نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 آذر 1403 11:43 ق.ظ

نوآوری مدل کسب و کار

نوآوری مدل کسب و کار

نوآوری مدل کسب و کار برای پایداری آینده سازمان ها و شرکت ها حیاتی است.

دیجیتالی شدن، برقی‌سازی و ضرورت اقتصاد دایره‌ای، از جمله عواملی هستند که رویکردهای سنتی در توسعه محصول، خدمات، تولید و فناوری را تغییر می‌دهند. این تغییرات باعث ایجاد تحولی اساسی در نحوه عملکرد، انطباق و نوآوری صنایع در مدل‌های کسب‌وکار جدید شده است.

مدل‌های کسب‌وکار معمولاً پیچیده هستند، زیرا مرزها را در بر می‌گیرند و ابعاد استراتژی شرکت، قابلیت‌های فناوری و فرآیندهای نوآوری شرکت را به هم مرتبط می‌کنند.

نویسندگان پاتریک اسپیث، دیرک شنکنبرگ، جوآن ای. ریکارت در مقاله خود “نوآوری مدل کسب و کار – وضعیت هنر و چالش های آینده برای این حوزه” سه راه استقرایی و نظریه ساز را در نظر می گیرند: “تبیین کسب و کار”، “اجرای  تجاری”. و “توسعه کسب و کار”.

 توضیح کسب و کار – این جنبه به عنوان مثال به سوالاتی در مورد نقش دومشکل سازمانی و ایجاد تعادل در مراحل اکتشافی و بهره برداری در نوآوری مدل کسب و کار مربوط می شود. این به طور مساوی شامل روابط علت و معلولی برای نوآوری مدل کسب و کار است: آیا محیط های ناپایدار باعث نوآوری مدل کسب و کار شرکت ها می شود؟ یا نوآوری در مدل کسب و کار نوسانات محیطی ایجاد می کند؟

 اجرای تجاری – این موضوع همکاری در سطح شرکت و درون شرکت را برای نوآوری در مدل کسب و کار پوشش می دهد و مجموعه ای از سوالات جذاب را ایجاد می کند. برای مثال، چگونه شرکت‌ها می‌توانند نوآوری مدل کسب‌وکار را به عنوان موضوعی در چارچوب‌های نوآوری شرکتی خود نظام‌بندی کنند و آن را به عنوان یک قابلیت سازمانی توسعه دهند؟ کدام معیارهای ساختاری، پولی و انگیزشی برای ایجاد انگیزه در تلاش‌های نوآوری مدل کسب‌وکار در سطح شرکت و همکاری درون شرکتی در دسترس و مناسب هستند؟

 راه اندازی کسب و کار – تمرکز در اینجا بر پرس و جو از ارتباطات بالقوه بین طراحی و تفکر استراتژی برای اجرای نوآوری مدل کسب و کار است. آیا تکنیک‌های طراحی محصول یا فرآیند این پتانسیل را دارند که انعکاس ارزش و تصمیمات جهت‌دهی و عملکردی در مورد نوآوری مدل کسب‌وکار را ارائه دهند؟ چگونه نوآوری مدل کسب و کار با فرآیندهای نوآوری سنتی، محصول یا فرآیند مرتبط است؟ چگونه شرکت ها می توانند به طور ایده آل شرایط حمایتی ایجاد کنند و این نوع فرآیندهای نوآوری مدل کسب و کار را با کارآفرینان و در شرکت های مستقر سازماندهی کنند؟

زمینه نوآوری مدل کسب و کار هنوز در مرحله ظهور است و طیف گسترده ای از فرصت ها را برای محققان فراهم می کند تا مطالعات آینده را انجام دهند. موضوع مرتبط است، پتانسیل بسیار زیاد است و زمینه تحقیقاتی مستحق توسعه بیشتر است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *