نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 آذر 1403 5:11 ق.ظ

مدیریت کربن: نقشی جدید برای مدیر مالی

مدیریت کربن: نقشی جدید برای مدیر مالی

10 اکتبر 2024 -نوشته همنت احلوات، پیتر اسپیلر و تیم کولر با اریک رینگولد

مدیریت بهتر کربن می تواند یک مزیت رقابتی باشد. در اینجا آمده است که چگونه مدیران مالی در سراسر صنایع و بازارها می توانند فراتر از انطباق با “چک جعبه” حرکت کنند و تصمیم گیری مبتنی بر کربن و استراتژی را فعال کنند.

انتشار کربن یک چالش جهانی است، اما نحوه واکنش هر شرکت به خطرات و ارزیابی فرصت‌های جدید باید کاملاً خاص باشد. در حالی که انطباق بسیار مهم است، استراتژی باید بیش از همه مهم باشد. مدیران مالی باید اطمینان حاصل کنند که سازمان‌هایشان اولویت‌های مشتری را برآورده می‌کنند، با تغییرات نظارتی سازگار می‌شوند و دیدگاهی آگاهانه از ابزارهای مدیریت کربن ایجاد می‌کنند. اغلب، شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های کربن متعدد، متناقض و ناکارآمد در سراسر سازمان خود داشته باشند یا به طور کامل داده‌های انتشار معنی‌دار نداشته باشند. تابع مالی جایی است که کربن باید اعداد را برآورده کند. در این مقاله، ما بحث خواهیم کرد که چگونه مدیران مالی می توانند به سازمان های خود کمک کنند تا اهمیت کربن را برای استراتژی ارزیابی کنند و از داده های انتشار برای بهبود تصمیمات استفاده کنند.

چالش CFO

در سراسر صنایع، بخش‌ها و اندازه شرکت‌ها، مدیران مالی نه تنها انطباق و گزارش‌دهی مؤثر را تضمین می‌کنند، بلکه نقش کلیدی در تحقق اهداف استراتژیک اصلی سازمان دارند. مدیریت کربن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

برای برخی از شرکت‌ها، ردیابی و گزارش انتشار کربن یک مأموریت ضروری، قانونی یا هر دو است. به‌علاوه، به‌ویژه در اروپا، تنظیم‌کننده‌ها موظف می‌کنند که شرکت‌ها نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را افشا کنند، بلکه سطح تضمین‌های خود را نیز افزایش دهند – همانطور که برای گزارش‌های مالی این کار را انجام می‌دهند.

 تنظیم بهینه برای مدیریت کربن لزوماً «بیشتر، بهتر» نیست.

با این حال، تنظیم بهینه برای مدیریت کربن لزوماً «بیشتر، بهتر» نیست. بازارهای مختلف مقررات متفاوتی دارند، از جمله در رابطه با کیفیت تضمین هایی که باید داده شود. برای مثال، وضعیت مقررات افشای آب و هوا در ایالات متحده در حال حاضر نامشخص است. همچنین پیشنهاد ارزش آفرین مدیریت کربن جهانی نیست. سرمایه گذاری در فرآیندها و ابزارهای غیرقابل اجرا، به عنوان مثال، منابع شرکت را هدر می دهد، و پیش بینی حق بیمه قیمت، نیازمند تحلیل های منظم است.

مدیریت کربن به شدت وابسته به زمینه است: چالش‌هایی که یک شرکت نرم‌افزاری یا بیوتکنولوژی مستقر در ایالات متحده با چالش‌هایی که مثلاً یک شرکت فولاد، سیمان یا انرژی مستقر در اروپا یا یک شرکت رسانه‌ای در آسیا با آن مواجه است، کاملاً متفاوت است. بازار برای یک CFO – که در نقطه تلاقی استراتژی، گزارش‌دهی و تخصیص منابع قرار دارد – ضروری است که اطمینان حاصل شود که ابتکارات مدیریت کربن شرکت با نیازهای استراتژیک و انطباق شرکت سازگار است و با نیازهای ذینفعان خارجی کلیدی هماهنگ است.

بسیاری از مشتریان در سراسر مرزها می‌خواهند ردپای کربن یک محصول را درک کنند و شروع به تقاضای شفافیت بیشتر در معیارهای اساسی می‌کنند. کسب‌وکارهایی که از گزارش‌دهی کربن قوی استفاده می‌کنند می‌توانند به مشتریان خود شفافیت بیشتری ارائه دهند و همچنین فرصت‌های خود را برای شناسایی محصولات جدید، متمایز و سبز ارائه دهند. پرونده های تجاری متقاعد کننده تحت چارچوب های نظارتی دقیقی که اثرات جهانی دارند، مانند مکانیسم تنظیم مرز کربن اتحادیه اروپا (CBAM) حتی قوی تر می شوند.

علاوه بر این، CFO ها می توانند از گزارش کربن برای کمک به کاهش هزینه های کربن زدایی استفاده کنند. آن‌ها نه تنها می‌توانند مهم‌ترین محرک‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برسانند، بلکه می‌توانند تلاش‌های کربن‌زدایی را با اعمال معیارهای یکسان در شرکت و بهبود پاسخگویی در سطح سازمان، مقرون‌به‌صرفه‌تر کنند. سرمایه‌گذاری بر روی داده‌های دقیق‌تر و دقیق‌تر نیز می‌تواند به بحث و گفتگو با تامین‌کنندگان کمک کند. در واقع، بسیاری از بازیگران زنجیره ارزش پیشرو در حال حاضر نیاز به افشای تامین کننده در مورد انتشارات مربوط به تولید دارند و داده های ثابت دستیابی به اهداف انتشار را برای تامین کنندگان آسان تر می کند. و به طور بحرانی، بسیاری از سرمایه گذاران برای درک ارزش ذاتی یک شرکت تحت سناریوهای مختلف قیمت گذاری کربن، انتظار جزئیات دقیق را دارند. این تجزیه و تحلیل ها تنها با حسابداری کربن قوی امکان پذیر است.

 بسیاری از سرمایه گذاران برای درک ارزش ذاتی شرکت تحت سناریوهای مختلف قیمت گذاری کربن، انتظار جزئیات دقیقی دارند. این تجزیه و تحلیل ها تنها با حسابداری کربن قوی امکان پذیر است.

در نهایت، انطباق کربن ممکن است پیچیده تر از آنچه در ابتدا به نظر می رسد باشد. پیامدها می‌تواند فراتر از گزارش داده‌های انتشار باشد و شامل مالیات کربن، هزینه‌های تحت چارچوب‌های تجارت انتشار یا مکانیسم‌های تنظیم مرز کربن، و هزینه‌های کاهش داوطلبانه کربن شرکت ها مانند اعتبارات کربن باشد.

فقدان داده‌های دقیق انتشار باید به عوامل انتشار تعمیم‌یافته برای تخمین انتشار در همه حوزه‌ها بازگردد. این تخمین‌ها بر میانگین‌های تعمیم‌یافته در سطح صنعت تکیه می‌کنند که نه برای عملیات خاص هر شرکت (یا شرکای زنجیره ارزش آن) طراحی شده‌اند و نه به طور کامل بهبودهای اخیر بخش را منعکس می‌کنند. تکیه بر چارچوب های عمومی نیز می تواند مقرون به صرفه تر باشد. برای برآوردهای محدوده 3، اکوسیستم های حسابداری کربن زنجیره ارزش دقیق مانند مشارکت برای شفافیت کربن (PACT) شورای تجارت جهانی برای توسعه پایدار می تواند به طور قابل توجهی به بهبود دقت و کاهش هزینه های اهداف سبد اعتباری کربن داوطلبانه کمک کند که مطابق با معیارهای ابتکار اهداف مبتنی بر علم (SBTi)است .

تعریف چشم انداز عملکرد مالی

امروزه، اکثر شرکت‌ها حسابداری کربن را به روشی ابتدایی انجام می‌دهند، که می‌تواند توانایی آن‌ها را برای پیشی گرفتن از تحولات نظارتی محدود کند و به طور بالقوه ارزش جدیدی ایجاد کند. ابتکارات اصلی اغلب توسط تیم های پایداری به جای عملکرد مالی انجام می شود. و به طور بحرانی، مدیریت کربن را می توان بیشتر با مقررات هدایت کرد تا استراتژی.

اما یک تابع مالی را در نظر بگیرید که در آن حسابداری کربن امکان تصمیم گیری بهتر را فراهم می کند (عکس ). تیم‌های مالی، حسابداری کربن را با حسابداری مالی، با استفاده از یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای تولید دفتر کل کربن یا CO2 که منعکس‌کننده حساب‌های مالی مرتبط و قوانین حسابداری است، هماهنگ می‌کنند. تیم‌های مالی همچنین KPIهای مرتبط با کسب‌وکار را در مورد بودجه کربن، شدت و دستیابی به هدف آماده می‌کنند و به سایر عملکردهای تجاری در تصمیم‌گیری روزانه کمک می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مشتری یک شرکت برای قطعات آلومینیومی بخواهد با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعبیه‌شده، قرار گرفتن در معرض CBAM اروپایی خود را کاهش دهد، تیم فروش شرکت این نیاز را به تیم توسعه محصول خود منتقل می‌کند و با عملکرد مالی همکاری می‌کند تا یک مورد تجاری یکپارچه ایجاد کند که تضمین کند. یک حق بیمه معنادار برای محصول کم کربن سازگار شده ویژه. توسعه محصول می تواند محصول را با کاهش استفاده از مواد و استفاده از درجه آلومینیوم کم کربن طراحی کند. تابع مالی از محاسبه و تأیید ردپای کربن محصول (PCF) برای همسویی با دفتر کل CO2 پشتیبانی می کند. این توابع همچنین از مهندسی هزینه سرمایه برای ایجاد موارد تجاری مناسب که هم اثرات هزینه و هم کربن را برای تجهیزات جدید مورد نیاز منعکس می کند، پشتیبانی می کند. تیم‌های تامین‌کننده، به نوبه خود، تامین‌کنندگانی را جستجو می‌کنند که گریدهای آلومینیوم کم کربن را ارائه می‌دهند، و اطمینان حاصل می‌کنند که داده‌های PCF بالادستی مربوط به قطعات و مواد خام تأیید شده و در دفتر کل CO2 منعکس می‌شوند. تیم‌های مالی و پایداری برای اطمینان از استفاده مداوم از استانداردهای حسابداری، ایجاد گزارش‌دهی داخلی و خارجی و اسناد افشایی که توسط طرف‌های خارجی تأیید و حسابرسی می‌شوند، و نظارت بر P&L و تأثیر ترازنامه برای اثرات مالی و کربن، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. با گذشت زمان، این دفاتر با بازارهای عمومی کربن ادغام خواهند شد.

عملکردهای چندگانه می توانند از حسابداری انتشار در سطح محصول برای ارائه ارزش به مشتری استفاده کنند.

مدیران مالی موثر، چشم انداز را به عمل تبدیل می کنند و از داده های روشن برای اطلاع رسانی تصمیمات خود استفاده می کنند. برای تصمیم‌گیری مبتنی بر کربن، تجربه ما نشان می‌دهد که توابع مالی می‌توانند داده‌های بسیار واضح‌تر و دقیق‌تری را به دست آورند و گام‌های عملی را اکنون بردارند. به ویژه، آنها می توانند ثبات را در سراسر سازمان ایجاد کنند، فرآیندهای داخلی را بهبود بخشند، سیستم ERP مناسب را ارزیابی و پیاده سازی کنند، و کمک کنند تا اطمینان حاصل شود که امور مالی دارای قابلیت ها و سطح هماهنگی بین سازمانی مورد نیاز است.

بهبود فرآیندها

وقتی نوبت به ترکیب عملیات داخلی با گزارش‌دهی خارجی می‌رسد، عملکرد مالی نسبت به سایر عملکردها برتری دارد. متخصصان امور مالی می توانند از تجربیات خود در کار با چارچوب های حسابداری استفاده کنند تا به رژیم های افشای آب و هوای فعلی و در حال ظهور کمک کنند. در عمل، این به معنای تکیه به درس‌هایی از کتاب بازی سنتی حسابداری مالی است، مانند ایجاد فرآیندهای سالانه برای تعیین هدف انتشار، تعیین اهداف جبران کربن، و بودجه‌بندی برای مداخلات کربن‌زدایی و اعتبارات کربن. عملکرد حسابداری مفهوم تفکیک و ردیابی فعالیت‌ها (در این مورد، از آنجایی که به انتشار کربن مربوط می‌شود) تا سطح مبادلات، و به روشی استاندارد همانطور که توسط PACT پیش‌رو است را برای همه فعالیت‌های مبتنی بر اشتراک‌گذاری داده‌ها درک می‌کند. زنجیره ارزش علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند داده‌های انتشار شفاف و تجزیه و تحلیل‌هایی را در سطح سازمان ارائه دهند تا به مدیران کمک کنند تا از اطلاعات کربن برای تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری استفاده کنند.

پیاده سازی سیستم ERP مناسب

در حالی که فرآیندهای خوب طراحی شده عنصر ضروری بهترین مدیریت کربن در کلاس هستند، شرکت ها بدون یک سیستم ERP مناسب به تاثیر تغییر بازی دست پیدا نخواهند کرد. مدیران ارشد مالی به راه‌حل‌های نرم‌افزاری پیچیده‌ای برای مدیریت جریان اطلاعات کربن و ترکیب آن‌ها به منظور تصمیم‌گیری صحیح نیاز دارند. همانطور که Dominik Asam، مدیر مالی SAP SE توضیح می‌دهد، «برای تصمیم‌گیری بهتر، مدیران مالی نیاز به داده‌ها و معیارهایی دارند که مستقیماً به گزارش‌های مالی شرکت متصل شود. اغلب اوقات، کسب و کارها و عملکردهای درون یک سازمان گزارش های متفاوتی را تولید می کنند، از استانداردهای رقیب استفاده می کنند و داده هایی تولید می کنند که هدف استراتژیک مشخصی ندارند. این موضوع نکته یک سیستم ERP را که تسریع استراتژی شرکت به جای کند کردن آن است، نادیده می‌گیرد.

امروزه، بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف در حال ارتقاء ERP هستند، حتی اگر محرک اصلی مدیریت کربن نباشد. با این حال، با توجه به روندهای نظارتی و رقابتی فعلی، اکنون زمان قانع‌کننده‌ای برای بهبود قابل توجه قابلیت‌های مدیریت کربن است. سیستم های ERP می توانند بسیار پیچیده و غیر قابل انعطاف باشند، که می تواند به روز رسانی و ارتقاء آینده را پیچیده کند. به این ترتیب، شرکت‌ها احتمالاً با نزدیک شدن به پیاده‌سازی ERP کربنی با مدولار بودن مثلاً با استفاده از API برای کاهش وابستگی‌های سیستم و امکان تغییرات آسان‌تر در چند سال آینده، به بهترین وجه خدمت می‌کنند.

چندین ارائه‌دهنده جدید و سنتی شرط می‌بندند که رشد سریع نیازهای حسابداری کربن منجر به بازار پررونق راه‌حل‌های ERP کربن می‌شود. بازیکنان جدیدتر عبارتند از Persefoni، Watershed، Sinai، Plan A، Emitwise و Normative و بسیاری دیگر. راه‌حل‌های نوظهور نرم‌افزار به‌عنوان سرویس – به‌ویژه از شرکت‌های مرحله اولیه – تمایل دارند نصب سریع مبتنی بر وب و حداقل حجم کاری را ارائه دهند و اطلاعات شرکت را جمع‌آوری کنند (یعنی نتایج مالی بر اساس خط خدمات). این راه حل ها در طول تاریخ به جای مدیران مالی، مدیران ارشد پایداری را هدف قرار داده اند. با این حال، تاکید آنها بر سرعت و سادگی ممکن است جزئیات کمتری را نسبت به مدیران مالی و سرمایه گذاران ارائه دهد.

از آنجایی که تصمیمات سرمایه گذاری (مبتنی بر پایداری یا غیر آن) تقریباً همیشه شامل معاوضه می شود، انتخاب راه حلی که خروجی اولیه را از ابزارهای ساده ارائه می دهد، ممکن است در واقع بهترین گزینه باشد. اما برای شرکت‌هایی که به‌دنبال تصمیم‌گیری بسیار آگاهانه‌تر مبتنی بر کربن هستند، جریان داده‌ها باید دقیق‌تر باشد و احتمالاً در آینده با جزئیات بیشتری رشد خواهد کرد. در واقع، در تجربه ما، پرسیدن اینکه کدام ابزار امروز درست است، اغلب سؤال نادرستی است. در عوض، هدف باید اطمینان حاصل شود که سازمان راه حل و ارائه دهنده ای دارد که بتواند نیازهای آن را در بلندمدت برآورده کند.

سیستم تراکنش‌های چندگانه و بازیکنان ERP به دنبال استفاده از تخصص حسابداری، ادغام سیستم‌های حسابداری مالی و کربن، هم‌افزایی اکوسیستم، و پایگاه نصب شده از مشتریان بزرگ برای برآورده کردن نیازهای حسابداری کربنی بیشتر هستند. ارائه دهندگان ERP فعلی یک مزیت دارند: آنها در حال حاضر بخش بزرگی از داده های شرکت مربوط به افزایش سررسید حسابداری کربن را پردازش می کنند، مانند صورت حساب ها، دارایی های پردازش، و قوانین حسابداری و تخصیص.

راه حل برنده ERP چگونه خواهد بود؟ حسابداری کربن قوی برای اطمینان از رعایت مقررات حداقل خواهد بود. دستیابی به حسابداری در سطح محصول – که برای مشتریان پایین دستی حیاتی است – به قابلیت بسیار دقیق تری برای ارزیابی چرخه عمر در مقیاس نیاز دارد، همانطور که توسط ابزار SCOTT BASF نشان داده شده است PCF تنها تا حدی دقیق خواهد بود که یک ابزار از تبادل داده اولیه از زنجیره تامین شرکت پشتیبانی کند. با این حال، پس از ایجاد، PCF ها می توانند به منبع محصول، طراحی، بازاریابی و قیمت گذاری بسیار مرتبط باشند. اینها باید با تجزیه و تحلیل و ردیابی کربن زدایی قوی بیشتر تقویت شوند. هوش بازار کربن بهتر، انطباق و هزینه های داوطلبانه را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، هر عنصر راه حل به طور خودکار در تهیه گزارش ادغام می شود. یک CFO مؤثر، عملکردهای خاص شرکت را برای کمک به ایجاد فرصت‌های متمایز، از جمله جاه‌طلبی استراتژی کلی کربن، الزامات نظارتی در کشورهای مورد استفاده، بینش بهتر نسبت به ارائه محصول پیچیده و ادغام مقرون‌به‌صرفه با سیستم‌های ERP موجود، می‌طلبد.

فراتر از اینرسی حرکت کنید

تغییر جهت گیری از یک جهت گیری مالی و حسابداری به سمتی که شامل مدیریت کربن باشد، گاهی اوقات برای مدیران مالی ممکن است احساس ناراحتی کند. زیرا مدیران مالی به درستی با به حداکثر رساندن بازده اقتصادی بلندمدت هماهنگ هستند – ماموریتی که به وضوح به عملکرد مالی و گزارش‌دهی مرتبط است.

البته، قوانین حسابداری نباید استراتژی را هدایت کند- اولویت بندی کاهش انتشار می تواند دشوار باشد.

