15 ژانویه 2025
نروژ در آستانه تبدیل شدن به اولین کشور در جهان است که در آن وسایل نقلیه تمام الکتریکی بر فروش خودروهای جدید تسلط دارند و نقطه عطف مهمی در انتقال جهانی به حمل و نقل پایدار است.
در سال 2024، نزدیک به 9 خودرو از هر ده خودروی جدید فروخته شده در نروژ، تنها با باتری کار میکردند، دستاوردی قابل توجه که با ترکیبی از مشوقهای دولت، سیاستهای مترقی و جمعیت آگاه از محیطزیست تامین میشد.
دستاورد باورنکردنی نروژ به عنوان یک چارچوب عملی عمل می کند که سایر کشورهای اروپایی باید از نزدیک از آن پیروی کنند، با ممنوعیت قریب الوقوع اتحادیه اروپا در سال 2035 برای خودروهای بنزینی و دیزلی.
کریستینا بو، رئیس انجمن نروژی EV، معتقد است که این کشور در مسیر تبدیل شدن به اولین کشوری است که وسایل حمل و نقل مضر برای محیط زیست را ریشه کن می کند: نروژ اولین کشوری در جهان خواهد بود که خودروهای بنزینی و دیزلی را تا حد زیادی از بازار خودروهای جدید حذف می کند.
بر اساس گزارش فدراسیون جاده های نروژ (OFV)، خودروهای تمام برقی 88.9 درصد از فروش خودروهای سواری جدید را در سال 2024 به خود اختصاص دادند که جهشی قابل توجه از 82.4 درصد در سال 2023 است.
این رشد ثابت نروژ را به هدف بلندپروازانه خود نزدیکتر میکند تا اطمینان حاصل کند که تمام خودروهای جدید فروخته شده تا سال 2025 خودروهایی با آلایندگی صفر هستند، از جمله خودروهای برقی با باتری و هیدروژن.
برندهای پیشرو در بازار خودروهای برقی نروژ در سال 2024 تسلا، فولکس واگن و تویوتا بودند که سازندگان چینی نیز تأثیر قابل توجهی داشتند و تقریباً 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند.
موفقیت نروژ در تسریع پذیرش خودروهای تمام الکتریکی عمیقاً ریشه در سیاستها و مشوقهای آیندهنگر آن دارد.برخلاف بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت، نروژ استراتژی تهاجمی را برای جلوگیری از استفاده از وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی از طریق مالیات های بالا در نظر گرفته است و در عین حال انگیزه پذیرش خودروهای برقی را نیز به همراه دارد.
اقدامات کلیدی عبارتند از:
مشوق های مالیاتی: خودروهای تمام برقی از مالیات خرید و واردات بالای خودروهای بنزینی و دیزلی معاف هستند. در حالی که برخی از این مزایا در سال 2023 کاهش یافتند، مانند معرفی مالیات بر ارزش افزوده برای مقادیر بیش از 500000 کرون نروژ، خودروهای برقی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از همتایان سوخت فسیلی خود هستند. نروژ یک سیستم مالیاتی تصاعدی را اعمال می کند که در آن انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر منجر به مالیات بالاتر می شود. این رویکرد نه تنها از خرید وسایل نقلیه با آلایندگی بالا جلوگیری می کند، بلکه تا حدی به مشوق های EV کمک می کند.
کاهش هزینه های جاده و کشتی: وسایل نقلیه برقی از عوارض کاهش عوارض جاده بهره مند می شوند و بیش از 50٪ کرایه وسایل نقلیه سوخت فسیلی در کشتی ها را پرداخت نمی کنند.نروژ برای اطمینان از کاربردی بودن وسایل نقلیه تمام الکتریکی، زیرساخت شارژ گسترده ای را توسعه داده است.
تا پایان سال 2022، بیش از 5600 ایستگاه شارژ سریع به بهره برداری رسید که به لحاظ استراتژیک در امتداد بزرگراه های اصلی و مراکز شهری قرار داشتند.
علاوه بر این، قوانینی که بین سالهای 2017 و 2021 معرفی شدهاند، «حق شارژ» را برای ساکنان ساختمانهای آپارتمانی تضمین میکند و مالکیت خودروهای برقی را در دسترستر میسازد.
در حالی که اکثر دارندگان وسایل نقلیه برقی وسایل نقلیه خود را در خانه شارژ می کنند، در دسترس بودن شارژرهای سریع برای سفرهای طولانی مدت یک عامل کلیدی در پذیرش رانندگی بوده است.
مصرف کنندگان مایل به پرداخت حق بیمه برای خدمات شارژ سریع هستند که قیمتی در حدود سه برابر هزینه برق خانگی دارند.
از آنجایی که نروژ قصد دارد به هدف سال 2025 خود یعنی فروش 100% خودروهای جدید بدون آلایندگی دست یابد، این کشور به عنوان طرحی برای سایر کشورهایی که به دنبال انتقال به وسایل نقلیه تمام الکتریکی هستند، عمل می کند.
دستاوردهای نروژ گواهی بر اثربخشی سیاستهای هماهنگ، مشوقهای مالی و توسعه زیرساختها در پذیرش خودروهای تمام الکتریکی است.
تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای تولیدکننده کربن تا سال 2035 بازتاب تلاش های پیشگام نروژ است و بسیاری از کشورها به دنبال تکرار موفقیت آن هستند.
با نزدیک شدن این کشور به هدف انتشار صفر سال 2025، نمونه ای قدرتمند برای بقیه جهان است. نروژ با اولویت دادن به محیط زیست و دسترسی بیشتر به وسایل نقلیه کاملاً الکتریکی، نه تنها آینده حمل و نقل را هدایت می کند، بلکه به آن سرعت می بخشد.