19 سپتامبر 2024
OEM های هوافضا برای افزایش تولید، بهبود عملیات و افزایش پایداری تحت فشار هستند، اما چالش های متعدد همچنان ادامه دارد. مسائل زنجیره تامین به ویژه حاد هستند و تاخیر در حمل و نقل یک جزء اغلب یک اثر دومینویی ایجاد می کند که در فرآیند تولید اثر می گذارند. در حالی که مقابله با این مشکلات می تواند چالش برانگیز باشد، برخی از شرکت های هوافضا توانسته اند با پیاده سازی راه حل های دیجیتال موانع طولانی مدت را کاهش دهند یا بر آنها غلبه کنند.
فرانسوا سوبین، شریک مک کینزی اخیراً با دلفین بازود، معاون ارشد و رئیس زنجیره تامین صنعتی و عملیات دیجیتال در ایرباس صحبت کرد تا در مورد برخی از خلاقانهترین ابتکارات دیجیتالی شرکتش صحبت کند. متن ویرایش شده این گفتگو در ادامه می آید.
فرانسوا سوبین: قبل از ورود به راه حل های دیجیتال، می توانید در مورد سطح تولید در ایرباس به من بگویید؟
دلفین بازود: قبل از بحران COVID-19، ایرباس در حال افزایش تولید بود، عمدتاً برای خانواده تک راهرو برای برنامه A320. در طول همهگیری و پس از آن، تولید کند شد، اما اکنون به سطح تولیدی که قبل از COVID-19 داشتیم بسیار نزدیک شدهایم.
اکنون ما دوباره در حال افزایش هستیم. چیزی که این مرحله را خاص می کند این است که ما نه تنها خانواده های تک راهرو – A320 و A321 – بلکه برنامه های دیگرمان از جمله A220 و بدنه های گسترده مانند برنامه های A330 و A350 را نیز افزایش می دهیم. به منظور حمایت از این رشد، ما در حال گسترش ظرفیت خود در اروپا و حتی خارج از کشور در چین و ایالات متحده هستیم.
ما سرمایه گذاری بسیار بالایی در خطوط جدید و تمام سایت های تولید ایرباس داریم. این فقط در مورد امکانات یا قابلیت های صنعتی نیست. این افزایش همچنین در مورد افراد و اطمینان از داشتن تعداد مناسب کارمند با مهارت های مناسب است.
افزایش تولید همچنین مستلزم توجه به اکوسیستم ما است. ما می دانیم که زنجیره تامین ما در طول بحران COVID-19 آسیب دیده است و باید با همکاری با یکدیگر از تامین کنندگان خود حمایت کنیم. این چیزی است که این چالش را بسیار هیجان انگیز می کند. ما باید مطمئن شویم که همه چیز پوشش داده شده است.
فرانسوا سوبین: در رابطه با این سوال، آیا میتوانید سرمایهگذاریهایی را که در زنجیره ارزش انجام میدهید برای بهبود عملیات به کار بگیرید؟
دلفین بازود: ما سالانه چندین میلیارد در ظرفیت های جدید از جمله انبارها و خطوط تولید سرمایه گذاری می کنیم. ما همچنین در اتوماسیون سرمایه گذاری می کنیم تا به سطح بعدی تولید برسیم. سرمایه گذاری ها برای افزایش بهره وری تولید ما با رشد ما طراحی شده اند.
فرانسوا سوبین: وقتی راهحلهای دیجیتالی را برای هواپیماهایی که فرآیند تولید پیچیدهای دارند، به کار میبرید، چه بینشهایی را کشف کردهاید؟
دلفین بازود: ما دهههاست که روی دیجیتالیسازی سرمایهگذاری کردهایم و در مورد راهحلهای ممکن برای بخشهای مختلف کسبوکارمان چیزهای زیادی یاد گرفتهایم: مهندسی، فروش، عملیات، کیفیت، تولید و تدارکات و غیره. اکنون باید منطقیسازی کنیم زیرا برخی راهحلها با هم همپوشانی دارند یا از یک منبع داده استفاده نمیکنند. ما باید روی تعداد محدودی از راه حل ها تمرکز کنیم که مبتنی بر داده های دقیق، کامل و کمی هستند.
فرانسوا سوبین: ایرباس چه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در دیجیتال سازی انجام داده است؟
دلفین بازود: در داخل، ما روی داده ها و کیفیت داده ها سرمایه گذاری زیادی کرده ایم. این احتمالاً نسبت به توسعه راهحلهای جدید هیجانانگیزتر است، اما یک عنصر کلیدی است که برای اطمینان از اینکه ما به یک زبان صحبت میکنیم و برای مثال، سه یا چهار روش مختلف برای تجزیه و تحلیل بخشهای گمشده نداریم، ضروری است. ما چهار خط مونتاژ نهایی تک راهروی مختلف در آلمان، فرانسه، چین و ایالات متحده داریم، بنابراین باید یک روش استاندارد برای اندازهگیری شاخصهای کلیدی عملکرد مشابه داشته باشیم.
البته، ما باید رویکرد خود را به زنجیره تامین خود گسترش دهیم و چارچوب مناسبی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات قابل اعتماد ایجاد کنیم. ما در حال حاضر ابزارهای موجود برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تقاضا را داریم، اما میخواهیم آن را به سطح بعدی ببریم و دادههای بیشتری را نه تنها با تامینکنندگان ردیف اول، بلکه با تامینکنندگان ردیفهای دو و سه به اشتراک بگذاریم تا برخی از مشکلات را حل کنیم. برخی از موارد استفاده اولویت ما به مسائل کیفیت و نحوه پیگیری با تامین کنندگان ما مربوط می شود.
فرانسوا سوبین: اگر تعداد قطعاتی که به هر هواپیما در همه مکانها وارد میشود و همچنین تعدد جریانها و تامینکنندگان را در نظر بگیریم، در مورد میلیونها قطعه صحبت میکنیم. آیا برای دستیابی به شفافیت مورد نیاز، نیاز به تعادل مجدد سرمایه گذاری خود در راه حل های دیجیتال دارید؟
دلفین بازود: بله، این یکی از چالش هاست
ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم. ما در دو دهه گذشته روی سیستم اجرای معاملات خود سرمایه گذاری کرده ایم. ما هنوز چندین پلتفرم SAP داریم. ما می خواهیم اینها را هماهنگ کنیم و برخی را حذف کنیم.
این کار به زمان نیاز دارد و فقط شامل فناوری اطلاعات نمی شود. برای اینکه بتوانید راه حل هماهنگ یکسانی را اجرا کنید، باید فرآیندهای هماهنگ در کل سیستم داشته باشید. بنابراین اکنون سؤال این است: آیا میتوانیم از دادهها و تجزیه و تحلیلها برای ایجاد پیشرفتهای دیگر استفاده کنیم و شاید هماهنگی سیستمهای تراکنش را کاهش دهیم؟ ما در تلاش هستیم تا تعادل مناسب را پیدا کنیم.
فرانسوا سوبین: فناوریهای هوش مصنوعی بسیار سریع در حال توسعه هستند و با هوش مصنوعی مولد ژن AI شروع میشوند. در مجموعه برنامه های کاربردی خود، چه برنامه های کاربردی یا موارد استفاده ای را برای این فناوری شناسایی کرده اید؟
دلفین بازود: ما قطعاً از استفاده از تجزیه و تحلیل برای اندازهگیری چیزهایی که قبلاً وجود داشتهاند، مانند قطعات گمشده، و به سمت استفاده از آنها برای پیشبینی حرکت میکنیم. چگونه میتوانیم سطوح بخش گمشده آینده را با استفاده از اطلاعات تأمینکنندگان خود در ترکیب با سایر دادههای حاصل از رویدادهای اخیر و تجربیات گذشته تخمین بزنیم؟
برای کارهای خارج از صحنه هم همین فلسفه را به کار می بریم. بهجای اندازهگیری سطح کارهای خارج از توالی، از ابزارهای دیجیتالی برای تخمین اینکه چه نوع کارهای خارج از ترتیب بیشترین تأثیر را بعداً در تولید خواهند داشت، استفاده میکنیم. این به ما این امکان را می دهد که موضوعات مناسب را قبل از ایجاد گلوگاه اولویت بندی کرده و به آنها بپردازیم. با حرکت از اندازهگیری به پیشبینی، میتوانیم در نقطه مناسب تصمیمات درستی بگیریم.
فرانسوا سوبین: چه تعداد ابتکار دیجیتال در حال حاضر در ایرباس در حال انجام است، و فکر می کنید چه تاثیری خواهند داشت؟
دلفین بازود: ما صدها ابتکار داریم که شامل داده ها و تجزیه و تحلیل است. اکنون باید آنها را با استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد ارزش بیشتر به سطح بعدی ببریم. برای آن، من معتقدم که ما نیاز به تغییر ذهنیت داریم. اگر بتوانم یک موازی با تولید داشته باشم: وقتی میخواهید قطعات را از طریق پرینت سه بعدی به جای تولید استاندارد تولید کنید، اگر تیمهای مهندسی قطعه را با قابلیتهای چاپ سه بعدی طراحی نکنند، ممکن است یک مورد مثبت کسب و کار نداشته باشید. برای راهحلهای دیجیتال در شرکتهایی که بومی دیجیتال نیستند، همینطور است. ما باید مهارت داشته باشیم و بتوانیم فکر کنیم، “اگر آنها را در راه حل هایی که در حال توسعه هستیم بسازیم، چه چیزی می توانیم از هوش مصنوعی یا AI بدست آوریم؟”
فرانسوا سوبین: آیا فکر میکنید راهحلهای دیجیتال میتوانند به کاهش انتشارات Scope 1 و 2 کمک کنند؟
دلفین بازود: برای پیروی از الزامات دستورالعمل گزارش پایداری شرکتی برای انتشار گازهای گلخانه ای، ما باید بیش از 200 نقطه داده را اندازه گیری و گزارش کنیم، بنابراین برای پشتیبانی از این سفر به قابلیت های دیجیتالی نیاز خواهیم داشت. اگر به انتشارات محدوده 1 و 2 ما نگاه کنید، حمل و نقل 30 درصد از کل را تشکیل می دهد، بنابراین ما باید فعالیت های حمل و نقل را بهینه و کربن زدایی کنیم.
یکی از پروژه های مورد علاقه من، جریان حمل و نقل اروپا به ایالات متحده است. ما سال گذشته اعلام کردیم که سه فروند شناور خریداری خواهیم کرد. اولین مورد که در سال 2026 وارد خدمت می شود، دارای یک سیستم محرکه جدید با شش روتور فلتنر است که از نیروی باد استفاده می کند، و همچنین یک موتور دوگانه سوز که می تواند با متانول الکترونیکی کار کند. همچنین مجهز به نرمافزاری خواهد بود که مسیر قایق را برای به حداکثر رساندن استفاده از نیروی محرکه بادی برای کاهش مصرف سوخت بهینه میکند. فکر میکنم این مثال خوبی است از اینکه چگونه میتوانیم سختافزار و نرمافزار را برای حمایت از کاهش انتشار CO2 در محدوده 1 و 2 ترکیب کنیم.
فرانسوا سوبین: فراتر از بهبود پایداری، برخی از اهداف اصلی شما برای عملیات دیجیتال در ایرباس در چند سال آینده چیست؟
دلفین بازود: من میخواهم تعادل مناسبی را بین ابزارهای هماهنگ که به طور متمرکز توسعه میدهند و فضایی برای نوآوریهای محلی باقی میگذارند پیدا کنم – راهحلهای کوچک و بسیار خاص برای رسیدگی به یک نقطه درد خاص. یافتن این تعادل احتمالاً یکی از چالشبرانگیزترین چالشهای امروزی است، اما به ما کمک میکند نشان دهیم که چگونه دیجیتال میتواند ارزش افزودهای را برای سیستمهای صنعتی به ارمغان بیاورد.
درباره نویسنده (نویسندگان)
دلفین بازود رئیس زنجیره تامین و عملیات صنعتی و معاون ارشد ایرباس است. فرانسوا سوبین شریک دفتر مک کینزی در پاریس است.