگونه می‌توان شرکت‌های هواپیمایی را مجبور به پوشش هزینه واقعی آلودگی کرد؟

به گفته فعالان، گسترش دامنه بازارهای کربن اروپا به تمام پروازهای خروجی، مزایای اقلیمی قابل توجهی به همراه خواهد داشت و درآمد ایجاد می‌کند.

T&E تخمین می‌زند که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای خارج از اروپا قیمت‌گذاری شود، گسترش ETS اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال 2024، 7.5 میلیارد یورو اضافی ایجاد می‌کرد. این می‌توانست از توسعه فناوری‌های سبز مانند سوخت‌های پایدار هواپیمایی (SAF) و هواپیماهای برقی و هیدروژنی پشتیبانی کند.

اتحادیه اروپا سال آینده ETS خود را بررسی خواهد کرد و فرصتی را برای رسیدگی به این نقص با گسترش دامنه آن به تمام پروازهای خروجی فراهم می‌کند.

اما T&E هشدار می‌دهد که این بررسی در بحبوحه نشانه‌هایی از عقب‌نشینی صنعت هوانوردی از تغییرات اقلیمی انجام خواهد شد، به طوری که مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی برجسته – از جمله رایان‌ایر و ایرفرانس – از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا قوانین قیمت‌گذاری کربن خود را تضعیف کند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *