نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 آذر 1403 4:18 ب.ظ

بتن جدید کم کربن با کاهش هزینه ها از مصالح سنتی بزرگراه بهتر عمل می کند.

بتن جدید کم کربن با کاهش هزینه ها از مصالح سنتی بزرگراه بهتر عمل می کند.

توسط اندی کوربلی -20 نوامبر 2024-– اعتبار، Carbon Upcycling، Minnesota DOT و National Road Research Alliance منتشر شد.

یک مشارکت خصوصی و دولتی بخشی از جاده مینه سوتا را با مخلوط آزمایشی بتن کم کربن هموار کرده است که منجر به استحکام بیشتر و مصرف کمتر سیمان، صرفه جویی در هزینه و کربن شده است.

بتن و مهمترین عنصر آن، سیمان، یکی از صنایع کربن زای روی زمین است، زیرا اغلب در ساخت و ساز استفاده می شود. این تقریباً هیچ مشابهی برای سهولت استفاده، تطبیق پذیری و ویژگی های ساختاری ندارد، اما به ازای هر تن مخلوط سیمانی که طبق امپریال کالج لندن تولید می شود، حدود 0.6 تن کربن منتشر می کند.

شرکت آمریکایی Carbon Upcycling Technologies با همکاری وزارت حمل و نقل مینه سوتا (MnDOT) یک مطالعه سه ساله در مورد استفاده از سیمان کم کربن این شرکت در بزرگراه ها را با موفقیت به پایان رساند.

نتایج، توانایی Carbon Upcycling را به عنوان راه حلی برای کاهش سیمان فشرده کربن در بتن و در عین حال صرفه جویی در هزینه و ساخت جاده های مستحکم نشان می دهد.

کار در این مطالعه توسط Sutter Engineering انجام شد و توسط اتحادیه تحقیقات جاده ملی (NRRA) حمایت شد. این شرکت 16 مخلوط بتن منحصر به فرد را در شرایط واقعی در بزرگراه فعال مینه سوتا  آزمایش کرد تا گزینه هایی را شناسایی کند که می توانند ردپای کربن زیرساخت را بدون از بین بردن استحکام یا دوام کاهش دهند.

این مطالعه که در اوایل سال 2024 تکمیل شد، با هدف یافتن موادی انجام شد که می‌توانند به طور قابل توجهی ردپای کربن روسازی بتنی را بدون به خطر انداختن دوام کاهش دهند. مخلوط CO2 تقویت‌شده Carbon Upcycling به کاهش 12.5 درصدی در محتوای سیمان دست یافت و در عین حال با کارایی بتن سنتی مطابقت داشت و امکان جابجایی، قرار دادن و زمان‌بندی بدون درز را برای خدمه ساخت‌وساز فراهم کرد.

آپورو سینها، مدیرعامل Carbon Upcycling گفت: «زیرساخت اساس آینده پایدار است و ما در Carbon Upcycling متعهد به ایجاد موادی هستیم که از این دیدگاه پشتیبانی می کند و در عین حال یک زنجیره تامین امن و پایدار در آمریکای شمالی ایجاد می کند. همکاری ما با وزارت حمل و نقل مینه سوتا نشان می دهد که چگونه افزایش چرخه کربن می تواند انتشار گازهای گلخانه ای گرفته شده را به مواد محلی تبدیل کند که زیرساخت های ما را تقویت می کند. با تمرکز بر انعطاف‌پذیری و پایداری، ما به چشم‌اندازی کمک می‌کنیم که در آن ساختارهای اساسی ما تمیز و برای ماندگاری ساخته شده باشند.»

علاوه بر این، مخلوط آنها مقاومت را 28% در 28 روز و 32% استحکام بیشتر در 56 روز نسبت به بتن کنترل پیشرفته افزایش داد.این یافته‌ها داده‌های ارزشمندی را برای هدایت پروژه‌های زیرساختی کم کربن آینده در سراسر آمریکای شمالی، به عنوان ادغام یکپارچه در جریان‌های کاری موجود، فراهم می‌کند.

لری ساتر، مهندس اصلی MnDOT و مدیر فنی پروژه گفت Carbon Upcycling یک طرح ترکیبی بسیار چشمگیر را به آزمایش ارائه کرد. “مواد آنها نه تنها به بالاترین کاهش محتوای سیمان در بین همه ارسال‌ها دست یافت، بلکه استحکام قابل توجهی نیز از خود نشان داد.”

فناوری Carbon Upcycling با گنجاندن CO2 و کاهش وابستگی به سیمان پرتلند، یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت بتن را کاهش می‌دهد، زیرا انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای سیمان تا سال 2050 دو برابر شود. این داده‌های پروژه با کار صنعت بسیار ارزشمند خواهد بود. به سمت اهداف کاهش CO2 در سال 2030.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *