16 دسامبر 2024 -توسط اندرو تیلور، دانشگاه مک کواری-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0
متاورس مرز بعدی در تکامل دیجیتال است و از فضاهای دیجیتالی تشکیل شده است که در آن افراد معاشرت می کنند، بازی می کنند، یاد می گیرند و پول خرج می کنند.پروفسور جانا باودن از دپارتمان بازاریابی در مدرسه بازرگانی Macquarie میگوید هر کاری که در دنیای واقعی انجام میدهید را میتوان در پلتفرمهای متاورس مانند Roblox، Fortnite، Sandbox و Decentraland انجام داد.
متاورس همچنین با ترکیب واقعیتهای فیزیکی و مجازی، خردهفروشی را متحول میکند و مصرفکنندگان را قادر میسازد تا با برندها، محصولات و سایر مصرفکنندگان به روشهایی که فراتر از تجربیات دیجیتالی و فیزیکی سنتی است، تعامل داشته باشند.
پروفسور باودن میگوید: «مصرفکنندگان میتوانند با هم یک آبجو مجازی بنوشند، رنگ رژ لب مورد علاقهشان را امتحان کنند، از کنسرتهای مجازی در خانهشان لذت ببرند و حتی یک سواری آزمایشی با ماشین انجام دهند».
برندهایی مانند نایک با نیکلند و گوچی ، که هر دو توسط پلتفرم Roblox میزبانی میشوند، تجربیات تعاملی و همهجانبهای را ارائه میدهند که برای تعمیق تعامل مصرفکننده طراحی شدهاند. سایر برندهای بزرگ از جمله دیزنی، زارا، لویی ویتون، آدیداس، باربری، کوکاکولا، وانس، بالنسیاگا، بوهو و کلینیک نیز دارای پیشنهادات مجازی هستند.
متاورس بیش از 600 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد که 80 درصد آنها زیر 16 سال سن دارند.
تخمین زده می شود که 22 درصد استرالیایی ها در سال 2024 در متاورژن هستند و پیش بینی می شود که این رقم تا سال 2030 به 61 درصد برسد. بلومبرگ پیش بینی می کند که ارزش این متاورس تا سال 2024 به 800 میلیارد دلار خواهد رسید.
پیشبینی میشود که صنعت تبلیغات متاورس جهانی بهعنوان یک بازار جدید شلوغ برای برندها، 315 درصد رشد کند و تا سال 2030 به ارزش 7.5 میلیارد دلار برسد.
باودن میگوید: «این رشد با افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای تجربههای تبلیغاتی و برندهای فراگیر و تعاملی انجام میشود.
بزرگترین بازار کریسمس متاورس از 6 تا 22 دسامبر برگزار می شود و انتظار می رود 1.3 میلیون بازدید کننده را جذب کند.باودن میگوید خریداران میتوانند محصولات واقعی و مجازی مانند پوشاک، غذا، لوازم الکترونیکی و ژتونهای غیرقابل تعویض (NFT) را بخرند و بفروشند و همچنین از نمایشگاهها برای لذت بردن از سواریهای مجازی، پارکهای آبی و فیلمهای مجازی لذت ببرند.
پروفسور باودن می گوید: «متاورس به افراد قدرت می دهد تا آنچه را که ممکن است در دنیای واقعی نتوانند به دست آورند، تجربه کنند. به عنوان مثال، یک فرد دارای ناتوانی جسمی می تواند از کوهپیمایی در متاورس یا یک تجربه ساده مانند قدم زدن در یک مرکز خرید بدون کمک لذت ببرد.
پروفسور Bowden میگوید که مصرفکنندگان مشتاق تعامل هستند و متاورس با فناوری پیشرفتهاش امکان تجربه مشتری جدیدی را فراهم میکند که ممکن است از واقعیت فیزیکی ما قابل تشخیص نباشد.
او میگوید: «خردهفروشان با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند Web3، بلاک چین و NFT، تجربههای خریدی فراگیر را ایجاد میکنند که دنیای فیزیکی و مجازی را در هم میآمیزد.
“مصرف کنندگان می توانند خود را در محیط های مجازی غوطه ور کنند که فروشگاه های فیزیکی را تکرار می کند، محصولات را مرور می کنند، آنها را به صورت مجازی امتحان می کنند و با دستیاران فروش مجازی و دستیاران فروش واقعی تعامل دارند.”
پروفسور Bowden میگوید متاورس پتانسیل عظیمی را برای برندها فراهم میکند تا قابلیتهای برند را افزایش دهند، تجربیات جدیدی خلق کنند و نحوه ارتباط آنها با مشتریان را دوباره تصور کنند.
علیرغم اهمیت فزاینده متاورس برای خرده فروشان، اطلاعات کمی در مورد اینکه برندها چگونه باید تجربه مشتری متاورس خود را ایجاد کنند، شناخته شده است.
تحقیقات جدید دکتر سید رحمان از دپارتمان بازاریابی، دکتر Noman Chowdhury، پروفسور جیمی کارلسون و پروفسور Bowden برای یافتن آنچه که مشتریان در دنیای مجازی میخواهند مشخص شود.
مقاله آنها “ویژگی های پلت فرم Metaverse و اندازه گیری تجربه مشتری” که در مجله خدمات خرده فروشی و مصرف کننده منتشر شد، نشان داد که غوطه وری عمیق و تعامل، تجربه کلی مشتری را افزایش می دهد و آن را برای مصرف کنندگان جذاب تر می کند.
پروفسور Bowden میگوید مشتریان میخواهند تجربه متاورس آنها 10 جعبه تجربه را انتخاب کند، از کارآمد بودن، همهجانبه بودن و کارآمد بودن در سراسر پلتفرمها گرفته تا اطمینان از حفظ حریم خصوصی، پشتیبانی از آزمایش محصول، تسهیل خرید و فروش و تقویت حس اجتماعی نزدیک.
او میگوید: «تجربه خردهفروشی که این عوامل را ارائه میکند، انتظارات مشتری را برآورده میکند و از آن فراتر میرود و به نوبه خود باعث رضایت مشتری، افزایش زمان ماندگاری و تشویق بازگشت مشتری میشود».