6-10-1403 به نقل از ایراسین
اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا در پنل تخصصی «انقلاب صنعتی نسل چهار و آینده آن در صنایع کشور و بررسی مسیر پیشرو برای تحقق آن» گفت: برای استقرار درست یک طرح تحول دیجیتال در سازمان، باید به این امر مانند یک سفر نگاه کرد و حتما نقشه راه، موقعیت کنونی و هدف را مشخص کرد؛ رهنگاشت تحول دیجیتال همان نقشه راه است که مسیر در این رهنگاشت براساس چهار حوزه سیستم، ساختار، فرایند و فرهنگ تدوین میشود.
به گزارش ایراسین، پنل تخصصی «انقلاب صنعتی نسل چهار و آینده آن در صنایع کشور و بررسی مسیر پیشرو برای تحقق آن» در حاشیه پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
اکبر گلبو مدیرعامل شرکت ایریسا، ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، کیانفر و رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان مهمانان ویژه این پنل بوده و در ۳ بخش به ایراد سخنانی در حوزه انقلاب نسل چهارم پرداختند.
اکبر گلبو، مدیرعامل شرکت ایریسا با بیان پیشینه این شرکت اظهار کرد: شرکت ایریسا ۳۳ سال پیش همزمان با آغاز بهرهبرداری از فولاد مبارکه با یک تدبیر و نگاه حکیمانه و عالمانه ایجاد شد؛ حدود سه سال پیش از بهرهبرداری کامل مجموعه فولاد مبارکه، یک تیم بزرگ، قوی و منسجم با همکاری کارشناسان آلمانی و ایتالیایی طراحی سیستمهای اطلاعات مدیریت آن زمان را آغاز کردند.
وی ادامه داد: پس از بازگشت تیم مذکور به ایران، نگاه عالمانه به این جمعبندی رسید که دانش وارد شده از اروپا باید در کل کشور منتشر شده و در فولاد مبارکه محبوس نشود و به همین جهت افراد تیم به ایجاد شرکت ایریسا مامور شدند و توسعه این دانش در شرکت ایریسا آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ایریسا با بیان اینکه اکنون این مجموعه در ۳۸ فولادساز کشور حضور دارد، عنوان کرد: حوزه تمرکز و فعالیت این شرکت سیستمها و اتوماسیون صنعتی مشتمل بر ۴ شرکت زیرمجموعه است و ۶ کسب و کار سیستمهای اطلاعاتی، اتوماسیون صنعتی، شبکه و زیرساخت، امنیت سایبری، تحول دیجیتال و هوش مصنوعی و علم داده، ایریسا را به یک هایپرمارکت در حوزه صنعت فولاد تبدیل کرده است.
وی افزود: شرکت ایریسا اکنون با داشتن بیش از ۸۰۰ مهندس کامپیوتر، برق و صنایع قابلیت پشتیبانی تمامی سرویسها و خدمات بصورت جامع و یکپارچه از شمال شرق تا جنوب غرب کشور دارد، همچنین اولین پروژه صادراتی ما به ایتالیا در چند هفته آینده تحقق مییابد.
گلبو در ارتباط با لزوم نگاه مسئله محور به انقلاب صنعتی نسل چهارم گفت: باید دید که مسئله ما در صنعت چیست و اینکه به داستان انقلاب صنعتی نسل چهارم بعنوان یک هدف و برنامه نگاه میشود یا نگاهی گذرا مانند مد و فشن، با نگاهی به گذشته صنایع ازجمله بانکها میتوان به این پی برد که مسئله اصلی، بهرهوری بوده است و به همین علت، عملیاتهای بانکی و خدمات مربوطه اکنون در کسری از دقیقه به انجام میرسد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد به سمت انقلاب صنعتی نسل چهارم و پنجم و کوانتوم حرکت کنیم، مسئله صنعت فقط و فقط بهرهوری است و ما را در استفاده از ابزارهای موردنیاز راهنمایی میکند؛ در برنامه توسعه ششم نیز ۸ درصد از توسعه از محل بهرهوری دیده شده است که براساس دادههای موجود در دنیا، ۶ تا ۸ درصد از افزایش بهرهوری از محل انجام طرحهای تحول دیجیتال و انقلاب نسل چهارم قابل وصول است.
مدیرعامل شرکت ایریسا در پاسخ به سوال ارزیابی موقعیت صنایع و به ویژه صنایع فولاد در تحولات فناورگونه عنوان کرد: نباید به انقلاب صنعتی نسل چهارم بعنوان یک هدف نگاه کرد چراکه یک وسیله برای افزایش بهرهوری است، در برخی صنایع هنوز انقلاب صنعتی سوم به درستی پیادهسازی نشده که در این صورت نمیتوان وارد نسل چهارم صنعت شد و برای ورود صنعت نسل چهار به صنایع باید ابتدا پیشنیازها و فضای فرهنگی سازمان برای دریافت آن آماده شود.
وی ادامه داد: فولاد مبارکه در راستای ایجاد این آمادگی، دوره تربیت رهبران دیجیتال را با حضور ۱۵۰ نفر از مدیران ارشد و میانی با همکاری دانشگاه اصفهان برگزار کرد و اکنون این مدیران به طور کامل با فناوریهای لازم در بخشهای خود آشنا شده و مطالبه میکنند.
گلبو در ارتباط با سایر اقدامات انجام شده در مجموعه فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال گفت: پروژه هوشمندسازی ۹۰ موتورخانه فولاد مبارکه آغاز شده و پس از اجرای یکی از پروژهها، ۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی محقق شد، همچنین ۳۹ پروژه اجرا شده است که ۸ پروژه تاکنون به بهرهبرداری رسیده است.
وی با اشاره به عدم آمادگی لازم سازمانها برای ایجاد تحول صنعتی افزود: متاسفانه بطور کلی آمادگی سازمانها به دلیل عدم آگاهی لازم، به شدت پایین است که در این جایگاه نقش دانشگاهها بعنوان نهاد توانمندساز مطرح میشود، درصورت برگزاری رویدادهای این چنینی در صنعت، مدیران و کارکنان صنایع مسیر را میشناسند و چرخ تحول فناوری به حرکت درمیآید.
مدیرعامل شرکت ایریسا در پاسخ به پرسش اقدامات لازم برای استقرار صنعت نسل چهار در صنایع تصریح کرد: برای استقرار درست یک طرح تحول دیجیتال در سازمان، باید به این امر مانند یک سفر نگاه کرد و حتماً نقشه راه، موقعیت کنونی و هدف را مشخص کرد؛ رهنگاشت تحول دیجیتال همان نقشه راه است که مسیر در این رهنگاشت براساس چهار حوزه سیستم، ساختار، فرایند و فرهنگ تدوین میشود.
وی اضافه کرد: درنتیجه باید ابتدا یک بلوغسنجی و شناسایی موقعیت در هر یک از این چهار حوزه صورت گرفته سپس نقاط ضعف رفع شوند و برای کسب آمادگی افراد سازمان، ابتدا پروژههای کوچک تعریف شود تا افراد نسبت به این تحول حس پیدا کنند.
کیانفر، عضو هیئت علمی مهندسی صنایع دانشگاه اصفهان نیز در این بخش بر شناخت صحیح موقعیت و شرایط کنونی کشور بیان کرد: یکی از الزامات کنونی، پایش موقعیت کشور و صنایع کشور در راستای انقلاب صنعتی نسل چهارم و هدفگذاری دقیق بر این اساس است.
وی درخصوص بهرهوری صنایع اضافه کرد: هر صنعت باید بهرهوری خود را بصورت یک KPI مشخص تعریف کرده و سنجهای را تعیین کرده و برای بیان بهرهوری، شاخصهای آن را ارزیابی کند و بر همین اساس، موقعیت فعلی و هدفگذاری خود را تشخیص دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: اگر بهرهوری را روی کاهش هزینهها در نظر بگیریم، هزینهها باید کمی شده و میزان تاثیرگذاری انقلاب نسل چهارم روی اجزای تشکیلدهنده هزینه مشخص شود؛ یکی دیگر از مولفههای تاثیرگذار در بهرهوری، کیفیت ساخت محصول یا ارائه خدمات است که در این مورد نیز باید انتظارمان از شاخصههای کیفیت و نحوه عملکرد فناوریهای انقلاب نسل چهارم در این حوزه مشخص شود.
وی افزود: پیادهسازی فناوریهای نسل چهارم نیز باید با شناسایی موقعیت صنعت انجام شود؛ با یک نگاه ساده میتوان دید که فناوریهای پیادهسازی شده در ایران همگون نیست و برخی صنایع و خدمات بر روی لبه علم حرکت میکنند اما برخی دیگر به شدت سنتی است، پس برای هدفگذاری دقیقتر، باید جایگاه صنایع را به خوبی بشناسیم.
کیانفر با اشاره به این موضوع که پیادهسازی فناوریهای وارد شده به کشور باید در صنایع گوناگون براساس اندازه و ظرفیت آنها باشد، گفت: فناوری که در صنایع مادر مانند فولاد مبارکه مورد استفاده قرار میگیرند، قابل استفاده در یک شرکت با ۳۰ نفر پرسنل نیست ازطرف دیگر، بومیسازی فناوریها یکی از موضوعات مورد اهمیت است که باید براساس شرایط و ظرفیتهای موجود در صنعت صورت گیرد.
ایمان ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این بخش با ارائه پیشینه انقلابهای صنعتی عنوان کرد: حدود ۲۵۰ سال پیش با اختراع ماشین بخار اولین انقلاب صنعتی رخ داد و صنعت به معنای امروزی خود شکل گرفت، ۱۰۰ سال بعد برق کشف شد و جهشی در صنعت ایجاد کرد و حدود ۱۰۰ سال پس از آن هم ورود کامپیوتر و تکنولوژی دیجیتال به صنعت، باعث ایجاد جهش شد.
وی اضافه کرد: حدود ۱۰ سال پیش یک اصطلاح به نام انقلاب صنعتی چهارم بین کارشناسان مطرح شد و این ادعا وجود دارد که صنعت در حال تجربه جهش چهارم است اما هنوز نوپا بوده و نمیتوان یک صنعت را یافت که بطور کامل در این انقلاب قرار گرفته باشد چراکه فرایندی زمانبر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: از دید من در حوزه فناوری ۵ مولفه وجود دارد که اگر در یک صنعت موجود باشد، میتوان گفت آن صنعت از نسل چهارم انقلاب صنعتی بهرهمند شده است؛ اولین مولفه اینترنت و گستردگی ارتباطات است که اصطلاحاً به آن اینترنت اشیا در صنعت نیز گفته میشود، پراکندگی پردازندهها و تصمیمگیریها نیز مولفه دوم به شمار میرود که برخلاف نسل سوم که الگوریتمها در یک اتاق مرکزی صورت میگرفت، اکنون تصمیمگیریها حتی در فضای ابری ناشناس برای ما کاملاً پراکنده است.
وی ادامه داد: مولفه سوم کلان داده است که کاملاً جدید بوده و وارد فضای صنعت هم شده است، چهارمین مولفه هوش مصنوعی است که به تصمیمها و تحلیلها کمک میکند و مولفه پنجم، اجزای سختافزاری و هوشمند مانند رباتها و پرندهها هستند.
ایزدی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه صنعت نسل چهار بعنوان یک هدف بهشمار میرود اما بسیاری از مسائل موجود و مطرح شده مانند بهرهوری، لزوماً به تکنولوژی صنعت نسل چهار نیاز ندارد و این درست است که تکنولوژی مهم بوده و اگر کسی به آن ورود نکند، از چرخه رقابت خارج میشود اما این فضا لزوماً یک به یک نیست.