23 دسامبر 2024 -توسط الین کورتنباخ -مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، سمت چپ، و مدیرعامل هوندا، توشیهیرو میبه، وسط، و تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی موتورز، سمت راست، برای شرکت در کنفرانس خبری مشترک دوشنبه، 23 دسامبر 2024، در توکیو، ژاپن وارد می شوند. اعتبار: AP Photo/یوجین هوشیکو
خودروسازان ژاپنی هوندا و نیسان تلاش خواهند کرد تا با یکدیگر ادغام کرده و سومین خودروساز بزرگ جهان را ایجاد کنند، زیرا این صنعت در حال دستخوش تغییرات چشمگیر در گذار از سوختهای فسیلی است.
این دو شرکت گفتند که یادداشت تفاهمی امضا کردهاند و میتسوبیشی موتورز، عضو اتحادیه نیسان نیز با پیوستن به مذاکرات درباره یکپارچهسازی کسبوکارشان موافقت کرده است. هوندا در ابتدا مدیریت جدید را با حفظ اصول و برندهای هر شرکت هدایت می کند.
در ادامه نگاهی گذرا به معنای ترکیبی هوندا و نیسان برای شرکت ها و صنعت خودرو آورده شده است.
دگرگونی صنعت
صعود خودروسازان چینی در زمانی که تولیدکنندگان در تلاش برای تغییر خودروهای سوخت فسیلی به برقی هستند، صنعت را متلاطم می کند. خودروهای برقی نسبتا ارزان قیمت BYD، Great Wall و Nio چین، سهم بازار شرکتهای خودروسازی ایالات متحده و ژاپن را در چین و جاهای دیگر میخورند.
خودروسازان ژاپنی در زمینه خودروهای برقی از رقبای بزرگ عقب مانده اند و اکنون در تلاش برای کاهش هزینه ها و جبران زمان از دست رفته هستند.
نیسان، هوندا و میتسوبیشی در ماه آگوست اعلام کردند که قطعاتی برای خودروهای الکتریکی مانند باتریها و نرمافزارهای تحقیقاتی مشترک برای رانندگی خودران را به اشتراک خواهند گذاشت تا با تغییرات چشمگیر صنعت خودرو که حول محور برقیسازی متمرکز است، سازگار شوند. توافق اولیه بین هوندا، دومین خودروساز بزرگ ژاپن، و نیسان، سومین خودروساز بزرگ، در ماه مارس اعلام شد.
ادغام می تواند به یک غول بزرگ به ارزش حدود 55 میلیارد دلار بر اساس ارزش بازار هر سه خودروساز منجر شود.اتحاد نیروها به خودروسازان ژاپنی کوچکتر کمک می کند تا مقیاس خود را برای رقابت با شرکت تویوتا موتور، رهبر بازار ژاپن و فولکس واگن AG آلمان افزایش دهند. تویوتا خود با مزدا موتور ژاپن و سوبارو شراکت فناوری دارد.سام فیورانی، نایب رئیس AutoForecast Solutions، گفت که نیسان دارای شاسی بلندهای بزرگ بدنه روی فریم مبتنی بر کامیون مانند آرمادا و اینفینیتی QX80 است که هوندا آنها را ندارد، با ظرفیت بکسل بزرگ و عملکرد خوب در خارج از جاده.
وی گفت که نیسان همچنین سال ها تجربه در ساخت باتری ها و خودروهای الکتریکی و پیشرانه های هیبرید گازی-الکتریکی دارد که می تواند به هوندا در توسعه خودروهای الکتریکی خود و نسل بعدی هیبریدی ها کمک کند.
سام ابوئل سامید، تحلیلگر صنعت خودرو در منطقه دیترویت گفت: «نیسان بخشهایی از محصولات دارد که هوندا در حال حاضر در آنها فعالیت نمیکند» که ادغام یا مشارکت میتواند کمک کند.
فیورانی گفت، در حالی که لیف و آریا الکتریکی نیسان در ایالات متحده فروش خوبی نداشته اند، اما خودروهای محکمی هستند. او گفت: «آنها روی موفقیت های خود استراحت نکرده اند و در حال توسعه این فناوری بوده اند. آنها محصولات جدیدی در راهند که می توانند پلتفرم خوبی برای هوندا برای نسل بعدی آن فراهم کنند.
چرا حالا؟
نیسان ماه گذشته اعلام کرد که 9000 شغل یا حدود 6 درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش داده و پس از گزارش زیان سه ماهه 9.3 میلیارد ین (61 میلیون دلار) ظرفیت تولید جهانی را 20 درصد کاهش داده است.
در اوایل ماه جاری، این شرکت مدیریت خود را تغییر داد و مدیر اجرایی آن، ماکوتو اوچیدا، کاهش 50 درصدی دستمزدها را برای قبول مسئولیت مشکلات مالی اتخاذ کرد و گفت که نیسان باید کارآمدتر شود و به سلیقه بازار، افزایش هزینه ها و سایر تغییرات جهانی پاسخ دهد.
رتبهبندی فیچ اخیراً چشمانداز اعتباری نیسان را به «منفی» کاهش داد و دلیل آن را بدتر شدن سودآوری تا حدی به دلیل کاهش قیمتها در بازار آمریکای شمالی دانست. اما اشاره کرد که ساختار مالی قوی و ذخایر نقدی قوی دارد که بالغ بر 1.44 تریلیون ین (9.4 میلیارد دلار) است.
قیمت سهام نیسان به حدی کاهش یافته است که چیزی شبیه به معامله محسوب می شود. در گزارشی در مجله مالی ژاپنی Diamond آمده است که مذاکرات با هوندا پس از آن که شرکت تایوانی سازنده آیفون، Hon Hai Precision Industry Co. که بیشتر با نام فاکسکان شناخته می شود، شروع به بررسی خرید احتمالی نیسان به عنوان بخشی از تلاش خود برای ورود به بخش خودروهای برقی کرد، فوریت گرفت.
این شرکت سال ها پس از رسوایی که با دستگیری رئیس سابق آن کارلوس گوسن در اواخر سال 2018 به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده از دارایی های شرکت آغاز شد، دست و پنجه نرم کرده است، اتهاماتی که او رد می کند. او در نهایت به قید وثیقه آزاد شد و به لبنان گریخت.
هوندا گزارش داد که سود خود در نیمه اول سال مالی آوریل تا مارس در مقایسه با سال قبل، نزدیک به 20 درصد کاهش یافته است.
تویوتا 11.5 میلیون دستگاه در سال 2023 تولید کرد، در حالی که هوندا 4 میلیون و نیسان 3.4 میلیون دستگاه تولید کردند. میتسوبیشی موتورز کمی بیش از 1 میلیون به دست آورد. حتی پس از ادغام، تویوتا خودروساز ژاپنی پیشرو باقی خواهد ماند.
اگر دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب آمریکا، تهدیدات مبنی بر افزایش یا اعمال تعرفهها بر واردات محصولات خارجی، حتی از متحدانی مانند ژاپن و کشورهای همسایه مانند کانادا و مکزیک، را دنبال کند، همه خودروسازان جهانی با شوکهای احتمالی مواجه خواهند شد. نیسان یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی است که زنجیره تامین خود را طوری تنظیم کرده است که خودروهای مونتاژ شده در مکزیک را نیز در بر بگیرد.
در همین حال، تحلیلگران می گویند که یک “تغییر قیمت مناسب” در سراسر صنعت رخ می دهد که توسط افرادی هدایت می شود که احساس می کنند توانایی پرداخت نزدیک به 50000 دلار برای یک وسیله نقلیه جدید را ندارند. در آمریکا، بازاری حیاتی برای شرکتهایی مانند نیسان، هوندا و تویوتا، خودروسازان را مجبور میکند تا قیمتهای پایینتری را در نظر بگیرند، که سود بیشتری را به صنعت وارد میکند.