به عنوان اولین گام، مدیران مالی باید آرمان های حسابداری کربن شرکت خود را تعریف کنند: چرا حسابداری کربن برای این شرکت مهم است؟ آیا هدف برآورده کردن استانداردهای نظارتی است یا عدم برآورده کردن نیازهای ذینفعان کلیدی یا کوتاهی در به دست آوردن فرصت‌های رشد واضح، خطرات مادی دارد؟ اطمینان از اینکه صداهایی فراتر از پیشینه مالی و حسابداری سنتی در اتاق وجود دارد، مفید است، زیرا هم خطرات و هم فرصت ها ممکن است بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شد باشد. در میان سایر اقدامات، یک مدیر مالی باید آنچه را که شرکت قصد دارد با جریان کربن بهبود یافته به دست آورد، ارزیابی کند، افشای اجباری و سالی که شرکت باید در آن سطح معقولی از اطمینان حاصل کند را ارزیابی کند، و موارد استفاده را که در آن حسابداری کربن می تواند حفظ یا ایجاد کند، تعریف و اولویت بندی کند. ارزش – از طراحی و اندازه‌گیری تأثیرات ابتکارات کربن‌زدایی مؤثر گرفته تا ادعاهای سطح محصول برای تعامل با مشتری و قیمت‌گذاری تا هدایت منابع و تدارکات بر اساس انتشار گازهای گلخانه‌ای.

دوم، مدیران ارشد مالی باید شکاف های کلیدی را که باید پر شود، شناسایی کنند. به‌عنوان مثال، ترسیم این که چگونه حسابداری کربن بر روی سیستم‌ها و فرآیندهای موجود ساخته می‌شود و در آن قرار می‌گیرد، مفید است. صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، سیستم‌ها و نرم‌افزارهایی که ممکن است وجود نداشته باشند را به صفر برسانید. و شروع به شناسایی و شاید حتی انتخاب ارائه دهندگان برای پشتیبانی از حسابداری و مدیریت کربن، و همچنین ارائه دهندگان ممیزی یا تأیید لازم کنید.

در نهایت، اگر منطق استراتژیک قانع‌کننده باشد و شکاف‌ها را بتوان به روشی ارزش‌آفرین پر کرد، مدیران مالی باید اجرا را آغاز کنند. این کار معمولاً مستلزم ایجاد یک نقشه راه است که به طور خاص مقادیر و زمان‌بندی منابعی را که باید به موارد استفاده تخصیص داده شود، مشخص می‌کند. همچنین تخصیص سرمایه کافی نیست. کارکنان مستعد باید آموزش ببینند یا در داخل خانه آورده شوند. تلاش‌های کربن‌زدایی که بیشترین تأثیر را در همه حوزه‌ها دارند، باید در مذاکرات مشتری و سایر توافق‌های قراردادی اولویت‌بندی و دنبال شوند، تا ارزش افزایشی ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای را منعکس کند و خرید اعتبار کربن از جمله، در صورت لزوم، جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای محدوده 3 را اطلاع دهد.

مدیریت کربن در تقاطع استراتژی، انطباق، امور مالی و فناوری است. این یک “مشکل سخت” است و مدیران مالی به طور منحصر به فردی برای کمک به حل آن موقعیت دارند. با تقویت استانداردهای نظارتی، افزایش تقاضای مشتریان و ظهور ابزارهای جدید، مدیران مالی موثر به سازمان‌های خود کمک می‌کنند تا نه تنها الزامات گزارش‌دهی را برآورده کنند، بلکه تعیین کنند چه زمانی مدیریت کربن را در تصمیم‌گیری به منظور ایجاد ارزش ادغام کنند.

درباره نویسنده (نویسندگان)

همنت احلوات یک شریک ارشد در دفتر مک کینزی زوریخ است، جایی که اریک رینگولد شریک وابسته است. پیتر اسپیلر شریک دفتر فرانکفورت است. و تیم کولر شریک دفتر دنور است.

نویسندگان مایلند از کریستین گروب، جاناتان اسکات، توماس کانسی، و ورنر رهم برای کمک به این مقاله تشکر کنند.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *