![بخش هوانوردی اروپا با راه پرهزینهای برای کربنزدایی مواجه است](https://kolnegar.ir/wp-content/uploads/2025/02/خبر-480-1024x439.png)
06 فوریه 2025 -نوشته مارتین گریناکر-عکاس: برنال سابوریو-اعتبار عکس: برنال سابوریو / Unsplash
صنعت هوانوردی اروپا پس از آنکه گزارشی که منتشر شد، هزینه کربن زدایی این بخش را 500 میلیارد یورو بیشتر از برآوردهای قبلی تعیین کرد، خواستار حمایت بیشتر از کمیسیون اروپا است.
بر اساس نقشه راه بازنگری شده Destination 2050 که توسط ائتلافی از انجمن های تجاری هوانوردی سفارش داده شده است، هزینه اضافی دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2050 در مقایسه با سناریوی تجاری معمول از 820 میلیارد یورو به 1.3 تریلیون یورو افزایش یافته است.
این گروه ها در بیانیه ای اعلام کردند که این گزارش نشان می دهد که صنعت “مسیری روشن و عملی برای رسیدن به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050” دارد، اما برای ساده سازی مقررات و حمایت از سرمایه گذاری در تحقیق و زیرساخت به حمایت بیشتری نیاز است. آنها از کمیسیون می خواهند که در سال جاری یک استراتژی صنعتی اختصاصی برای هوانوردی با محوریت کربن زدایی و رقابت ارائه دهد.
نقشه راه اصلی در سال 2021 منتشر شد و به دنبال آن گزارش دومی در مورد هزینه انتقال سبز در سال 2023 منتشر شد. افزایش بزرگ در هزینه های تخمینی از آن زمان تا حد زیادی با افزایش قیمت سوخت پایدار هوانوردی (SAF) توضیح داده شده است.
SAF که از مواد تجدیدپذیر یا ضایعاتی تولید می شود، هنوز هم CO2 را در جو آزاد می کند، اما تأثیر زیست محیطی آن بسیار کمتر از نفت سفید است و با هواپیماها و زیرساخت های فرودگاهی سازگار است.
با این حال، SAF در سال 2024 تنها 0.5 درصد از سوخت جت مصرفی جهانی را به خود اختصاص داد و در حال حاضر 3 تا 10 برابر گرانتر از سوخت معمولی است.
اکنون تصور می شود که SAF مهمترین عامل در رسیدن به صفر خالص هوانوردی است. بر اساس نقشه راه بازنگری شده از مرکز هوافضای هلند و SEO Amsterdam Economics، انتظار می رود تا سال 2050 به میزان36 درصد از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای لازم را فراهم کند.
در همین حال، سهم هواپیماهای هیدروژنی و تغییر به هیدروژن به عنوان سوخت از 20 درصد به تنها 6 درصد کاهش یافته است، زیرا سهم بازار کمتر از پیش بینی شده است. در نتیجه، سهم مورد انتظار از پیشرفت در فناوری هواپیما و موتور از 37٪ به 24٪ کاهش یافته است.
به عنوان بخشی از قانون قرارداد سبز، اتحادیه اروپا مقررات هوانوردی ReFuelEU را تصویب کرد که بیان میکند سهم SAF در فرودگاههای اتحادیه اروپا با سوخت معمولی هوانوردی باید تا سال 2050 حداقل 70 درصد باشد. به گفته نویسندگان گزارش، اکنون باید به 80 درصد برسد.
Urania Georgoutsakou، مدیر عامل خطوط هوایی اروپا گفت: “تقاضا برای SAF وجود خواهد داشت.” او گفت که این خبر خوبی برای کسانی است که در سوخت های جایگزین سرمایه گذاری می کنند، اما هزینه همچنان یکی از موانع اصلی جذب است. ما باید اکنون در اروپا اقدام کنیم. ما باید در دسترس بودن SAF مقرون به صرفه را تسریع کنیم.»
در مجموعه ای از توصیه هایی که همراه با نقشه راه به روز شده منتشر شده است، انجمن های تجاری از کمیسیون می خواهند که یک استراتژی صنعتی هوانوردی را به عنوان بخشی از قرارداد صنعتی پاک آتی راه اندازی کند. آنها می گویند که هر استراتژی باید شامل حمایت از کاهش ریسک تولید SAF باشد و باید اقداماتی را گسترش دهد که به خطوط هوایی کمک کند تا شکاف قیمتی بین نفت سفید و SAF را پر کنند.
آنها همچنین میخواهند بودجه تحقیقاتی اختصاصی بیشتری برای هوانوردی غیرنظامی در FP10، جانشین افق اروپا ببینند، در حالی که اطمینان حاصل شود که تعهدات مشترک SESAR 3 و Clean Aviation به عنوان مشارکتهای جداگانه حفظ میشوند.این نگرانی وجود دارد که SESAR 3، که از توسعه سیستمهای مدیریت ترافیک هوایی دیجیتال پشتیبانی میکند، و Clean Aviation، با تمرکز بر فناوری هواپیما، ممکن است ادغام شوند زیرا کمیسیون به دنبال سادهسازی چشمانداز مشارکت است.
این انجمن ها همچنین خواستار نقش بزرگتر بانک سرمایه گذاری اروپا در تأمین بودجه برای کربن زدایی هوانوردی و سهم بیشتری از درآمدهای حاصل از سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه ای هستند که به سمت تحقیق، توسعه و استقرار فناوری های پاک هدایت شود.
اتحادیه اروپا صندوق نوآوری 40 میلیارد یورویی را برای حمایت از فناوریهای کم کربن با استفاده از درآمدهای سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانهای راهاندازی کرد، اما این شرکتها میخواهند بودجه برای بخشهایی از جمله هوانوردی که به سختی کاهش مییابند اختصاص داده شود و رویههای اداری سادهتر شوند.
هیچ فناوری واحدی وجود ندارد که سفر هوایی پایدار را به ارمغان بیاورد .Clean Aviation اکنون بر روی ادغام و نمایش فناوریهای پیرامون چهار هواپیمای مفهومی متمرکز شده است که با نیروی SAF یا هیدروژن همراه با هیبریداسیون الکتریکی تغذیه میشوند. انتظار می رود که پایداری نه تنها از جایگزینی سوخت های فسیلی، بلکه از تحقیق و توسعه برای طراحی بال های کارآمدتر و کاهش وزن حاصل شود.
علاوه بر این کار، انجمنها از اتحادیه اروپا میخواهند که حمایت از تحقیق و توسعه را در سایر زمینههای مرتبط با شرکتهای هوافضا، از جمله جایگزینهای. آنها همچنین به دنبال بودجه بیشتر برای آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستند که نقش مهمی در آزمایش و تأیید فناوری های جدید دارد.
وینسنت دی وروی، مدیر هوانوردی غیرنظامی در انجمن صنایع هوافضا، امنیت و دفاع اروپا گفت: «امروز آژانس در حال حاضر کاملاً طولانی است. ما امیدواریم که EASA به عنوان یک آژانس ویژه شناخته شود که شما نمی توانید فقط بودجه را برای آن کاهش دهید، زیرا اگر بودجه EASA را کاهش دهید، پروژه های صنعتی با تاخیر مواجه می شوند و این کمکی به کربن زدایی نمی کند.
*ائتلاف مقصد 2050 متشکل از انجمن صنایع هوافضا، امنیت و دفاع اروپا است. خطوط هوایی برای اروپا؛ انجمن خطوط هوایی مناطق اروپایی؛ ACI Europe نماینده فرودگاه ها؛ و CANSO نماینده صنعت مدیریت ترافیک هوایی است.