نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 فروردین 1404 11:54 ب.ظ

نوآوری در صنعت هوانوردی اروپا برای پشتیبانی از شراکت در فناوری پاک

نوآوری در صنعت هوانوردی اروپا برای پشتیبانی از شراکت در فناوری پاک

20 مارس 2025 -نوشته مارتین گریناکر -کریستین اهلر، نماینده پارلمان اروپا عنوان عکس: هوانوردی پاک

صنعت هوانوردی حمایت آشکار خود را از تعهد مشترک هوانوردی پاک (JU)، یکی از مشارکت‌های تحقیق و توسعه اتحادیه اروپا که در دوره بعدی چارچوب مالی چندساله (MFF) که از سال 2028 آغازو منطقی‌سازی می‌شود، ابراز کرده است.

مقامات کمیسیون اروپا قبلا اشاره کرده اند که مشارکت ها نقش مهمی در برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری بعدی، FP10 ایفا خواهند کرد. اما شکل دقیق آنها نامشخص است زیرا مجری اتحادیه اروپا امکان ادغام بخش هایی از برنامه را در صندوق رقابت جدید اروپا بررسی می کند.همچنین به احتمال زیاد تعداد مشارکت‌ها در دوره بودجه بلندمدت بعدی در تلاش برای ساده‌سازی ابزارهای تامین مالی کاهش می‌یابد.

نمایندگان صنعت از مجمع سالانه Clean Aviation JU که در 18 مارس در بروکسل برگزار شد، استفاده کردند تا از کمیسیون بخواهند که ویژگی صنعت را به رسمیت بشناسد.

هوانوردی یکی از بخش‌های کلیدی است که اروپا در آن رقابتی باقی می‌ماند، اما شرکت‌ها برای حفظ نقش رهبری و در عین حال کاهش شدید ردپای زیست‌محیطی خود با چالش‌های بزرگی مواجه هستند.

اولیویه آندریس، مدیر اجرایی شرکت هوافضای فرانسوی Safran، گفت: «حفظ یک برنامه چارچوب تحقیقاتی اروپایی، و یک برنامه تحقیقاتی اختصاص داده شده به هوانوردی، برای حفظ رهبری تکنولوژیکی ما بسیار مهم است.

او موتورهای هواپیماهای الکتریکی را مثال زد که برای دریافت گواهینامه باید استانداردهای ایمنی سختگیرانه را رعایت کنند. او گفت: «باتری که برای صنعت خودرو استفاده می‌شود، مطلقاً مشابه باتری‌ای نیست که برای صنعت هوافضا مناسب است».

آندریس گفت که از اینکه کلمه هوافضا در قرارداد صنعتی پاک ارائه شده در اوایل این ماه ذکر شده است، “متعجب و نگران است”. با این حال، هوانوردی در برنامه سرمایه گذاری حمل و نقل پایدار آتی گنجانده خواهد شد.

کریستین اهلر، یکی از اعضای بانفوذ کمیته تحقیقات پارلمان اروپا نیز از کار این مشارکت حمایت کرد. او در این نشست گفت: «ما به ثبات نیاز داریم، به قابلیت اطمینان نیاز داریم و برای بودجه بیشتر برای این تعهد مشترک مبارزه خواهیم کرد. وی افزود: «برنامه بودجه اختصاصی برای هوانوردی غیرنظامی در MFF بعدی حیاتی است.

اهلر همچنین خواستار کارایی بیشتر در هزینه های اتحادیه اروپا شد. او گفت: «تحقیقات و تلاش‌های نوآوری هوانوردی باید تحت یک برنامه هوانوردی واحد اتحادیه اروپا ترکیب شوند و صنعت، سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کوچک و متوسط، استارت‌آپ‌ها و تنظیم‌کننده‌ها را قادر به همکاری کند.»

نماینده آلمانی پارلمان اروپا گزارشی درباره برنامه چارچوب بعدی که پارلمان هفته گذشته تصویب کرد، تهیه کرد. اعضای پارلمان اروپا از ستون 2 این برنامه که به چالش های جهانی و رقابت صنعتی اختصاص دارد، به عنوان یک “ابزار استراتژیک حیاتی” حمایت کردند و خواستار ادامه حمایت از مشارکت ها شدند، در حالی که نیاز به ساده سازی را تصدیق کردند.

اکاترینا زهاریوا، کمیسر مسئول تحقیقات نیز در این نشست حضور داشت و صداهای اطمینان بخشی به راه انداخت. او گفت که اتحادیه اروپا به یک برنامه تحقیقات استراتژیک و نوآوری مشترک برای بخش هوانوردی نیاز دارد که کشورهای عضو و صنعت را گرد هم می آورد و کل زنجیره نوآوری را پوشش می دهد. او گفت: “به همین دلیل است که مشارکت ها بسیار مهم است.”

Clean Aviation JU و SESAR JU که از دیجیتالی کردن مدیریت ترافیک هوایی در اروپا حمایت می کند، با جامعه هوانوردی برای توسعه یک استراتژی مشترک تحقیقاتی و نوآوری هوانوردی همکاری می کنند. این ابتکار از حمایت کمیسیون برخوردار است و آنها امیدوارند که آن را به طور رسمی در نمایشگاه هوایی پاریس در ماه ژوئن تحویل دهند.

 زهاریوا همچنین گفت که رسیدگی به تکه تکه شدن بازار واحد و کاهش تشریفات اداری بسیار مهم خواهد بود. او گفت که برنامه کاری افق اروپا برای سال 2025 “کوتاه ترین و کمترین تجویز” تا کنون خواهد بود و تلاش های ساده سازی در برنامه های کاری 2026-2027 بیشتر انجام خواهد شد.در حالی که در مورد ماهیت خاص صنعت هوانوردی توافق وجود داشت، سخنرانان در مورد مزایای فن آوری های دوگانه با کاربردهای غیر نظامی و دفاعی صحبت کردند.

سابین کلاوک، افسر ارشد فناوری ایرباس، با اشاره به GPS به عنوان مثال، گفت: «اگر به هوانوردی تجاری نگاه کنیم، می‌بینیم که بسیاری از فعالیت‌های غیرنظامی توسط فناوری‌هایی که از سمت نظامی آمده است، انجام شده است. اما مهم است که اطمینان حاصل شود که نوآوری ها در جهت دیگری حرکت می کنند، با پیشرفت های مدنی مانند هوش مصنوعی .

کلاوک گفت : سوخت های هوانوردی پایدار دارای پتانسیل برای ارتش است.

کمیسیون در حال حاضر در حال مطالعه گزینه های مختلف برای حمایت از استفاده دوگانه در MFF بعدی است. جوآنا دریک، معاون مدیر کل برای تحقیق و نوآوری، معتقد است که این یکی از مولفه‌های کلیدی حفظ مزیت رقابتی خواهد بود، زیرا می‌تواند از نوآوری و صرفه‌جویی در هزینه استفاده کند.

او گفت: “در ناوبری، نیروی محرکه و همچنین علم مواد، به نظر من، امکان بارورسازی متقابل و شاید پذیرش سریع فناوری های پیشرفته وجود خواهد داشت.”

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *