نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 مهر 1403 8:15 ق.ظ

کدام یک از نظر زیست محیطی بهتر است: لوله های بتنی یا پلاستیکی؟

کدام یک از نظر زیست محیطی بهتر است: لوله های بتنی یا پلاستیکی؟

27 سپتامبر 2024 -اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

به نمایندگی از FBS انجمن فدرال سیستم های فاضلاب بتنی Fraunhofer UMSICHT یک ارزیابی چرخه عمر از اثرات زیست محیطی لوله های فاضلاب ساخته شده از بتن (فولاد) تهیه کرد. این همچنین به عنوان یک اعلامیه محصول زیست محیطی EPD-Environmental Product Declarationعمل می کند و از طریق پایگاه داده ÖKOBAUDAT (به آلمانی) برای عموم قابل دسترسی است.

علاوه بر این، Fraunhofer UMSICHT اثرات زیست محیطی حاصل از استخراج مواد خام را تا بازیافت سیستم های زهکشی ساخته شده از بتن (فولاد) با خطوط لوله ساخته شده از پلاستیک مقایسه کرد.

در ارزیابی مقایسه‌ای چرخه عمر، محققان در Fraunhofer UMSICHT ردپای کربن لوله‌های فاضلاب ساخته شده از بتن (فولاد) و چهار نوع پلاستیک GRP، PVC، PE، PP را در تمام اندازه‌های قطر موجود تعیین کردند.

برای مقایسه مواد، داده‌های محیطی تجاری و در دسترس عموم از مواد مختلف برای قطر تعریف شده و مربوط به عمر مفید 100 سال استفاده شد.در ارزیابی چرخه عمر، محققان مصرف انرژی و منابع را برای مراحل تولید، نصب و استفاده از جمله بازیافت لوله‌های فاضلاب در نظر گرفتند.

اساس داده ها برای لوله های بتنی و بتن مسلح توسط Fraunhofer UMSICHT به عنوان یک موسسه بی طرف از اعضای انجمن فدرال سیستم های فاضلاب بتنی جمع آوری شد. اطلاعات پس زمینه بیشتر از پایگاه داده “LCA for Experts” می آید و به حجم تولید از سال 2021 مربوط می شود.

ردپای کربن لوله های بتنی سودمندتر است

نتایج ارزیابی چرخه عمر برای یک سناریوی محل تامین به دروازه (از استخراج مواد خام تا دروازه کارخانه) نشان می‌دهد: در حالی که تفاوت بین مواد در محدوده قطر اسمی کوچک 300 میلی‌متر قطر داخلی فقط اندک است، لوله‌های بتنی نسبت به جایگزین های پلاستیکی از قطر اسمی 400 میلی متر قطر داخلی سودمندتر هستند.

لوله های بتنی در مقایسه با لوله های بتن مسلح مزایایی در ردپای کربن نشان می دهند، اگرچه هیچ تفاوتی در طول عمر این دو ماده در نظر گرفته نشده است. اگر دفع لوله‌ها نیز در نظر گرفته شود، لوله‌های بتنی و بتن آرمه نسبت به لوله‌های پلاستیکی مزایای آشکاری از خود نشان می‌دهند.

دکتر دانیل ماگا از توضیح می‌دهد: “این امر به این دلیل است که احتمالاً لوله‌های پلاستیکی را می‌توان فقط به صورت حرارتی بازیافت کرد – یعنی سوزاندن. پس از استفاده مجدد از بتن، آن را گازدار می کنند تا CO2 اضافی متصل شود. با این حال، این اثر به دلیل عدم قطعیت داده ها در نظر گرفته نشد.

اعلامیه محصول زیست محیطی توسط موسسه آزمایش و گواهی محصولات ساختمانی، فناوری ایمنی و تجهیزات حفاظتی در روزنهایم مورد بازرسی خارجی قرار گرفت.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *