30-1-1404

«اصفهان من» اطلاعات هدفمندی را در اختیار شهروندان و گردشگران قرار داده است؛ دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به آخرین اقدامات این سازمان برای افزایش قابلیتهای این برنامه کاربردی پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع هوشمندسازی شهرها همواره یکی از محوریترین دغدغههای شهرداریها بوده است؛ این رویکرد بهویژه در شهرهای بزرگی همچون اصفهان بهدلیل تنوع و گستردگی خدمات، اهمیت دوچندان دارد. شهرداریها از طریق برنامهریزی استراتژیک و بهرهگیری از فناوریهای نوین، بهدنبال بهبود کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد شهرهای پایدار و هوشمند هستند.
یکی از اقدامات کلیدی در این مسیر راهاندازی سامانههای تعاملی است که ارتباط شهروندان با مدیریت شهری را تسهیل کرده است و امکان مشارکت شهروندی در تصمیمگیریها را فراهم میکند؛ چنین سامانههایی با تمرکز بر ارائه خدمات الکترونیکی، کاهش بوروکراسی و افزایش شفافیت، زمینهساز مدیریت کارآمدتر شهرها هستند.
سامانههای نوینی که در شهر اصفهان توسعه پیدا کرده است، نمونهای از تلاشهای پیشرو در این حوزه محسوب میشود؛ این سامانهها با تکیه بر زیرساختهایی همچون فیبر نوری و فناوری اطلاعات، خدمات متعددی را در حوزههای مختلف شهری ارائه میدهد و این روند نهتنها کارآمدی مدیریت شهری را ارتقا میدهد، بلکه مشارکت شهروندان در تصمیمگیریها را نیز افزایش داده است.
برنامه کاربردی «اصفهان من» بهعنوان یک برنامه جامع شهری و گردشگری با هدف سادهسازی دسترسی به خدمات شهری و کاهش نیاز به مراجعه حضوری طراحی شده است و این برنامه که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان توسعه یافته، به شهروندان و گردشگران کمک میکند تا از امکانات متنوع شهر اصفهان بهصورت هوشمندانه استفاده کنند.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با سعید فردانی، دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیتهای انجامشده این سازمان برای هوشمندسازی شهر، افزایش قابلیتهای جدید برنامه کاربردی «اصفهان من» و میزان استقبال گردشگران از این برنامه، آخرین وضعیت نصب پلاکهای آبی هوشمند، بررسی اهداف «فاوا + ۲۲» و چگونگی حمایت شهرداری اصفهان از شرکتهای دانشبنیان است.

ایمنا: قابلیتهای جدید برنامه کاربردی «اصفهان من» نوروز ۱۴۰۴ رونمایی شد؛ استقبال شهروندان و گردشگران از این سامانه چگونه بود؟
فردانی: در سالهای اخیر، شهر اصفهان با گامهای عملیاتی در راستای تحقق مفهوم «شهر هوشمند» توانسته است از فضای ذهنی هوشمندسازی عبور کند و به مرحله عینی و ملموس آن وارد شود که یکی از نقاط عطف این مسیر، طراحی و اجرای برنامه کاربردی «اصفهان من» بوده است؛ برنامهای که نهتنها بهعنوان ابزاری کاربردی، بلکه بهعنوان یکی از نمادهای راهبردی در فرایند هوشمندسازی مدیریت شهری شناخته میشود.
این برنامه که طی دو سال گذشته بهصورت رسمی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، توانست با ایجاد یک بستر واقعی و عملیاتی، شهر هوشمند را از قالب شعار خارج و به واقعیتی تجربهپذیر برای شهروندان و ذینفعان بدل کند؛ اگرچه این مسیر در ابتدای راه خود قرار دارد، اما زیرساختهای شکلگرفته برای توسعه آینده بسیار قدرتمند و هدفمند طراحی شده است.
برنامه کاربردی اصفهان من از ابتدا برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون شش گروه مخاطب شامل شهروندان، گردشگران، کارکنان شهرداری، پیمانکاران، اربابرجوعها و دستگاههای اجرایی طراحی شده است؛ این برنامه با هدف ایجاد دستیار تصمیمگیری در حوزههای مختلف طراحی و زیرساختهای آن مهیا شده است که قابلیت توسعه کمّی و کیفی چشمگیری در آینده داشته باشد.
همانگونه که یک ساختمان ۱۰۰ طبقه در روز نخست ساخته نمیشود و ابتدا روی کاغذ و نقشه طراحی میشود و سپس طبقه به طبقه به مرحله اجرا در میآید، «اصفهان من» نیز با دیدی بلندمدت طراحی شده است تا در آینده به ابزاری همهجانبه برای مدیریت خدمات شهری تبدیل شود.
یکی از اهداف کلیدی در طراحی این برنامه، بهبود تجربه کاربری و سادهسازی فرایندهای خدماترسانی به گردشگران و شهروندان بوده است و تمرکز ویژهای روی طراحی کاربرمحور و دسترسی سریع به خدمات موردنیاز کاربران صورت گرفته است؛ در این راستا تلاش شده است تا هر فرد بتواند در کمترین زمان ممکن به دادهها و خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند که این خود یکی از مهمترین اصول در طراحی شهرهای هوشمند و بر پایه داده بهشمار میرود.
در حوزه دادهمحوری گامهای قابل توجهی برداشته شده است و تلاش برای شناسایی و ارائه اطلاعات و خدماتی که بیشترین کاربرد را برای گردشگران دارد، در دستور کار قرار گرفته است و دادههای مرتبط با حوزه گردشگری بهصورت هدفمند جمعآوری و در اختیار کاربران قرار داده شد.
از جمله اقدامات نوآورانهای که سال جاری برای نخستینبار اجرا شد، راهاندازی فضای بازیواره یا باشگاه مخاطبان بود؛ این باشگاه اگرچه ابتدا با عنوان باشگاه شهروندی مطرح شد، اما در طراحی آن تلاش شد تا تمام شش گروه مخاطب از جمله پیمانکاران در آن نقشآفرین باشند.
این برنامه در فاز نخست خود با بازیواره «شهر پرگنجه» آغاز بهکار کرد و مأموریتها و چالشهای متعددی با هماهنگی اداره کل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان برای مشارکت کاربران تعریف شد.
تأکید زیادی بر لزوم همافزایی میان حوزههای مختلف، بهویژه حوزه فنی و حوزه کسبوکار، صورت گرفته است که در این راستا، سازمان فاوا بهعنوان شریک تحول دیجیتال، وظیفه بخش فنی را برعهده داشته و اداره کل ارتباطات نیز بهعنوان بال دوم پرواز در کنار این سازمان ایفای نقش کرده است.
موفقیت در مسیر هوشمندسازی تنها با تعامل و همافزایی حاصل میشود و اگر خودپرستی جای همکاری را بگیرد، دستاوردی برای مخاطب نهایی حاصل نخواهد شد.
در فرایند توسعه برنامه کاربردی اصفهان من، تمام جنبههای طراحی از جمله بخش فنی و کسبوکار، با دید ۳۶۰ درجه مورد بررسی قرار گرفته است تا اطمینان حاصل شود که خروجی نهایی، مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد. تجربه نشان داده است که اگر تنها یکی از این ابعاد مورد توجه قرار گیرد، رضایت نسبی کاربران نیز حاصل نخواهد شد.
در حوزه گردشگری نیز با همکاری معاونت فرهنگی، اقداماتی برای تعریف تورهای گردشگری شبانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز گردشگران در بستر این برنامه صورت گرفته است و این اطلاعات در قالب بستری تعاملی و قابل جستوجو ارائه میشود تا گردشگر بتواند بر اساس زمان، سلیقه شخصی و ظرفیتهای شهر اصفهان تصمیمگیری کند و تنها به بازدید از مکانهای مشهور جهانی محدود نشود.
این اقدام منجر به ارتقای آگاهی گردشگران از سایر ظرفیتهای کمتر شناختهشده اصفهان شده و تأثیر قابل توجهی در تقویت هویت فرهنگی شهر داشته است.
آمار ارائهشده توسط تیم پشتیبانی برنامه کاربردی اصفهان من نیز نشان میدهد که استقبال بسیار خوبی از اطلاعرسانیهای صورتگرفته در حوزه گردشگری صورت گرفته است، اگرچه برخی از برنامههای طراحیشده هنوز به مرحله اجرا نرسیده، اما برنامهریزی برای اجرای آنها در آینده نزدیک، بهویژه برای نوروز ۱۴۰۴ و هفته اصفهان در حال انجام است.
یکی از این برنامهها، رزرواسیون یا امکان رزرو مکانهای گردشگری بهصورت برخط است که با هدف مدیریت بهتر زمان و جلوگیری از اتلاف وقت گردشگران در صفهای طولانی، در دستور کار قرار گرفته است و با همکاری واحدهای مختلف اجرایی خواهد شد.
«اصفهان من» توانسته است در مقایسه با نوروز سال گذشته، گامی بلند بهسوی تعامل مؤثرتر با ذینفعان و ارائه خدمات یکپارچه بردارد که امیدواریم با ادامه این مسیر و برداشتن گامهای بعدی، چشماندازهای روشنتری در حوزه گردشگری هوشمند و مدیریت دیجیتال شهری برای آینده محقق شود.
هدف اصلی، ارتقای جایگاه اصفهان بهعنوان یکی از پیشتازان شهرهای هوشمند در کشور و منطقه با برنامهریزی دقیق، استفاده از فناوری و مشارکت حداکثری شهروندان و ذینفعان است.
ایمنا: چشمانداز سامانه «اصفهان من» بهعنوان ابزاری برای تقویت حس تعلق و مسئولیتپذیری میان شهروندان چیست؟
فردانی: چشمانداز سامانه اصفهان من بهعنوان یک دستیار هوشمند برای تصمیمگیری در زندگی شهری، با هدف ارائه خدمات هوشمند و سریع به شهروندان اصفهانی طراحی شده است و این سامانه با حمایت شهرداری اصفهان و تلاشهای مستمر در دوره ششم مدیریت شهری بهویژه تحت هدایت شهردار، به دنبال فراهم کردن بستری هوشمند برای ارائه خدمات شهری است و شهرداری اصفهان بهطور جدی در تلاش است تا با استفاده از این پلتفرم، نیازهای شهروندان را به بهترین شکل برطرف کند.
یکی از دلایل اصلی اهمیت چنین سامانهای، تغییرات سریع در ذائقه و رفتار مردم است و در جهان امروز، مردم انتظار دارند که خدمات با سرعت بالا و شفافیت بیشتر ارائه شوند، این در حالی است که شیوههای سنتی و رویههای قدیمی قادر به برآورده کردن این نیازها نیست، بنابراین شهرداری اصفهان برای پاسخگویی به این تقاضاها، باید از شیوهها و ابزارهای جدید و هوشمند استفاده کند که این تغییر پارادایمی در ارائه خدمات شهری، به نوعی از یک ضرورت به یک الزام تبدیل شده است.
اگر شهرداری نتواند این فضا را فراهم کند و به این نیازها پاسخ دهد، ممکن است مردم نسبت به مدیریت شهری بیاعتماد شده و حتی با آن قهر کنند؛ امروزه شاهد این هستیم که مردم برای انجام بسیاری از امور، از سفارش پیتزا گرفته تا انجام امور بانکی، بهراحتی از برنامهها و سامانههای برخط استفاده میکنند و این روند در دنیای شهری نیز باید تسری پیدا کند بهویژه در تعاملات پیچیدهای که مردم با مدیریت شهری دارند؛ از موضوعات مختلف همچون پسماند، آرامستان، اتوبوسها، تاکسیها، ترافیک و مسیریابی که مردم بهطور روزمره با آنها روبهرو هستند.
به عبارت دیگر، مردم انتظار دارند خدمات مدیریت شهری نیز به همان شیوه هوشمند و با استفاده از تکنولوژیهای روز ارائه شود و همانطور که حضرت علی (ع) اشاره کردهاند «فرزند باید با زمان خود هماهنگ باشد» بنابراین اگر شهرداری اصفهان نتواند خود را با تحولات و نیازهای روز هماهنگ کند، قادر نخواهد بود با مردم ارتباط مؤثر برقرار کند و به نیازهای آنها پاسخ دهد که در عین حال، تجربه موفقیتآمیز سایر پروژههای شهری همچون بازیواره «شهر پر گنجه» نشاندهنده این است که مردم علاقهمند به تعامل و ارتباط بیشتر با مدیریت شهری هستند.
امروزه مردم بیشتر از بنرهای فیزیکی شهری به صفحات نمایش گوشیهای خود توجه دارند و این تغییر رفتار در نحوه دریافت اطلاعات و رویدادهای شهری از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین ضروری است که سامانه اصفهان من بهعنوان یک پلتفرم هوشمند، فضایی فراهم کند تا شهروندان به راحتی از اطلاعات شهری مطلع شوند و به آنها دسترسی داشته باشند.
این سامانه میتواند بهعنوان یک دستیار هوشمند، نهتنها زندگی در شهر را راحتتر کند، بلکه تجربهای جدید و نوآورانه از تعامل با مدیریت شهری برای مردم اصفهان به ارمغان آورد.
چشمانداز اصفهان من این است که با ایجاد چنین فضایی، به یک ابزار کاربردی و هوشمند تبدیل شود که به شهروندان در تصمیمگیریهای روزمره کمک کند و کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشد.
ایمنا: پروژه شهر هوشمند یکی از مهمترین اقدامات برای ارتقای کیفیت زندگی شهری و تسهیل ارتباطات بین شهروندان و مدیریت شهری است؛ به مهمترین قابلیتهای این پروژه اشاره کنید.
فردانی: شهر هوشمند نه یک پروژه موقتی، بلکه یک راهبرد دائمی و پویا در مسیر توسعه شهری بهشمار میرود. برخلاف پروژههای معمول که دارای نقطه آغاز و پایان مشخص است، فرایند هوشمندسازی شهر پایانی ندارد و این مسیر بهصورت مستمر نیازمند بهروزرسانی، بازنگری و انطباق با تحولات تکنولوژیکی، بازخوردهای اجرایی و نیازها و مطالبات مردم و محیط شهری است که این ویژگیِ استمرار و پویایی، شهر هوشمند را به رویکردی بنیادین در برنامهریزی و مدیریت شهری تبدیل کرده است.
در حال حاضر، توجه به این رویکرد نسبت به گذشته با پیشرفت قابل توجهی همراه است و نگاه به شهر هوشمند در سطوح تصمیمگیری ارتقا یافته است، با این وجود، هنوز با نقطه مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد.
ما به این درک و شناخت رسیدهایم که شهر هوشمند باید نقش محوری در تعاملات شهری و توسعه پایدار ایفا کند، اما به همان میزان که نیازمند آن هستیم، به آن نپرداختهایم؛ هرچند پیشرفتهایی حاصل شده است، اما این میزان پیشرفت پاسخگوی نیاز واقعی و فوری جامعه شهری نیست.
اگر بخواهیم بهصورت خلاصه علت این وضعیت را بیان کنیم، باید بگوییم که بستر تکنولوژی امروز بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای تعامل میان مدیریت شهری و شهروندان عمل میکند و این تعامل باید ساختاریافته، هدفمند و همراستا با تحولات اجتماعی و تکنولوژیکی باشد؛ یکی از مهمترین چالشهایی که در این مسیر با آن روبهرو هستیم، مربوط به حوزه نگرشها است، در واقع هنوز نتوانستهایم در حوزه فناوری، نگرشها را آگاه و همراه کنیم.
زمانی که نگرش مدیران و تصمیمگیران نسبت به فناوری اصلاح شده و درک عمیقتری از آن حاصل شود، میتوان انتظار داشت که فرایندهای ارتقا و تحول در حوزه شهر هوشمند با سرعت و کیفیت بیشتری انجام پذیرد، زیرا فناوری نباید محدود به یک سازمان ویژه همچون سازمان فاوا باشد.
همانگونه که مفاهیمی همچون مدیریت سرمایه انسانی یا مدیریت رسانه باید توسط تمام مدیران شهری فهم و بهکار گرفته شود، فناوری نیز باید بهعنوان یک مؤلفه بنیادین در ذهنیت مدیران نهادینه شود.
اگر مدیران بتوانند فناوری را بهعنوان بعد دوم فکری خود در نظر بگیرند و تیمهایی کارآمد و متناسب با این رویکرد ایجاد کنند، بیتردید شاهد گامهای بسیار مؤثر و بلندی در عرصه هوشمندسازی شهری خواهیم بود و از آنجا که پروژه شهر هوشمند با تحولات بنیادین و ساختاری سروکار دارد، ضروری است از هماکنون اقدامات عملیاتی و راهبردی برای رویارویی با چالشهای آن، بهویژه در حوزه فناوری طراحی و پیادهسازی شود.
در میان چالشهای پیشرو، شاید مهمترین آن، موضوع کیفیت نیروی انسانی باشد، سرمایه انسانی توانمند، آگاه و متخصص، نقش کلیدی در موفقیت پروژههای شهر هوشمند ایفا میکند.
از سوی دیگر، یکی از چالشهای اساسی در کشور ما بهویژه در شهرهای ایران، تعارض ساختاری میان نهادهای تصمیمگیر است؛ در حال حاضر در حوزه مدیریت شهری، تعدد تصمیمگیرندگان و وجود سازمانها و دستگاههای متعدد، فرایند هوشمندسازی را با کندی و پیچیدگی روبهرو ساخته و این در حالی است که از منظر شهروندان، هوشمندسازی باید در بستری یکپارچه و منسجم رخ دهد.
شهروندان تمایلی به درک یا پذیرش این تعدد ساختاری ندارند، بنابراین حرکت بهسمت یکپارچهسازی فرایندها و نهادها، لازمه تحقق شهر هوشمند و افزایش کارآمدی مدیریت شهری است.
آنچه میتواند سرعت و کیفیت حرکت بهسوی شهر هوشمند را افزایش دهد، ارتقای نگرش مدیران، ایجاد تعامل ساختاریافته میان بخشهای مختلف، تقویت سرمایه انسانی و پذیرش فناوری بهعنوان یک مؤلفه بنیادین در تمام سطوح مدیریت شهری است که امیدواریم با عزم راسخ مدیران و همراهی آگاهانه کارشناسان و شهروندان، مسیر تحقق شهر هوشمند با گامهایی استوار و مؤثر طی شود.

ایمنا: پروژه نصب پلاکهای آبی هوشمند بهعنوان یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی در شهرداری اصفهان برای ایجاد دسترسی به اطلاعات مکانی از طریق فناوریهای هوشمند در حال اجرا است؛ این پروژه چه زمانی تکمیل میشود؟
فردانی: در حال حاضر بهطور عمده قراردادهای مربوط به پلاکهای آبی هوشمند برای منازل بسته شده است و بعضی از مناطق نیز با تکمیل ظرفیت روبهرو شدهاند. پیشبینی شده است که در شش ماه نخست سال، برنامههای مربوط به این پروژه تکمیل شود و این در حالی است که در فاز بعدی، برنامهریزیهایی برای افزودن سرویسهای هوشمند به این سیستمها انجام خواهد گرفت.
در حال حاضر در فاز نخست، پروژههای مربوط به هوشمندسازی زیرساختها به پایان رسیده است.
هدف این است که در شش ماه دوم سال، سرویسهای هوشمند بهطور کامل روی این زیرساختها سوار شود؛ در واقع پروژه هوشمندسازی به دو بخش اصلی تقسیم میشود که یکی مربوط به زیرساختهای هوشمند و دیگری مربوط به خدمات هوشمند که زیرساختهای هوشمند، در واقع همان بستر اصلی است که سرویسها و خدمات مختلف روی آن اجرا میشود.
بهعنوان مثال در شهر اصفهان، این زیرساختها بهشکل خاصی پیادهسازی شده است و بهطور مشابه در بازیوارههای شهری نیز، سرویسهایی همچون بلیتفروشی به این بستر اضافه میشود که در این مورد، زیرساختها را میتوان به زمین یک مغازه تشبیه کرد و سرویسها را محصولاتی دانست که در مغازه ارائه میشود؛ برای مثال یک مغازه سوپرمارکت ممکن است مواد غذایی یا محصولات لبنی بفروشد، اما بدون زیرساخت مناسب، هیچیک از این محصولات قابل عرضه نخواهد بود.
در واقع زیرساخت بهتنهایی موفقیتآمیز نخواهد بود، اما بدون شک تأثیر بسیار زیادی بر موفقیت سرویسها دارد، چراکه وجود زیرساختهای مناسب و هوشمند، پایهگذار اصلی هرگونه سرویس هوشمند و در نهایت موفقیت پروژههای مرتبط با آنها است.
ایمنا: اهداف رویکرد «فاوا + ۲۲» (۲۲ طرح و پروژه در قالب چهار هدف و سه سیاست اصلی) محقق شده است؟
فردانی: در رویکرد فاوا + ۲۲، سه سیاست اصلی مورد توجه قرار گرفت که همزمان با نیازهای روز، تحولات دیجیتال و مدیریت شهری را با امنیت و یکپارچگی به پیش برد؛ این سیاستها شامل یکپارچگی و امنیت، تحول دیجیتال و سرمایهگذاری در پروژههای بزرگ و استراتژیک بود که از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نخستین سیاست در فاوا + ۲۲ روی یکپارچگی و امنیت متمرکز بود؛ هدف از این سیاست، ایجاد هماهنگی بین سیستمها و برنامههای مختلف شهری بود تا از سردرگمی شهروندان در استفاده از برنامههای مختلف جلوگیری شود.
این یکپارچگی موجب شد تصمیمات فنی و اقتصادی در راستای توسعه خدمات شهری بهطور صحیح اتخاذ شود، همچنین این یکپارچگی زمینهای را فراهم کرد تا دادهها و اطلاعات جمعآوریشده در سیستمها با رعایت کامل اصول امنیتی حفظ شود، بهطوری که اگر این اطلاعات دچار نقض امنیتی میشد، نهتنها اعتماد شهروندان به سیستمهای مدیریت شهری کاهش مییافت، بلکه در طولانیمدت هیچگونه موفقیتی در توسعه این سرویسها نداشتیم.
دومین سیاست مورد توجه، بحث تحول دیجیتال بود؛ در این مسیر مهمترین هدف این بود که شهرداری در مسیر توسعه و تحول دیجیتال قرار گیرد و بهجای اینکه به روشهای قدیمی و سنتی متکی باشد، به فناوریهای نوین و دیجیتال روی آورد که در این راستا پروژههایی همچون «اصفهان من» و «سکوی اصفهان هوشمند» در دستور کار قرار گرفت.
پروژه «اصفهان من» هدف مهم هوشمندسازی خدمات شهری و سازمانی را دنبال میکند و از طریق آن، خدمات مختلف همچون پارکینگها، آبیاری فضای سبز و حتی راههای رانندگی بهصورت هوشمند مدیریت خواهد شد و در ادامه با توجه به توسعه دادهها و سیستمهای نظارتی تصویری، پروژههای هوشمندسازی خدمات شهری به سمت بهرهبرداری از دادههای جمعآوریشده حرکت خواهد کرد.
سومین سیاست بهویژه در زمینه «سرمایهگذاری روی پروژههای استراتژیک و بزرگ» مورد تأکید قرار گرفت؛ این سیاست با هدف تمرکز بر پروژههای کلان و ایجاد تغییرات مؤثر در سطح کلان شهر در نظر گرفته شد و بهجای انجام تعداد زیادی پروژههای کوچک که تأثیر زیادی در توسعه ندارد، پروژههای بزرگ و استراتژیک بهطور ویژه شناسایی و مورد توجه قرار گرفت که پروژههایی همچون اصفهان من و سکوی اصفهان هوشمند نمونههایی از این پروژهها بود که در راستای تحول دیجیتال و ایجاد تغییرات بنیادین در سیستمهای شهری قرار گرفت.
یکی از چالشهای عمدهای که در پروژههای رویکرد فاوا + ۲۲ با آن روبهرو بودیم، مدیریت دادهها و حفظ امنیت آنها بود که برای این منظور، سند مدیریت دادهها تهیه شد و سال ۱۴۰۳ برنامههای اجرایی برای تحقق این سند در دستور کار قرار گرفت و با ایجاد سیستمهای هوشمند و پایش دادهها، این پروژهها نهتنها موجب بهبود خدمات شهری شدند، بلکه زمینههای لازم برای بهینهسازی مدیریت شهری را فراهم کردند.
در کنار این پروژهها، توجه به تکریم اربابرجوع و حفظ و ارتقای نیروی انسانی نیز در برنامههای فاوا + ۲۲ گنجانده شد که این اقدام شامل برگزاری دورههای آموزشی ملی و بینالمللی برای ارتقای مهارتهای نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات و خدمات شهری بود، همچنین در راستای پشتیبانی از این سیستمها، خدمات پشتیبانی بیستوچهارساعته در طول هفت روز هفته راهاندازی شد که بهویژه در تعطیلات و زمانهای حساس، آماده پاسخگویی به نیازهای شهروندان بودند.
در نهایت، یکی از نقاط قوت فاوا + ۲۲ تقویت سرمایه انسانی و ارائه خدمات ۲۴ ساعته به شهروندان بود که این موضوع نهتنها به پشتیبانی از سیستمهای هوشمند کمک کرد، بلکه موجب رضایت بیشتر شهروندان و بهرهبرداری بهینه از فناوریهای جدید در مدیریت شهری شد؛ در مجموع با آغاز پروژههای اجرایی و تحقق سیاستهای فاوا + ۲۲، گامهای بلندی در راستای توسعه و تحول دیجیتال در شهرداری اصفهان برداشته شد.
ایمنا: چقدر از ظرفیت دانشبنیانها برای پیشبرد اهداف فناورانه شهرداری اصفهان استفاده کردهاید؟
فردانی: در نمایشگاه فننما که سال گذشته برگزار شد، قراردادی به ارزش ۴۰ میلیارد تومان با شرکتهای دانشبنیان به امضا رسید که اجرایی شده است؛ این قرارداد شامل پروژههایی در زمینههای مختلف فناوری و نوآوری است و از جمله پروژههای مهم، قرارداد به ارزش ۸ میلیارد تومان برای سکوی اصفهان هوشمند بود که با همکاری یک شرکت دانشبنیان اصفهانی به امضا رسید و در حال حاضر در مراحل اجرایی قرار دارد.
این پروژهها و قراردادها از آن دسته مسائلی است که جزئیات آنها بهصورت عمومی مطرح نمیشود، اما در عین حال باید اشاره کرد که بانک شهر یکی از مجموعههایی بود که علاقهمند بود تا در این پروژهها مشارکت داشته باشد.
انتخاب شرکتهای دانشبنیان بومی بهویژه در اصفهان، بهعنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته شده است که این تصمیم بهدلیل تمایل به حمایت از شرکتهای اصفهانی و دانشبنیان بود، زیرا در عمل توانستهاند پروژههای موفقی را اجرا کنند و بههمین دلیل، همکاری با این شرکتهای اصفهانی و تکیه بر توانمندیهای داخلی در دستور کار قرار گرفت.
از دیگر پروژههای در حال اجرا، طرح «مدیریت داده» نام دارد که از ابعاد گستردهای برخوردار است؛ این پروژه با تمرکز بر حکمرانی دادهها و مدیریت داده در شهرداریها در حال پیشرفت است و با همکاری شرکتهای دانشبنیان و در راستای بهبود فرایندهای مدیریتی، قرار است قراردادهایی در این حوزه به امضا برسد که این قراردادها بهمنظور تکمیل ظرفیتهای موجود و تسهیل فرایندهای مدیریتی در شهرداریها انجام خواهد شد.
سه قرارداد دیگر با دانشگاههای مختلف کشور در دستور کار سازمان فاوای شهرداری اصفهان قرار دارد؛ این قراردادها به ارزش حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان با هدف بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی دانشگاهها برای توسعه پروژههای مختلف در حوزههای مختلف فناوری و مدیریت دادهها امضا خواهد شد.
این پروژهها ظرفیتهای بسیاری برای گسترش همکاریهای علمی و اجرایی بین دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان دارد و بهنظر میرسد در آینده نزدیک تأثیرات مثبتی بر بهبود زیرساختهای فناوری و مدیریتی در کشور بههمراه خواهد داشت.
در نهایت، هدف کلی از تمام این اقدامات، ارتقای سطح همکاریهای دانشبنیان و ایجاد فرصتهای جدید برای نوآوری و توسعه پایدار در سطح کشور است که میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعهای کشور ایفا کند.