نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

20 اسفند 1403 1:33 ق.ظ

سازندگان چینی گوشی های هوشمند برای رقابت جهانی به هوش مصنوعی گوگل روی می آورند

سازندگان چینی گوشی های هوشمند برای رقابت جهانی به هوش مصنوعی گوگل روی می آورند

بازدیدکنندگان در MWC25 در بارسلون، اسپانیا شرکت می کنند. عکس: EPA-EFE4 مارس 2025

به گفته تحلیلگران، سازندگان چینی گوشی های هوشمند که به دنبال رقابت با اپل و سامسونگ الکترونیکس در سطح جهانی هستند، برای قابلیت های هوش مصنوعی (AI) به گوگل روی می آورند، اما به گفته تحلیلگران، با چالش هایی مانند عدم تمایز و موارد استفاده قانع کننده مواجه هستند.

در MWC بارسلونا این هفته، شیائومی، آنر، اوپو و سایر فروشندگان گوشی چینی جدیدترین گوشی های هوشمند هوش مصنوعی خود را با تاکید بر ویژگی های توسعه یافته با استفاده از مدل Gemini گوگل به نمایش گذاشتند.

این برندها با هدف قرار دادن مخاطبان جهانی در یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های فناوری جهان، همه قابلیت‌هایی مانند «پاک‌کن‌های هوش مصنوعی» را که می‌توانند اشیاء ناخواسته در عکس‌ها را حذف کنند و عوامل هوش مصنوعی که می‌توانند کارهایی مانند رزرو رستوران را انجام دهند، تبلیغ می‌کنند.

به گفته نیکول پنگ، معاون تحقیقاتی مصرف کننده در Omdia و معاون ارشد در Canalys، سازندگان چینی به دلیل قابلیت های “فول استک” این غول فناوری، که برنامه هایی مانند یوتیوب و همچنین سخت افزار و زیرساخت را پوشش می دهد، همکاری با گوگل را انتخاب کردند.

پنگ گفت: «بسیاری از فروشندگان چینی متوجه شدند که برای پیشبرد امور در خارج از کشور به یک شریک نیاز دارند. این اقدامی است که به دنبال همکاری سامسونگ با گوگل به جای تمایز است.

او افزود: “در حال حاضر گزینه های زیادی وجود ندارد.” گوگل بزرگترین برنده در این زمینه است.

در رویدادهای MWC مربوطه Honor و Oppo، مدیر عامل Google Cloud برای راه‌حل‌های جهانی و هوش مصنوعی مصرف‌کننده، Matt Waldbusser، نشان داد که چگونه ادغام Gemini با گوشی‌های هوشمند چینی ویژگی‌هایی مانند عوامل هوش مصنوعی را فعال می‌کند.

Waldbusser  گفت: در دستگاه‌های Oppo، Gemini می‌تواند اطلاعات را بازیابی کند و به کاربران در انجام وظایف در برنامه‌های بومی مانند یادداشت‌ها، تقویم و ساعت کمک کند، بدون اینکه نیازی به تغییر برنامه‌ها باشد.

برایان ما، معاون تحقیقات دستگاه های مشتری در IDC، گفت: «اگر به موارد استفاده مختلفی که بسیاری از [سازندگان تجهیزات اصلی] در حال عرضه هستند نگاه کنید، بسیار شبیه به هم هستند. “بسیاری از آن در مورد تصویربرداری است، برخی از آنها در مورد بهره وری و ترجمه است.”

او گفت: «تاکنون در روزهای اولیه بازار گوشی‌های هوشمند هوش مصنوعی، تمایز برای این فروشندگان سخت‌تر بوده است.

به گفته IDC، مشارکت هوش مصنوعی با گوگل بخشی از استراتژی های برندهای چینی گوشی های هوشمند برای تقویت حضور خود در بازارهای بین المللی و رقابت با اپل و سامسونگ، دو فروشنده بزرگ گوشی در جهان در سال گذشته است.

تولیدکنندگان چینی گوشی‌های اندرویدی نیز در بحبوحه رقابت شدید داخلی در داخل با رشد ضعیفی دست و پنجه نرم می‌کنند، جایی که Huawei Technologies بازگشتی قوی داشته است. بر اساس داده های Counterpoint، سال گذشته، سهم بازار Oppo در سرزمین اصلی چین 10.4 درصد کاهش یافت، در حالی که سهم Honor 2.8 درصد کاهش یافت. در مقابل، هواوی 36.4 درصد رشد کرد.

به گفته پنگ، دولت جدید ایالات متحده ابهامات ژئوپلیتیکی برای شرکت های چینی ایجاد می کند، اما قصد اعلام شده آن برای پایان دادن به جنگ اوکراین، آنها را تشویق کرده است تا تلاش های خود را در بازارهایی که به طور قابل توجهی تحت تاثیر این درگیری قرار گرفته اند، تجدید کنند.

همانطور که آنها گوشی های هوشمند هوش مصنوعی خود را به خارج از کشور می فرستند، فروشندگان چینی همچنین با چالش ایجاد ویژگی های هوش مصنوعی قانع کننده ای روبرو می شوند که مصرف کنندگان مایل به پرداخت هزینه برای آن هستند.

تلفن‌های هوش مصنوعی چگونه می‌توانند ارزش واقعی را برای کاربران به ارمغان بیاورند؟ پنگ گفت: شرکت‌ها هنوز کاملاً متوجه این موضوع نشده‌اند. پس از یک سال تلاش، به نظر می رسد که بازخورد زیادی در مورد سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

ما گفت که صنعت به دنبال این بود که ببیند آیا سازندگان دستگاه‌ها موارد استفاده قانع‌کننده‌تر از هوش مصنوعی را ارائه می‌کنند و قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را در سال جاری به توسعه‌دهندگان شخص ثالث بیشتری متصل می‌کنند یا خیر.

https://www.scmp.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *