
آسوشیتد پرس -منتشر شده: ۴ مه ۲۰۲۵
قرار است «عاملان» هوش مصنوعی چیزی بیش از چتباتها باشند. صنعت فناوری ماهها صرف ارائه دستیاران شخصی هوش مصنوعی کرده است که میدانند شما چه میخواهید و میتوانند کارهای واقعی را از طرف شما انجام دهند.تاکنون، آنها کار زیادی انجام ندادهاند.
ویزا امیدوار است با دادن کارت اعتباری شما به آنها، این وضعیت را تغییر دهد. بودجه و برخی تنظیمات را تعیین کنید و این عاملان هوش مصنوعی – جانشینان ChatGPT و همتایان چتبات آن – میتوانند یک بلوز، مواد غذایی هفتگی یا بلیط هواپیما برای شما پیدا کرده و بخرند.
جک فورستل، مدیر ارشد محصول و استراتژی ویزا، گفت: «ما فکر میکنیم این میتواند واقعاً مهم باشد. تحولآفرین، به بزرگی ظهور خود تجارت الکترونیک.»
ویزا ماه گذشته اعلام کرد که با گروهی از توسعهدهندگان پیشرو چتبات هوش مصنوعی – از جمله Anthropic، Microsoft، OpenAI، Perplexity و Mistral – برای اتصال سیستمهای هوش مصنوعی آنها به شبکه پرداخت ویزا همکاری میکند.ویزا همچنین در این ابتکار با IBM، شرکت پرداخت آنلاین Stripe و سامسونگ همکاری میکند. پروژههای آزمایشی پیش از استفاده گستردهتر مورد انتظار در سال آینده آغاز شدهاند.
این شرکت پردازش پرداخت شرط میبندد که آنچه اکنون آیندهنگر به نظر میرسد، میتواند در آینده نزدیک به جایگزینی مناسب برای پیش پا افتادهترین کارهای خرید ما تبدیل شود. ویزا شش ماه گذشته را صرف همکاری با توسعهدهندگان هوش مصنوعی کرده است تا موانع فنی را که باید قبل از استفاده مصرفکننده عادی از آن برطرف شوند، برطرف کند.
برای شرکتهای نوظهور هوش مصنوعی، حمایت ویزا همچنین میتواند شانس آنها را برای رقابت با غولهای فناوری آمازون و گوگل که بر تجارت دیجیتال تسلط دارند و در حال توسعه عوامل هوش مصنوعی خود هستند، افزایش دهد.صنعت فناوری در حال حاضر پر از نمایش قابلیتهای چیزی است که آن را هوش مصنوعی عاملمحور مینامد، اگرچه تعداد کمی از آنها هنوز در دنیای واقعی یافت میشوند.
بیشتر آنها هنوز نسخههای اصلاحشدهای از مدلهای زبانی بزرگ هستند – فناوری هوش مصنوعی مولد پشت چتباتهایی که میتوانند ایمیل بنویسند، اسناد را خلاصه کنند و به افراد در کدنویسی کمک کنند.آنها که بر اساس گنجینههای عظیمی از دادهها آموزش دیدهاند، میتوانند اینترنت را جستجو کنند و توصیههایی برای خرید ارائه دهند، اما فراتر رفتن از آن برایشان دشوارتر است.
فورستل گفت: «تجسمهای اولیه تجارت مبتنی بر عامل، در بُعد خرید و کشف مشکل، کار بسیار خوبی انجام میدهند، اما در پرداختها با مشکلات زیادی مواجه هستند.»«به جایی میرسید که عاملها به معنای واقعی کلمه فقط آن را برمیگردانند و میگویند، ‘باشه، برو بخرش’.»
ویزا خود را در ارائه دسترسی آسانتر و مطمئن به عاملهای هوش مصنوعی برای خرید پول نقد مورد نیازشان، نقشی کلیدی میداند.
فورستل گفت: «مشکل پرداختها چیزی نیست که پلتفرمهای هوش مصنوعی بتوانند به تنهایی حل کنند. به همین دلیل است که ما شروع به همکاری با آنها کردیم.»
