نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 دی 1403 11:06 ب.ظ

صف کشتی‌ها و هواپیماها برای خرید یک سوخت پیشرفته با کربن پایین

صف کشتی‌ها و هواپیماها برای خرید یک سوخت پیشرفته با کربن پایین

اندی کوربلی -14 دسامبر 2024-کارخانه سوخت خورشیدی در مقیاس صنعتی Synhelion DAWN – اعتبار: Synhelion

از سوئیس یک فناوری جدید بوجود آمده است که هدف آن کربن زدایی روش های حمل و نقلی است که ما در حال حاضر استفاده می کنیم.از طریق یک فرآیند ترموشیمیایی که 100٪ توسط انرژی خورشیدی هدایت می شود، استارتاپ انرژی Synhelion می تواند بنزین، گازوئیل، نفت سفید یا هر سوخت فسیلی دیگری را که در حال حاضر استفاده می شود سنتز کند.

در اصطلاح عامیانه آنها «سوخت‌های خورشیدی» کربن خنثی هستند، زیرا در مقایسه با سوخت‌های فسیلی که از اعماق زمین می‌آیند و به چرخه کربن جهانی می‌افزایند، تنها به اندازه‌ای که در تولیدشان استفاده شده، دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند.

فناوری که نیروگاه سوخت خورشیدی DAWN را در تصویر بالا نیرو می‌دهد، متکی بر تابش خورشیدی متمرکز است که از مجموعه‌ای از آینه‌ها به گیرنده‌ای منعکس می‌شود که دمایی تا 1500 درجه سانتیگراد ایجاد می‌کند. این نه تنها تولید سوخت را از طریق سنتز H20 و CO2 تقویت می کند، بلکه به یک سیستم ذخیره سازی نیز وارد می شود که پس از تاریک شدن هوا، تولید سوخت را تامین می کند.

Synhelion که در سال 2016 راه اندازی شد، به مدتی زمان نیاز داشت تا بتواند اختیار خود را در دست بگیرد، اما با بهره برداری از اولین کارخانه در مقیاس صنعتی، خدمات حمل و نقل شروع به توجه می کند.

در سپتامبر، شرکت هواپیماسازی سوئیسی Pilatus Aircraft یک قرارداد پنج ساله با Synhelion امضا کرد که شامل تعهد خرید نفت سفید خورشیدی برای هواپیماهای خود از سال 2027 است. بر اساس این قرارداد، Pilatus سالانه 200 تن سوخت خورشیدی خریداری خواهد کرد.

تنها 8 روز بعد، شرکت ناوبری دریاچه لوسرن (SVG) و Synhelion یک قرارداد پنج ساله یکسان برای 100 تن در سال اعلام کردند. قایق‌های بخار نمادین این شرکت که برای بیش از یک قرن از چشم‌انداز دریاچه لوسرن جدایی‌ناپذیر بودند، در ابتدا با زغال سنگ و بعداً با نفت گرمایش انرژی می‌گرفتند.

با سوخت‌های خورشیدی Synhelion، نه این کشتی‌ها، نه هواپیماهای Pilatus و نه هیچ‌کس دیگری نیازی به بازسازی یا جایگزینی وسایل نقلیه موجود خود ندارند. سوخت‌های خورشیدی دقیقاً مشابه سوخت‌های فسیلی خود می‌سوزند و این فرصت را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند که ده‌ها میلیون در فرآیند رسیدن به صفر خالص صرفه‌جویی کنند.

مارکوس بوچر، مدیرعامل Pilatus در بیانیه‌ای گفت: ما معتقدیم که سوخت‌های خورشیدی از امروز بهترین راه برای فسیل‌زدایی سریع هوانوردی هستند.

Stefan Schulthess، مدیر عامل SGV می‌گوید: «سوخت‌های خورشیدی تجدیدپذیر Synhelion راه‌حل ایده‌آلی برای فسیل‌زدایی قایق‌های بخار تاریخی ما ارائه می‌دهند. “ما برای حمایت از این فناوری مخرب هیجان زده هستیم.”

تاریخ 2027 برای هر دو توافق منعکس کننده زمانی است که RISE، اولین تاسیسات تولید سوخت خورشیدی در مقیاس تجاری آماده بهره برداری است، با ظرفیت تولید 1000 تن سوخت در سال از محل خود در اسپانیا آفتابی.

مطالعات نشان می‌دهد که حتی با سرعت فعلی برقی ‌سازی، بسیاری از خودروهای موتور احتراق داخلی در سرتاسر جهان باقی خواهند ماند که برای رسیدن به اهداف آلایندگی خالص تا سال 2050 باید به‌طور پایدار انرژی بگیرند.

در حالی که سوخت‌های خورشیدی هنوز CO2 منتشر می‌کنند، سوخت‌های خورشیدی نیز CO2 را از هوا در طول تولید مصرف می‌کنند و از آنجایی که این فرآیند مصنوعی است، اکسید نیتروژن و سایر انتشارات مضر برای سلامت انسان وجود ندارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *