4 نوامبر 2024 -توسط دانشگاه کرنل-اعتبار: Dziana Hasanbekava از Pexels
یک استراتژی جدید و محبوب برای مبارزه با اطلاعات نادرست به خودی خود به افراد کمک نمی کند که حقیقت را از دروغ تشخیص دهند، اما زمانی که با یادآوری برای تمرکز بر دقت همراه شود، بهبود می یابد، تحقیقات جدید دانشگاه کرنل که توسط گوگل پشتیبانی می شود.
تلقین روانشناختی، نوعی از «پیشبندی» با هدف کمک به افراد برای شناسایی و رد اطلاعات نادرست یا گمراهکننده، از ویدئوهای کوتاه به جای تبلیغات استفاده میکند تا تکنیکهای دستکاری رایج در اطلاعات نادرست، مانند زبان احساسی، دوگانگیهای نادرست و قربانی کردن را برجسته کند. این استراتژی قبلاً برای میلیونها کاربر یوتیوب، فیسبوک و سایر پلتفرمها به کار گرفته شده است و میتواند پس از انتخابات ریاستجمهوری ایالات متحده مورد استفاده قرار گیرد.
محققان دریافتند در یک سری از مطالعات که شامل تقریباً 7300 شرکتکننده آنلاین بود، یک ویدیوی تلقین در مورد زبان عاطفی، تشخیص آن تکنیک را بهبود بخشید – اما توانایی افراد را در تشخیص سرفصلهای واقعی از نادرست بهبود نداد. به گفته محققان، توانایی شرکتکنندگان در شناسایی اطلاعات واقعی زمانی که ویدئو با کلیپهای ویدئویی بسته میشد، بهبود مییابد که آنها را وادار میکرد به درستی محتوا فکر کنند، که نشان میدهد رویکرد ترکیبی میتواند موثرتر باشد.
گوردون پنی کوک، دانشیار روانشناسی می گوید: «اگر به مردم بگویید مراقب چیزهایی مانند زبان عاطفی باشند، به چیزهای واقعی که دارای زبان عاطفی هستند، به همان اندازه که چیزهای دروغین دارای زبان عاطفی هستند، باور نمی کنند. ما به طور دلگرم کننده ای بین این دو رویکرد هم افزایی پیدا کردیم و این بدان معناست که ممکن است بتوانیم مداخلات مؤثرتری را توسعه دهیم.»
پنی کوک اولین نویسنده کتاب «تلقین و دقت باعث افزایش تشخیص دقت در ترکیب اما نه به تنهایی» در «رفتار انسانی طبیعت» است.
مطالعات قبلی شامل اعضای تیم تحقیقاتی نشان داد که ویدئوهای تلقین به افراد کمک میکند تا تکنیکهای دستکاری را در توییتهای نمونه شناسایی کنند. این امیدواری را ایجاد کرد که یک مداخله نسبتا ساده می تواند در مقیاس وسیع برای “ایمن سازی” جمعیت ها در برابر اطلاعات غلط ویروسی بالقوه اجرا شود.
مطالعه جدید بررسی کرد که آیا مزایای تلقین به شرایط دنیای واقعی تر منتقل می شود یا خیر.
در سه مطالعه اولیه، شرکتکنندگان همان ویدیوی زبان عاطفی مورد استفاده در مطالعه قبلی را تماشا کردند، که به بینندگان هشدار میدهد که مراقب باشند، برای مثال، در مورد سرفصلهایی که به تصادف «وحشتناک» اشاره میکنند، نه «جدی» یا «منزجرکننده» ( در مقابل «مخالف») حکم. آنها سپس عناوین واقعی – برخی درست، برخی نادرست – را که در یکی از دو نسخه طراحی شده توسط محققان ارائه شده بود، مرور کردند: یا از نظر احساسی خنثی یا با استفاده از زبانی پربار که میتواند ترس یا خشم را برانگیزد.
به عنوان مثال، یک تیتر واقعی و کم احساس میخواند: «نیویورک میخواهد به «عصر کووید» پایان دهد، واکسن را به عنوان یک الزام برای کارگرانش اعلام میکند. نسخه خاطره انگیز این بود: “هزاران نفر مجبور به ضربه زدن هستند: نیویورک واکسن را برای کارگران خود الزامی می کند.”
با تکرار کار قبلی، ویدیوی تلقین کمتر از دو دقیقهای به شرکتکنندگان در مطالعه کمک کرد تا محتوای دستکاریکننده، بهویژه در سرفصلهای پر احساس را پرچمگذاری کنند. اما این باعث نشد که آنها در قضاوت دقیق اطلاعات بهتر قضاوت کنند – حتی در زمینه مناسب برای تلقین، زمانی که همه عناوین نادرست حاوی زبان بسیار احساسی بودند و همه تیترهای واقعی خنثی بودند.
نویسندگان نوشتند: «وقتی کار با اختلاط ادعاهای واقعی واقعی یا نادرست دشوارتر میشود، به نظر میرسد که ویدیو کارایی خود را به عنوان «تلقین در برابر اطلاعات نادرست» از دست میدهد.»
یک جفت پایانی مطالعات مزایای بالقوه به اصطلاح اعلانهای دقت را بررسی کردند – یادآوریهای ساده درباره اهمیت در نظر گرفتن دقت و تهدید اطلاعات نادرست. مانند تلقین، اعلانهای دقت به تنهایی برای کمک به افراد در شناسایی ادعاهای درست در مقابل نادرست ناکارآمد بودند (برخلاف استفاده قبلی آنها که با موفقیت اخباری را که مردم به اشتراک میگذارند بهبود بخشیدند). اما هنگامی که اعلانهای دقت در اطراف ویدیوی تلقین قرار گرفتند، شناسایی تیترهای واقعی (اما نه نادرست) توسط شرکتکنندگان مطالعه تا 10 درصد بهبود یافت.
استفان لواندوفسکی، استاد دانشگاه بریستول، انگلستان و یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: «این نشان میدهد که ترکیب دو تکنیکی که میتوانند به راحتی در مقیاس به کار گرفته شوند، میتواند مهارتهای افراد را برای جلوگیری از گمراه شدن افزایش دهد.»
محققان گفتند که نتایج پیامدهای قابل توجهی برای زمینه رو به رشد طراحی مداخلات اطلاعات نادرست دارد و برای بازیگران صنعت و سیاست گذاران اهمیت آزمایش و به کارگیری مداخلات چندگانه در پشت سر هم برجسته می شود.
پنی کوک گفت: “اگر می خواهید این مداخلات را اجرا کنید، احتمالا باید آنها را با یک یادآوری پایه در مورد دقت شروع کنید.” «فقط واداشتن مردم به این که آیا چیزها حقیقت دارند بیشتر فکر کنند، حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت ،به آنچه که می بینند و انتخاب هایی در مورد آنچه که آنلاین به اشتراک می گذارند.”
علاوه بر پنی کوک و لواندوفسکی، نویسندگان همکار آدام برینسکی و دیوید رند، اساتید مؤسسه فناوری ماساچوست هستند. پونیت بهارگاوا، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه پنسیلوانیا؛ و هاوس لین، محقق فوق دکتری در MIT