
نویسنده: جاش نورلی
نوآوری بخشی است که در آن شرکتها تلاش فزایندهای برای بهینهسازی میکنند و با این رشد فرصتهای جدیدی به وجود میآید. برخی از نقش هایی که از تمرکز فزاینده بر نوآوری ناشی شده اند عبارتند از: مدیر ارشد نوآوری، مشاور نوآوری، و به ویژه مدیر نوآوری.
بدون زمینه، درک اینکه یک مدیر نوآوری دقیقاً چه کاری انجام می دهد و چگونه می تواند موفق باشد، ممکن است چالش برانگیز باشد. در این مقاله، موقعیت مدیر نوآوری را تعریف میکنیم و اطلاعات ضروری را برای درک مسئولیتهای آنها بررسی میکنیم.
مدیر نوآوری کیست؟
مدیر نوآوری فردی مسئول مدیریت استراتژی ها، فعالیت ها و فرصت های نوآورانه برای یک سازمان است. این نوآوری به منظور تأثیرگذاری بر توانایی شرکت برای رشد در آینده و ایجاد ارزش منحصر به فرد در داخل و خارج است.
نوآوری فقط با یک محصول اتفاق نمی افتد؛ مدیران نوآوری مسئول فرآیندهای نوآوری در سراسر کسب و کار هستند. مهم است که بر رشد در تمام عملیات ها تأکید کنیم تا مرزهای خلاقانه را پشت سر بگذاریم و از کارکنان درخواست کنیم سطوح جدیدی از موفقیت را بیابند. برخی از نمونههایی از جایی که یک مدیر نوآوری ممکن است در یک سازمان تمرکز کند میتواند پیشنهاد ساختارهای تبلیغاتی/بازاریابی جدید، ابداع یک برنامه آموزشی برای استخدامهای جدید، اجرای استراتژیهای طوفان فکری در سراسر شرکت یا ارائه مزایای نوآوری در سراسر شرکت باشد.
یکی از مهمترین بخشهای شغل یک مدیر نوآوری، پیشبرد مداوم ابتکارات نوآوری در یک شرکت، همیشه پرسیدن سؤال، مطرح کردن نگرانیها و جستجوی فرصتهای جدید است.
نقش ها و مسئولیت های یک مدیر نوآوری
زمانی که برای یک مدیر نوآوری نقش ها و مسئولیت های او را تجزیه کنید، درک کاری که یک مدیر نوآوری انجام می دهد بسیار آسان تر است. توجه به این نکته مهم است که هر موقعیت مدیریت نوآوری به دلیل تفاوت در استراتژی نوآوری وظایف کمی متفاوت خواهد داشت، اما وظایف کلی آنها صرف نظر از برنامه ای که اجرا می کنند مشابه خواهد بود.
نظارت بر کمپین های نوآوری
به عنوان یک مدیر نوآوری، مهم ترین مسئولیت ایجاد یک کمپین نوآوری چند بعدی است. این کمپین دارای اهداف، فرآیندها و استراتژی های کلیدی برای تقویت نوآوری پایدار و موفق در سراسر سازمان خواهد بود. وظیفه اصلی مدیران نوآوری این است که ببینند کمپین نوآوری با موفقیت اجرا می شود و همچنان به تولید نوآوری برای نقاط تماس انتخابی شما ادامه می دهد.
تراز نمودن اهداف نوآوری و کسب و کار
یکی از وظایف حیاتی یک مدیر نوآوری، همسوسازی اهداف کسب و کار با نتایج ابتکارات نوآوری است. برای اینکه نوآوری مؤثر باشد، باید تأثیر ملموسی داشته باشد که اهداف سازمان را به جلو حرکت دهد. برای اطمینان از این اتفاق، مدیران نوآوری باید استراتژی نوآوری خود را از نزدیک با اهداف کسب و کار هماهنگ کنند.
تراز کردن اهداف نوآوری و کسب و کار نسبتاً ساده است. به مکانهایی که کسبوکار برای مشتریانش بیشترین ارزش را دارد نگاه کنید، آن را با مکانهایی که کسبوکار بیشترین فرصتها و رشد را میبیند ارجاع دهید، و استراتژیای را ایجاد کنید که مهمترین حوزهها را در آن کانالها هدف قرار دهد.
ایجاد سیستم های نوآوری مستمر
کلید موفقیت مدیریت نوآوری درک این نکته است که نوآوری فقط یک بار اتفاق نمی افتد. برای موفقیت، باید یک سیستم پایدار از نوآوری ایجاد کنید که بتواند به طور مداوم مناطق عمل را شناسایی کرده و ارزش منحصر به فردی ایجاد کند.
برای ایجاد سیستم های نوآوری مستمر، باید به دقت در مورد نرم افزار، ساختارها و کمپین هایی که سازماندهی می کنید فکر کنید. برخی از مهم ترین عوامل در ایجاد سیستم های نوآوری مستمر، ایده های جدید، پیشنهادات استراتژیک، پروژه های قابل اندازه گیری و تمرین های تفکر طراحی هستند. با فکر کردن در مورد افزایش آن فرصت ها، شما در مسیر درستی برای ایجاد سیستم های نوآوری مستمر هستید.
ادغام همکاری در سراسر کسب و کار

ادغام همکاری یک جنبه کلیدی برای تحریک نوآوری است و برای ایجاد فرهنگ نوآوری در سراسر سازمان ضروری است. هنگامی که افراد به طور مکرر با یکدیگر همکاری می کنند، نوآوری را به عنوان یک روش استراتژیک رشد و ایده پردازی تقویت می کنند، بنابراین مهم است که مدیران نوآوری، همکاری را در بسیاری از نقاط ممکن ادغام کنند.
با این حال، ادغام همکاری فقط از طریق گفتگو اتفاق نمی افتد، و داشتن ساختارهای قوی برای تسهیل ارتباطات منظم مهم است. ادغام قالبها، کارگاهها، فعالیتها و همکاریهای معمولی، کلید افزایش خلاقیت افراد و در عین حال افزایش نتایج مشترک کل گروه است.
به عنوان مثال، ساختارهایی مانند الگوی Brainwriting Fresco برای ادغام همکاری منظم در تیم ها عالی هستند.
مدیر نوآوری بودن فراتر از اجرای اقدامات جدید است
مشوق همکاری؛ شما باید به طور فعال استراتژی موجود، افراد حاضر در زمین و جدول زمانی کلیدی موفقیت را مدیریت کنید. هنگام پرداختن به این عوامل، بهترین کار ایجاد انتظارات قابل اندازه گیری برای موفقیت است. این به شما امکان می دهد به راحتی نشانگرهای از پیش تعیین شده را اندازه گیری کنید تا مشخص کنید چه چیزی موفق است و چه چیزی نیاز به توجه بیشتری دارد. به خصوص با چشم انداز دائماً در حال تحول استراتژی نوآوری، شما نمی خواهید از این ابتکارات عقب بمانید.
ارزیابی نرم افزارهای جدید
برای ایجاد نتایج نوآورانه، اغلب نیاز به استفاده از فرآیندهای نوآورانه دارید، که به معنای پیاده سازی سیستم های نرم افزاری جدید است. به عنوان یک مدیر نوآوری، بسیار مهم است که برنامههایی را توصیه کنید که به بهترین شکل نیازهای سازمان شما را برآورده میکنند و در عین حال اطمینان حاصل کنید که همه میتوانند به طور موثر از آنها استفاده کنند. فرض کنید تیم شما در تلاش است تا نرم افزار را در روال خود ادغام کند. در این صورت، موثر نخواهد بود، بنابراین مهم است که در هنگام ارزیابی نرم افزارهای نوآورانه، به این فکر کنید که چه چیزی برای تیم شما مفید است.
برخی از نمونههای نرمافزاری برای پیادهسازی عبارتند از:
- مدیریت ایده
- مدیریت نوآوری
- پایگاه های داده مشترک
- نرم افزار همکاری
- ابزار های ارتباطی
ایجاد سیستم های ارزیابی ایده
پیادهسازی سیستمهای نوآوری جدید گام بزرگی در مسیر درست است، اما این سیستمها تنها در صورتی مفید هستند که ایدههایی که ایجاد میکنند با اهداف کسبوکار همسو باشد. به عنوان یک مدیر نوآوری، مهم است که به طور منظم نتایج و ایده های سیستم های نوآورانه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها به طور مداوم اهداف طرح نوآوری شما را برآورده می کنند. اگر اینطور نیست، چیزی در استراتژی یا اجرای گردش کار شما ناهماهنگ است.
مهارت های حیاتی برای شغل مدیر نوآوری
برای اینکه به عنوان یک مدیر نوآوری موفق باشید، باید برخی از مهارتها را پرورش دهید که به شما کمک میکند در فعالیتهای نوآورانه سازمان خود بمانید. در اینجا برخی از مهم ترین مهارت هایی که باید به عنوان یک مدیر نوآور موفق داشته باشید، آورده شده است.
- رهبری: مدیر نوآوری بودن به معنای مسئولیت پذیری و تدوین استراتژی برای بسیاری از افراد در یک سازمان است. برای انجام موثر این کار، مدیران نوآوری باید مهارت های رهبری قوی داشته باشند. رهبر بودن به این معنی است که بتوانید افراد را در مسیر درست هدایت کنید و پروژه ها را مدیریت کنید، وقتی همه چیز اشتباه می شود. این دست اندازهاها در هر استراتژی نوآوری اجتناب ناپذیر هستند و برای غلبه بر آنها باید رهبر خوبی باشید.
- تحقیق: یکی از جنبههای مهم مدیریت نوآوری این است که از روندهای نوآورانه در اکوسیستم خود آگاه باشید و همیشه به این فکر کنید که چگونه میتوانید از مزایای آن بهره ببرید. مهم است که مهارت های تحقیقاتی قوی داشته باشید و بتوانید در مورد استانداردهای صنعت و روندهای نوآورانه به روز بمانید.
- مدیریت پروژه: به منظور ایجاد یک استراتژی عملی و تدوین جدول زمانی دقیق، مدیران نوآوری معمولاً به برخی از مهارت های مدیریت پروژه برای سازماندهی گردش کار خود وابسته هستند. توانایی مدیریت پروژه ها، چه در توسعه نرم افزار، بازاریابی، یا مشاوره، بسیاری از مهارت های اصلی مورد نیاز برای یک مدیر نوآوری موثر را فراهم می کند.
- مهارت های مردمی: بخشی از مدیریت نوآوری، ارتباط مداوم و همکاری منظم است، که هر دو به مهارت های افراد قوی نیاز دارند. در حالی که میتوانید بدون کمک دیگران یک استراتژی نوآوری کاملاً محفوظ داشته باشید، اجرای این استراتژی به یک دهکده نیاز دارد. به همین دلیل، مدیران نوآوری نیاز به مهارتهای افراد قوی برای مدیریت همکاری، ارتباطات و ارزیابی مستمر مورد نیاز دارند.
- تفکر انتقادی: نوآوری مهم است زیرا کاری است که همه نمی توانند انجام دهند. یافتن ایدههای جدید و اجرای کارهایی که قبلاً انجام نشدهاند، نیازمند مقدار مشخصی از تفکر انتقادی و خلاقیت است که برای موفقیت به عنوان یک مدیر نوآوری ضروری است.
- ارتباط: برای اینکه یک مدیر نوآوری باشید، باید افکار، اهداف و مقاصد خود را با طیف گسترده ای از تیم ها و افراد ارتباط برقرار کنید. این شامل ذینفعان، رهبران شرکت، مدیران پروژه و همه افراد در این بین می شود. برای اجرای موفقیت آمیز یک استراتژی نوآوری، باید بتوانید با همه آنها ارتباط مثبت برقرار کنید.
- مدیریت ریسک: بخشی از اجرای هر نوآوری، پذیرفتن مقدار مشخصی از ریسک است. کنار هم قرار دادن یک استراتژی نوآوری ذاتاً ریسکی را برای کسب و کار به همراه دارد، بنابراین مدیران نوآوری باید در مدیریت ریسک تجربه داشته باشند تا شانس موفقیت خود را بهینه کنند.
نتیجه
اگر به دنبال تبدیل شدن به یک مدیر نوآوری هستید، این مهارتها و مسئولیتها بهترین مکان برای شروع هستند تا اطمینان حاصل کنید که برای کار به خوبی آماده هستید.