17 اکتبر 2024 -توسط چستر داوسون، اخبار بلومبرگ-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی
واحد تحقیقات تویوتا موتور و شرکت هیوندای موتور بوستون داینامیک در حال پیوستن به نیروهای خود برای سرعت بخشیدن به توسعه ربات های انسان نما با هوش مصنوعی هستند.
آنها گفتند که این همکاری، تخصص موسسه تحقیقاتی تویوتا در یادگیری مدل رفتاری بزرگ برای ماشینها را با ربات اطلس انساننمای Boston Dynamics مرتبط میکند. آنها گفتند که تیم های مستقر در بوستون از TRI و Boston Dynamics تحقیقاتی را در مورد موارد استفاده ربات های آموزش دیده با هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند تعامل انسان و ربات انجام خواهند داد.
تویوتا گفته است که با هوش مصنوعی در آموزش روباتها برای یادگیری پیشرفت کرده است و Boston Dynamics که توسط هیوندای در سال 2020 خریداری شد، با سگ نگهبان رباتیک خود و یک بازوی رباتیک متحرک برای انبار کردن انبارها موفقیت تجاری داشته است.
همکاری آنها به عنوان یک چالش بالقوه برای سایر برنامه های ربات هوشمند مانند ربات Optimus که هفته گذشته توسط شرکت رقیب تسلا به نمایش گذاشته شد. تعدادی از استارت آپ های ربات انسان نما نیز توجه را به خود جلب کرده اند – و میلیاردها دلار سرمایه دارند.
همکاری بین تویوتا و بوستون داینامیکس بر روی تحقیقات بنیادی با نگاهی به استفاده نهایی تجاری متمرکز خواهد بود، اما مدیران این شرکت ها از تعیین جدول زمانی یا افشای بودجه خود برای پروژه خودداری کردند.
گیل پرت، دانشمند ارشد تویوتا، در مصاحبه ای گفت: «این نوع فناوری نویدهای فوق العاده ای برای آینده دارد. “کاری که ما در زمینه هوش مصنوعی مولد انجام می دهیم می تواند مکمل فوق العاده ای برای نوع کاری باشد که Boston Dynamics انجام داده است.”
پرات گفت که هدف این است که در نهایت ربات ها را به خطوط مونتاژ کارخانه و خانه های مراقبت از سالمندان وارد کنیم.
خودروسازان پیشتاز تلاشها برای خودکارسازی بیشتر فرآیندهای خط مونتاژ برای کاهش هزینههای نیروی کار و تقویت ایمنی کارگران بودهاند. طبق اعلام فدراسیون بینالمللی رباتیک مستقر در فرانکفورت، صنعت خودروسازی بیش از هر صنعت دیگری رباتها را در کارخانهها مستقر میکند، با حدود یک چهارم نصبهای جدید در سال 2023.
آرون ساندرز، مدیر ارشد فناوری بوستون داینامیکس، به بلومبرگ گفت: مهارت ربات های Boston Dynamics همراه با دانش رفتاری تویوتا یک تمایز کلیدی با تلاش های سایر شرکت ها برای ساخت ربات های هوشمند است.
او گفت: «این زمینه را برای تحقق وعدهای فراهم میکند که در حال حاضر بسیاری از مردم در ارائه رباتهای انساننما به جهان در مقیاس بزرگ میدهند.
ساندرز گفت که Boston Dynamics قصد دارد در سالهای آینده رباتهای انساننما با وظایف متمرکز را در کارخانههای هیوندای مستقر کند، در حالی که تحقیقات خود را با تویوتا در مورد هدف بلندمدت رباتهای دارای هوش مصنوعی و چند وظیفهای دنبال میکند.
هیوندای که در حال حاضر یک برنامه آزمایشی با فناوری Boston Dynamics در یک کارخانه خودروسازی با برند کیا در کره جنوبی دارد، 80 درصد از سهام این شرکت را از شرکت ژاپنی SoftBank Group خریداری کرد که مابقی را حفظ کرد.
هوش مصنوعی مولد این نوید را دارد که به رباتها اجازه میدهد تا مجموعههای مهارتی جدید را با سرعت بیشتری بر اساس رفتارهای آموخته شده اتخاذ کنند. درست مانند برنامههای کمک مجازی مانند ChatGPT که از مدلهای زبان بزرگ تکامل یافتهاند، مدلهای رفتاری بزرگ نیز برای برنامهنویسی روباتها استفاده میشوند.
پیشرفت موسسه تحقیقاتی تویوتا در آنچه به عنوان سیاست انتشار شناخته می شود نشان داده است که می توان از یک تکنیک هوش مصنوعی برای آموزش انجام طیف گسترده ای از وظایف فردی به ربات استفاده کرد. تمرکز تحقیقات بعدی آن شامل ایجاد مدلهای رفتاری بزرگ است تا به ربات اجازه دهد تا بسیاری از وظایف را به طور همزمان بیاموزد.
راس تدریک، پروفسور MIT و رئیس تحقیقات روباتیک TRI گفت: هدف این است که روباتی که برای شکستن تخممرغ برنامهریزی شده است، بتواند با هر چیز دیگری مانند تا کردن یک پیراهن نیز کار کند.
تدریک گفت: “ما در این راه به خوبی پیش رفته ایم.” این چیزی است که ما در تلاش برای نشان دادن آن قابلیت جدید، به سرعت، بسیار تهاجمی روی آن کار می کنیم.»