2 نوامبر 2024 -توسط یوری کاگیاما-این تصویر که از ویدیوی رسمی دولت در یوتیوب گرفته شده است، یک جاده تسمه نقاله را نشان می دهد. اعتبار: وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری ژاپن از طریق AP
ژاپن در حال برنامهریزی برای ایجاد یک کریدور خودکار حملونقل بار بین توکیو و اوزاکا است که دولت آن را «جاده نوار نقاله» نامیده است تا کمبود رانندگان کامیون را جبران کند.
میزان اعتبار این پروژه هنوز مشخص نشده است. اما این به عنوان یکی از راه های کلیدی برای کمک به کشور برای مقابله با افزایش تحویل کالا دیده می شود.
یک ویدیوی گرافیکی کامپیوتری که توسط دولت ساخته شده است، جعبههای بزرگ و چرخدار را نشان میدهد که در امتداد یک راهروی سهخطی که «جاده جریان خودکار» نیز نامیده میشود، در وسط یک بزرگراه بزرگ حرکت میکنند. یک سیستم آزمایشی قرار است در سال 2027 یا اوایل سال 2028 اجرای آزمایشی را آغاز کند و هدف آن عملیات کامل تا اواسط دهه 2030 است.
یوری اندو، معاون ارشد ناظر بر تلاش در وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری، گفت: «ما باید در نحوه برخورد با جاده ها نوآور باشیم.او گفت که این سیستم علاوه بر جبران کاهش نیروی کار و نیاز به کاهش بار کاری برای رانندگان، به کاهش انتشار کربن نیز کمک خواهد کرد.
اندو گفت: «مفهوم کلیدی جاده جریان خودکار، ایجاد فضاهای اختصاصی در شبکه جادهای برای تدارکات، با استفاده از یک سیستم حمل و نقل خودکار و بدون سرنشین 24 ساعته است.
این طرح ممکن است راه حلی به نظر برسد که فقط در جوامع نسبتاً متراکم پرجمعیت مانند ژاپن کار می کند، نه کشورهای پراکنده ای مانند ایالات متحده، اما ایده های مشابهی در سوئیس و بریتانیا در حال بررسی است. این طرح در سوئیس شامل یک مسیر زیرزمینی است، در حالی که طرحی که در لندن برنامه ریزی شده است، یک سیستم کاملاً خودکار خواهد بود که بر روی موتورهای خطی کم هزینه کار می کند.
در ژاپن، بارگیری به صورت خودکار با استفاده از لیفتراک انجام می شود و با فرودگاه ها، راه آهن و بنادر هماهنگ می شود.ابعاد این جعبهها 180 سانتیمتر یا نزدیک به شش فوت است و 110 سانتیمتر یا 3.6 فوت در عرض و طول 110 سانتیمتر، تقریباً به اندازه یک کمد بزرگ است.
این سیستم که برای تحویل کسب وکار نیز در نظر گرفته شده است، اگر همه چیز خوب پیش برود ممکن است به مسیرهای دیگر نیز گسترش یابد. رانندگان انسانی ممکن است هنوز مجبور به تحویل آخرین مایل به درهای مردم باشند، اگرچه ممکن است در آینده از فناوری بدون راننده استفاده شود.
کمبود رانندگان کامیون در ژاپن به دلیل قوانینی که اوایل سال جاری اجرایی شد و میزان اضافه کاری رانندگان را محدود می کند، بدتر می شود. این امر برای جلوگیری از کار بیش از حد و حوادث و برای قابل تحمل کردن مشاغل ضروری تلقی می شود، اما در محافل لجستیک، دولت و حمل و نقل ژاپن، به عنوان “مشکل 2024” شناخته می شود.
طبق برآوردهای دولت، در شرایط فعلی، ظرفیت کلی حمل و نقل ژاپن تا سال 2030 به میزان 34 درصد کاهش خواهد یافت. طبق گزارش انجمن حمل و نقل ژاپن، ظرفیت حمل و نقل داخلی حدود 4.3 میلیارد تن است که تقریباً همه یا بیش از 91 درصد توسط کامیون ها است.
این کسری از چیزی است که در کشور بزرگی مانند ایالات متحده در حال حرکت است، سالانه حدود 5.2 تریلیون تن بار در ایالات متحده حمل می شود و پیش بینی می شود تا سال 2050 به بیش از 8 تریلیون تن مایل بار برسد. مایل مقدار بار حمل شده و مسافتی که جابجا شده است را اندازه گیری می کند و واحد استاندارد یک تن است که یک مایل جابه جا می شود.
بر اساس دادههای دولتی، تقاضا برای تحویل از طریق خرید آنلاین در طول همهگیری افزایش یافت، به طوری که کاربران از حدود 40 درصد خانوارهای ژاپنی به بیش از 60 درصد جهش کردند، حتی در حالی که با کاهش نرخ تولد، جمعیت کلی همچنان رو به کاهش است.
همانطور که در بیشتر جاها صدق می کند، رانندگان کامیون مشاغل سختی دارند که به آنها نیاز دارد روزها در جاده باشند، کاری که بیشتر جویندگان کار آن را جذاب نمی دانند.
در سالهای اخیر، تلفات سالانه ناشی از تصادف کامیونهای حملونقل در جادهها به حدود 1000 کشته رسیده است. این نسبت از نزدیک به 2000 مرگ در سال 2010 بهبود یافته است، اما انجمن حمل و نقل، که حدود 400 شرکت و سازمان حمل و نقل در کشور را گروه بندی می کند، می خواهد تحویل را حتی ایمن تر کند.
این انجمن همچنین از مصرفکنندگان میخواهد که از سفارشهای تحویل خودداری کنند یا حداقل سفارشهای خود را بستهبندی کنند. برخی از کارشناسان صنعت از کسب و کارها می خواهند که پیشنهادات تحویل رایگان را محدود کنند.
به گفته یوجی یانو، استاد دانشگاه Ryutsu Keizai که تامین مالی می شود، کامیون ها حدود 90 درصد بار ژاپن را حمل می کنند و حدود 60 درصد از محصولات تازه ژاپن مانند میوه ها و سبزیجات از مکان های دور که نیاز به حمل بار دارند می آیند؟ توسط شرکت غول تحویل Nippon Express، که اکنون NX Holdings نامیده می شود، و بر مطالعات اقتصاد و هنرهای آزاد، از جمله مشکلات حمل و نقل، تمرکز دارد.
یانو گفت: «این بدان معناست که مشکل سال 2024 فقط یک مشکل حمل و نقل نیست، بلکه واقعاً یک مشکل مردم است.