اندی کوربلی -1 ژانویه 2025-حوض خشک که در آن لوله ها مونتاژ شدند – اعتبار: CCCC First Harbor Engineering Co. Ltd.
آب های یخ زده خلیجی در شمال شرقی چین محل یک شاهکار مهندسی قابل توجه است که به خاطر دستاوردهایش شناخته شده جهانی شده است.
تونل زیردریایی خلیج دالیان که در شش بخش مجزا به کف دریا متصل شده است، بیش از 2 مایل از آب را در بر می گیرد و شهر شبه جزیره به همین نام را به سرزمین اصلی متصل می کند.
این پروژه به دلیل ترکیبی از اولین فناوریها و روشهای مورد استفاده در ساخت و ساز، بهعنوان بهترین پروژه سال توسط بررسی مهندسی مهندسی آمریکایی، ENR، معرفی شد.به رانندگان اجازه می دهد تا از جاده طولانی C شکل در اطراف خلیج اجتناب کنند، این سفر از یک ساعت به تنها 5 دقیقه کاهش یافته است.
سان ژو، معاون مهندس ارشد شرکت مهندسی CCCC First Harbor، پیمانکار اصلی این پروژه، به ENR گفت: «تیم تحقیقاتی بر روی سازههای بتنی فراساحلی از 15 تا 86 سال که به طور طبیعی در نواحی دریای سرد چین در معرض دید قرار گرفتهاند، انجام دادند. بر اساس این تحقیق، یک مدل نظری برای پیشبینی عمر مفید 100 ساله سازههای بتنی در محیط دریایی منطقه سرد دالیان ایجاد شد.
18 لوله از بتن ریخته شده پیوسته ساختار زیردریایی را تشکیل می دهند که هر کدام از 7 بخش شامل 6 خط برای ترافیک تشکیل شده است. لولهها که برخی از آنها برای تشکیل مسیر تونل منحنی دارند، در امتداد لبه خلیج در بالاترین ظرفیت اسکله خشک در سراسر آسیا که فقط برای این پروژه ساخته شده بود، مونتاژ شدند.
طول کل منحنی به حدود 1050 متر یا حدود 3200 فوت می رسد. آن را به تنگ ترین منحنی در یک تونل زیر دریا در چین تبدیل کرده است. این قطعات بر روی صخره هایی در عمق 32 متری زیر دریا پیچ شده بودند.
از آنجایی که هرگز چنین تونلی در چنین دماهای سرد ساخته نشده بود، یک آزمایشگاه در محل توسط First Harbor و شرکای آن ایجاد شد که در نهایت ۲۰ آزمایش مهندسی و فیزیک در مقیاس بزرگ را انجام داد.
قبل از اینکه هر یک از لولههای 60000 تنی در موقعیتهای خود فرو برود، با کابلهایی که در نهایت بریده میشوند، از پیش تنیده میشدند و لولههای بتنی را انعطافپذیر میکردند.
ژو می گوید: «تحقیق و توسعه فناوری، و همچنین کارهای مقدماتی انجام شده در مراحل اولیه، نقشی اساسی در این پروژه ایفا کردند. این امر بر اهمیت برنامهریزی پیشرفته و اولویتبندی فناوری در پروژههای مهندسی، بهویژه برای شرکتهای در مقیاس بزرگ تأکید میکند.»
همه 18 لوله تنها در 20 ماه کارگذاشته شدند و پس از مونتاژ در آوریل 2023، تونل در سال 2024 افتتاح شد.