نوشته ایندرباتی لاهیری -13/01/2025 – دو قطار پرسرعت مدرن در یک ایستگاه قطار
ویرجین گروپ می گوید در آستانه ثبت سفارش قابل توجهی برای قطارهای سریع السیر است که انتظار می رود انحصار 30 ساله یورواستار در تونل مانش را متزلزل کند.
گروه ویرجین ریچارد برانسون در حال آماده شدن برای سفارش 12 قطار سریع السیر به عنوان چالشی برای راه اندازی راه آهن پرسرعت، Evolyn است، که همچنین امیدوار است با یورو استار برای ارائه خدمات ریلی از لندن به سرزمین اصلی اروپا رقابت کند. در حال حاضر، یورو استار انحصار سفر با قطار تونل کانال را دارد.
انتظار می رود ارزش سفارش ویرجین بیش از 500 میلیون پوند (595.20 میلیون یورو) باشد.دو تامین کننده راه آهن تاکنون در لیست کوتاه قرار گرفته اند، و گروه ویرجین در حال حاضر پیشنهاداتی را از شرکت هایی مانند هیتاچی، آلستوم، تالگو و زیمنس در نظر گرفته است.
تخمین زده می شود که این پروژه به بودجه راه اندازی به ارزش تقریباً 1 میلیارد پوند (1.19 میلیارد یورو) نیاز دارد. انتظار می رود برانسون سهامدار اصلی باشد، اما شرکای دیگری نیز ممکن است به این پروژه بپیوندند، اگرچه جزئیات بیشتری در این مورد هنوز فاش نشده است.
یکی از سخنگویان گروه ویرجین در یک یادداشت ایمیلی گفت: “این یک تعهد بزرگ برای ایجاد یک اپراتور جدید بین کانالی است، اما مسیر برای تغییر آماده است. ما فکر می کنیم که ویرجین برند مناسبی برای نشان دادن عصر جدیدی در سفرهای بین کانالی با توجه به آن است. در حالی که ویرجین هنوز متعهد به راه اندازی یک سرویس نیست، ما از پیشرفتی که تاکنون انجام شده خوشحالیم. هنوز برای تایید جزئیات بیشتر در مورد این سرویس در این مرحله خیلی زود است. در حال حاضر، تمرکز ما بر ایجاد رقابت در مسیر است. که در دراز مدت به نفع همه مسافران خواهد بود.
درخواست برای دسترسی به انبار تمپل میلز – تنها تاسیسات در بریتانیا که در حال حاضر به HS1 متصل است – گام منطقی بعدی در این فرآیند است. ما مدتی است در مورد دسترسی با یورو استار گفتگو کرده ایم و مشتاقانه منتظر رسیدن به توافق در زمان مقرر هستیم. “
ویرجین گروپ همچنین اعلام کرد که امیدوار است بتواند جای پای خود را در شبکه قطارهای سریع السیر در بریتانیا حفظ کند و همچنین رقابت بیشتری در سفرهای بین کانالی ایجاد کند.
یورو استار در سه دهه گذشته بازیگر اصلی مسیر کراس کانال بوده است. با این حال، رقبای جدیدی مانند Evolyn و Virgin Group اکنون احتمالاً بازار را تکان خواهند داد.
Evolyn توسط خانواده اسپانیایی Cosmen، که سرمایه گذار اصلی National Express است، که اکنون با نام Mobico شناخته می شود، پشتیبانی می شود.
رقابت بیشتر در سفر از طریق تونل کانال به احتمال زیاد منجر به قیمت های بهتر برای مسافران و همچنین تعداد بیشتری از خدمات قطار برای انتخاب می شود.
Eurostar مخالف رقابت Evolyn و Virgin Group برای سفر در تونل کانال است و دلیل آن مشکلات ظرفیت در انبار تمپل میلز است.
سخنگوی یورو استار به نقل از تلگراف گفت: «مساله اساسی که ما با آن روبرو هستیم تلاش یورواستار برای محدود کردن دسترسی نیست، بلکه این واقعیت است که فضای محدودی در St Pancras و Temple Mills برای برآورده کردن جاهطلبیهای رشد ترکیبی همه وجود دارد.ما اخیراً به دولت جدید نامه نوشتهایم و از دولت جدید برای ایجاد چارچوبی درخواست کردهایم که همه اپراتورها از جمله یورو استار را قادر میسازد تا با شرایط سطحی در گسترش شبکه بیشتر که همه ما میخواهیم شاهد آن باشیم، رمایهگذاری کنند.»
اگرچه گروه ویرجین خوشبین است که انبار احتمالاً اعلام کند می تواند یک شرکت قطار دیگر را بپذیرد، بعید است که بتواند در مجموع بیش از دو شرکت را تامین کند. به این ترتیب، شرکتی که ابتدا قرارداد قطارهای جدید را نهایی میکند، احتمالاً به این مکان میرسد و در نتیجه نیاز به عجله را افزایش میدهد.
همچنین انتظار میرود دفتر راهآهن و جاده بریتانیا (ORR) فاش کند که آیا بریتانیا ظرفیت تعمیر و نگهداری لازم برای گسترش عملیات تونل کانال را دارد یا خیر.