
27 نوامبر 2017- جیمی فلینچباگ
ممکن است سازمان شما سفر ناب خود را شروع نکند، اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید ناب باشید. در اینجا شش مرحله کلیدی وجود دارد که می توانید انجام دهید.
هنگام امضای کپیهایی از کتابم، «راهنمای ناب هیچکدام»، اغلب مینویسم: «ناب هم یک سفر سازمانی است و هم یک سفر شخصی؛ ناب با شما شروع میشود!» ما آنقدر روی سفر سازمانی تمرکز می کنیم که سفر شخصی خود را فراموش می کنیم. ایمیلهای زیادی از افرادی دریافت میکنم که به دنبال شروع تلاشهای ناب هستند، اما با مقاومت مواجه میشوند. آنها می خواهند که کل سازمان به جلو حرکت کند، اما در مورد کار خودشان چطور؟
سفرهای ناب در مورد خدمت به مشتریان، طراحی و بهبود کار ما و حل مشکلات است. آیا این چالش ها در مورد کار شخصی شما هم صدق می کند؟ البته آنها بدون توجه به نقش و حرفه شما انجام می دهند. بنابراین قبل از اینکه سازمان خود را به خاطر عدم حرکت به جلو مورد انتقاد قرار دهید، مطمئن شوید که در مسیری رو به جلو هستید و نه فقط یک تماشاگر.
تصور کنید (اگر مجبور هستید) که می خواهید یک سفر ناب را با پشتیبانی صفر شروع کنید. چه کاری می توانید انجام دهید؟
1. از زبان انگلیسی صرف نظر کنید. من به طور کلی مخالف زبان هستم، اما اگر پشتیبانی ندارید، می خواهید بی سر و صدا از Lean استفاده کنید، نه اینکه آن را تبلیغ کنید. هیچ کس نیازی ندارد که بداند از چه ابزارها یا روش هایی استفاده می کنید، یا منشأ آنها، یا اینکه آیا روش ها “ناب” هستند یا نه. آیا شما اوضاع را بهتر می کنید؟ این تمام چیزی است که در این شرایط مهم است.
2. بر مزایای فوری تمرکز کنید. شما نیازی به نقشه راه ندارید. شما در تلاش برای ایجاد حرکت نیستید. این حتی در مورد مدیریت تغییر نیست، به جز شاید برای خودتان. روی ضایعات، مشکلات و فرصت های خود برای بهبود تمرکز کنید. ناب وسیله ای برای رسیدن به هدف است و هدف شما عملکرد بهینه شما در محدوده مشخص شماست.
3. کار خود را استاندارد کنید. استاندارد کردن کار شما در سطح فردی اغلب با سطح مشترک متفاوت است. بزرگترین فرصتهای شما این است که ثبات را بهبود ببخشید، به خودتان اجازه دهید مهارتها و دانشتان را در شرایط مختلف بدون شکست به کار ببرید. این ممکن است به شکل چک لیست، یا اسکریپت یا روال باشد. ممکن است به سادگی یک کارت که به درب دفتر شما سنجاق شده باشد، یا چیزی پیچیده تر باشد.
4. ضایعات را از بین ببرید. روی برنامه روزانه خود تمرکز کنید، زیرا این بهترین فرصت برای از بین بردن اتلافات مکرر است. شما ممکن است بر نحوه مدیریت ایمیل، نحوه آماده شدن برای جلسات یا نحوه سازماندهی فایل های خود تمرکز کنید. اگر فردا بتوانید سر کار بروید و 5 ثانیه اتلاف را برای حذف پیدا کنید، ممکن است زیاد به نظر نرسد. اگر این کار را دوباره در هر روز کاری به مدت یک سال تکرار کنید، در نهایت 18 دقیقه از برنامه روزانه خود صرفه جویی خواهید کرد. ممکن است هنوز زیاد به نظر نرسد، اما در طول سال آینده شما 1.5 هفته ظرفیت رایگان ایجاد خواهید کرد. این عملکردی است که بازی را تغییر می دهد.
5. علت اصلی را پیدا کنید. بسیاری از روش های حل مسئله برای کمک به همکاری بیش از یک فرد طراحی شده اند. این جریان کار حل مسئله را سازماندهی می کند تا به مردم کمک کند تا از طریق حل مسئله بگذرند. در حالی که مطمئناً برای افراد مفید است، من متوجه شدم که افراد در اتخاذ چنین روشهایی کند هستند. شروع کوچکتر می تواند بسیار مفید باشد. شروع به استفاده از روش هایی برای کمک به شما در رسیدن به علت اصلی کنید. تلاش های اولیه خود را بر روی روش 5 چرا و تجزیه و تحلیل تیغ ماهی (که ایشیکاوا نیز نامیده می شود) متمرکز کنید. شاگرد علت و معلول شوید و در مسیر ناب خود به خوبی در راه هستید.
6. برای تأمل وقت بگذارید. تأمل در کار خود، عملکردتان، و چیزهایی که کار میکند و کار نمیکند، فعالیتی است که در سفرهای ناب مورد توجه قرار نمیگیرد و سرمایهگذاری کمتری برای آن انجام میشود. اگر سرتان را از هرج و مرج و روال روزمره بلند نکنید، نمی دانید که آیا اعمالتان شما را به مقصد نزدیک می کند یا نه. اینکه آیا از یک روش رسمی مانند بررسی پس از عمل استفاده می کنید یا به سادگی تلاش های خود را به مدت 20 دقیقه در پایان هفته مرور می کنید، بستگی به این دارد که چه چیزی برای شما بهتر است.
وقتی در این موقعیت قرار می گیرید، به دنبال اعتبار تلاش های خود برای استفاده از روش های ناب نیستید. شما فقط به دنبال اعتبار برای بهبود عملکرد خود هستید و ناب وسیله ای برای رسیدن به این هدف است.
درباره نویسنده
جیمی فلینچباگ | مشاور ناب، سخنران و نویسنده
جیمی فلینچباگ بنیانگذار JFlinch است، یک شرکت مشاوره که بر کمک به ایجاد فرهنگ ها، قابلیت ها، رهبری و سیستم های عاملی متمرکز است که به طور مداوم عملکرد و مقیاس دارند. جیمی با استفاده از تجربه گسترده خود در کمک به تغییر بیش از 300 شرکت، دارایی ارزشمندی برای هر شرکتی است که به دنبال راهنمایی متخصص با بهبود فرآیند، استراتژیهای ناب و مربیگری رهبری است. زمینه های تخصص او شامل بهبود مستمر، نوآوری و کارآفرینی، مربیگری و آموزش، تحول فرآیند، استراتژی کسب و کار و طراحی سازمانی است.