تصویر فایل خودروی مفهومی مرسدس بنز کلاس CLA-حق چاپ جان لوچر 2024 -نوشته پیرو سینگاری
از آنجایی که خودروسازان اروپایی در سال 2025 با چالشهای فزایندهای روبرو هستند، گلدمن ساکس رتبه مرسدس بنز AG و پورشه AG را به دلیل افزایش هزینهها، تعرفهها و فشار حاشیه قیمت کاهش داده است.
تایتانهای خودروسازی آلمانی، که مدتها به دلیل مهارت مهندسیشان مشهور بود، اکنون با چالشهای دوگانه سودآوری ضعیف خودروهای الکتریکی و کاهش درآمد در چین دست و پنجه نرم میکنند.این چشمانداز نامطمئن، گلدمن ساکس را بر آن داشته است تا پورشه AG و مرسدس بنز AG را کاهش دهد و تصویری هشیارکننده برای صنعت خودروسازی اروپا ایجاد کند.
جورج گالیرز، تحلیلگر گلدمن ساکس، در یادداشتی، با اشاره به افزایش هزینههای نیروی کار، خطرات تعرفهها، کاهش شدید سودآوری در چین و فشار فزاینده برای پیروی از مقررات زیستمحیطی سختگیرانه، بر مشکلات پیش روی خودروسازان اروپایی تاکید کرد.گالیرز با اشاره به اینکه این بخش در سال 2024 بیش از 12 درصد کاهش داشته است، گفت: “ما انتظار داریم سال چالش برانگیز دیگری برای سهام خودروهای اروپایی در سال 2025 باشد.”
گلدمن ساکس پیش بینی درآمد خود را برای این بخش 9 درصد برای سال 2025 و 6 درصد برای سال 2026 کاهش داده است که منعکس کننده فشارهای فزاینده است.
یکی از مسائل اصلی که خودروسازان اروپایی را تضعیف می کند، سودآوری خودروهای الکتریکی با باتری (BEVs) است.گلدمن ساکس پیشبینی میکند که نفوذ BEV در اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) از 14.3 درصد فروش در سال 2024 به حدود 19 درصد در سال 2025 افزایش مییابد که ناشی از الزامات نظارتی برای کاهش انتشار CO2 است.با این حال، گالیرز این سوال را مطرح کرد که آیا این فروش ها می تواند هزینه های بالای تولید BEV ها را جبران کند، زیرا حاشیه سود باقی می ماند.
علاوه بر این، خودروسازان آلمانی با کاهش شدید سود حاصل از سرمایه گذاری مشترک چینی خود مواجه هستند. بر اساس گزارش گلدمن ساکس، درآمد حاصل از این سرمایه گذاری ها در سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد کاهش یافت که نشان دهنده چالش های گسترده تر پیش روی خودروسازان غربی در بزرگترین بازار خودروی جهان است.
گالیرز اضافه کرد که فورد و جنرال موتورز قبلاً شاهد زیان ده شدن عملیات چینی خود بوده اند و نگرانی های فزاینده ای وجود دارد که سازندگان اروپایی می توانند از آن پیروی کنند.
گلدمن ساکس رتبه پورشه SE را از «خرید» به «فروش» کاهش داد و به چشمانداز رشد محدود برای سال 2025 و ریسکهای مالی ادامه داد.گالیرز با بیان اینکه کاهش رتبه به کاهش تقاضای BEV در بازارهای غربی و چالشهای جاری در چین نسبت داده میشود، گفت: «ما در سال 2025 دامنه محدودی برای رشد درآمد میبینیم».
علاوه بر این، این تحلیلگر به چالش های مالی پورشه از جمله اهرم بالا و تلاش های بازسازی فولکس واگن اشاره کرد که می تواند هرگونه بهبود کوتاه مدت در وضعیت مالی شرکت را محدود کند. گلدمن ساکس انتظار ندارد بدهی خالص پورشه تا قبل از سال 2027 به کمتر از 4 میلیارد یورو برسد.
مرسدس بنز AG نیز کاهش یافت و از رتبه “خرید” به “خنثی” تغییر کرد. این گزارش به عدم اطمینان مداوم در مورد فروش خودروهای لوکس برتر این شرکت، به ویژه با توجه به تقاضای ضعیفتر در بازارهای کلیدی، استقبال متفاوت از مدلهای AMG و خط تولید قدیمی S کلاس اشاره میکند.
سود تعدیلشده مرسدس بنز قبل از بهره و مالیات (EBIT) برای بخش خودروی خود، تا پایان سهماهه سوم ۲۰۲۴، ۴۴ درصد از سال تا به امروز کاهش داشته است، با پیشبینی کاهش ۴۰ درصدی کل سال. با نگاهی به آینده، گلدمن انتظار دارد 14 درصد کاهش دیگر در سال 2025 پیش از بهبودی اندک در سال 2026 داشته باشد.
گالیرز گفت: «سرمایهگذاران احتمالاً خواستار تنظیم مجدد اهداف حاشیه سود نزدیک و میانمدت مرسدس هستند و افزود که سودآوری BEV و تضعیف مشارکت چین همچنان نگرانیهای اصلی است.علیرغم این نگرانیها، گلدمن ساکس به فرصتهای بالقوه مرسدس بنز اشاره کرد، بهویژه با پیشرفت در فناوری رانندگی خودکار سطح 2+ و مشارکت آن با انویدیا.
پیشرفت در این زمینهها، همراه با استراتژیهای بازگشت سهامداران روشن و برنامههایی برای سهام دایملر کامیون، میتواند چشمانداز مثبت تری را برای داستان سهام این شرکت فراهم کند.
اتحادیه اروپا اخیراً تعرفه هایی را بر BEVهای ساخت چین اعمال کرده است، در حالی که تجارت را تشدید کرده است.گالیرز خاطرنشان کرد: صنعت خودرو ذاتا جهانی است و بسیاری از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) در برابر هرگونه تشدید تعرفهها آسیبپذیر هستند.
علیرغم پسزمینه چالشبرانگیز، گلدمن ساکس رنو را بهعنوان یک عملکرد برتر بالقوه در بخش خودروی اروپا معرفی کرد.تمرکز خودروساز فرانسوی بر نظم هزینه و خط لوله قوی محصولات جدید می تواند به آن کمک کند تا بهتر از همتایان آلمانی خود شرایط آشفته بازار را پشت سر بگذارد.
اکنون سوال این است که آیا خودروسازان مشهور اروپا می توانند خود را با چشم انداز به سرعت در حال تغییر وفق دهند؟