این ابتکار جدید هوش مصنوعی تقریباً یک سال پس از آن صورت میگیرد که ویزا تغییرات عمدهای را در نحوه عملکرد کارتهای اعتباری و نقدی در ایالات متحده آشکار کرد، استفاده از کارتهای فیزیکی و شمارههای ۱۶ رقمی آنها به طور فزایندهای بیاهمیت میشود.بسیاری از مصرفکنندگان در حال حاضر به سیستمهای پرداخت دیجیتال مانند Apple Pay که تلفن آنها را به کارت اعتباری تبدیل میکنند، عادت کردهاند.
فرآیند مشابهی برای بررسی اعتبارنامههای دیجیتال افراد، به نمایندگان هوش مصنوعی اجازه میدهد تا از طرف مشتری کار کنند، به روشی که به گفته فارستل باید به خریداران، بانکها و بازرگانان اطمینان دهد که تراکنشها قانونی هستند و ویزا به اختلافات رسیدگی خواهد کرد.
فارستل گفت که این بدان معنا نیست که نمایندگان هوش مصنوعی کل تجربه خرید را به دست خواهند گرفت، اما ممکن است برای کارهایی که یا برای برخی افراد خستهکننده است – مانند خرید مواد غذایی، اقلام بهسازی منزل یا حتی لیستهای کریسمس – یا بسیار پیچیده هستند، مانند رزرو سفر، مفید باشد. در این شرایط، برخی افراد ممکن است نمایندهای بخواهند که “فقط از پس آن برآید و به طور خودکار کارها را برای ما انجام دهد”.سایر تجربیات خرید، مانند خرید کالاهای لوکس، نوعی سرگرمی هستند و بسیاری از مشتریان هنوز میخواهند خود را در انتخابها و مقایسهها غرق کنند. در این صورت، او تصور میکند که عوامل هوش مصنوعی همچنان کمک ارائه میدهند اما در پسزمینه میمانند.
ویزا این قابلیت را دارد که کاربر رضایت خود را برای به اشتراک گذاشتن جریانهای تاریخچه تراکنشهای خود با ما اعلام کند. در مورد بدهی کارت اعتباری چطور؟ طبق اعلام فدرال رزرو نیویورک، موجودی کارتهای اعتباری مصرفکنندگان آمریکایی در پایان سال گذشته به ۱.۲۱ تریلیون دلار آمریکا رسید.
فورستل میگوید مصرفکنندگان به عوامل هوش مصنوعی خود محدودیتها و شرایط هزینهای واضحی میدهند که باید به آنها اطمینان دهد که انسان هنوز کنترل امور را در دست دارد.
در ابتدا، عوامل هوش مصنوعی احتمالاً به خریداران مراجعه میکنند تا مطمئن شوند که آنها با یک بلیط پرواز خاص مشکلی ندارند. او گفت، با گذشت زمان، این عوامل ممکن است استقلال بیشتری پیدا کنند تا “تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا در هر خط هوایی خرج کنند تا من را از نقطه الف به نقطه ب ببرند”.
بخشی از آنچه برخی از توسعهدهندگان هوش مصنوعی را به همکاری با ویزا جذب میکند این است که با رضایت مشتری، یک عامل هوش مصنوعی میتواند به دادههای زیادی در مورد خریدهای کارت اعتباری گذشته نیز دسترسی پیدا کند.
دیمیتری شولنکو، مدیر ارشد بازرگانی پرپلکسیتی، گفت: «ویزا این قابلیت را دارد که کاربر بتواند رضایت خود را برای به اشتراک گذاشتن جریانهایی از تاریخچه تراکنشهایش با ما اعلام کند. وقتی ما پیشنهادی ارائه میدهیم – مثلاً میپرسید «بهترین لپتاپها کدامند؟» – ما از سایر تراکنشهای انجام شده و ترجیحات آشکار شده از آن مطلع میشویم.»
شولنکو میگوید، چتبات پرپلکسیتی در حال حاضر میتواند هتل رزرو کند و خریدهای دیگری انجام دهد، اما هنوز در مراحل اولیه تجارت هوش مصنوعی است.
این استارتآپ سانفرانسیسکویی همچنین به همراه OpenAI، سازنده ChatGPT، به دادگاه فدرال گفته است که اگر ایالات متحده در یک پرونده ضد انحصار، این غول فناوری را مجبور به تجزیه کند، خرید مرورگر اینترنتی گوگل، کروم، را در نظر خواهد گرفت.