نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 مهر 1403 6:57 ب.ظ

در اروپا دانشگاه ها طرفدار تحقیقات با استفاده دوگانه نیستند

در اروپا دانشگاه ها طرفدار تحقیقات با استفاده دوگانه نیستند

19 سپتامبر 2024 – نوشته دیوید متیوز-پاسخ ها به پیشنهاد کمیسیون برای اجازه دادن به پروژه های با پتانسیل نظامی در FP10، برنامه تحقیقاتی جانشین Horizon Europe است.اعتبار عکس: Anne Davis 773 / Flickr

دانشگاه ها و موسسات دانشگاهی تا حد زیادی پیشنهاد کمیسیون اروپا برای اجازه دادن به پروژه های تحقیقاتی با استفاده دوگانه در FP10، برنامه جانشین Horizon Europe که قرار است در سال 2028 آغاز شود، رد کرده اند.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، بروکسل و پایتخت های ملی نگران هستند که آیا اتحادیه اروپا در صورت حمله مستقیم مسکو از خود دفاع کند یا خیر، و می خواهند در پاسخ، تحقیق و توسعه دفاعی را افزایش دهند.

در ژانویه امسال، کمیسیون مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای FP10 ارائه کرد، از جمله اجازه دادن به پروژه‌های استفاده دوگانه در بخش‌هایی از برنامه.برنامه فعلی، افق اروپا، کاملا غیرنظامی است. در عوض، صندوق دفاع جداگانه اروپا از تحقیقات نظامی حمایت می کند.اما اکثریت سازمان‌های دانشگاهی و تحقیقاتی موافق حفظ سیستم به همان شکلی هستند که طبق آماری از پاسخ‌های مشاوره عمومی منتشر شده توسط کمیسیون در این هفته.با این حال، کسب‌وکارهایی که پاسخ دادند، برای اجازه دادن به پروژه‌های استفاده دوگانه مطلوب‌تر بودند.

خلاصه کمیسیون می گوید: «به طور کلی، تمایل بیشتر به گزینه 1 [حفظ وضعیت موجود]، به ویژه در میان مؤسسات تحقیقاتی، سازمان های غیردولتی و شهروندان ابرازی مطلوب است».

در میان برخی از مقامات دولتی، انجمن‌های تجاری و شرکت‌های خصوصی به گزینه 2 اجازه دادن به پروژه‌های با استفاده دوگانه در FP10 که مشروط به بحث بیشتر در مورد جزئیات اجرا می‌شود، باز بودن بیشتری وجود دارد.»

برخی از سازمان‌های تحقیقاتی نگران هستند که اگر پروژه‌های با استفاده دوگانه وارد FP10 شوند، کار با شرکای خارجی را سخت‌تر می‌کند.

انجمن لایبنیتس آلمان در پاسخ خود گفت که باز کردن آن برای تحقیقات نظامی “ممکن است همکاری جهانی را محدود کند و محققان کشورهای ثالث را از پروژه ها محروم کند.”

همچنین در مورد مرتبط بودن با پروژه های دفاعی یک نگرانی وجود دارد. لایب نیتس همچنین هشدار داد: «خطر عادی سازی تحقیقات نظامی می تواند به همان اندازه اعتماد به علم و دانشگاه را تضعیف کند.

سازمان‌های تحقیقاتی حتی اگر آشکارا با پروژه‌های با استفاده دوگانه مخالف نباشند، نگران هستند که گسترش آنها به کمک مالی برای کارهای غیرنظامی تبدیل شود.

در پاسخ از Science Europe، یک نهاد چتر برای تأمین کنندگان مالی و سازمان های تحقیقاتی، آمده است: «بدون توجه به مقرراتی که برای تحقیقات «دو منظوره» در برنامه چارچوب بعدی در نظر گرفته شده است، باید به هر قیمتی از بودجه کافی و کافی برای تحقیقات پایه محافظت شود.

بدنه به وضوح به نفع هیچ یک از گزینه ها مخالفت نکرد، در عوض خواستار شفاف سازی و بحث بیشتر شد.

با این حال، برخی از سازمان های تحقیقاتی با احتیاط طرفدار استفاده دوگانه در FP10 هستند. دانشگاه علم و فناوری نروژ گفت که «با توجه به چشم‌انداز ژئوپلیتیکی در حال تحول» ارزش کاوش را دارد.

دانشگاه در پاسخ خود گفت: «این رویکرد تولید صلاحیت و ظرفیت بلندمدت را در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، حسگرها و سایبرنتیک، که برای سیستم‌های نظامی و غیرنظامی مهم هستند، تضمین می‌کند».

در پیشنهاد ژانویه خود، کمیسیون همچنین گزینه سومی را پیشنهاد کرد – ایجاد ابزارهای بودجه تحقیق و توسعه دفاعی بیشتر. با این حال، با اعتراف خود، این می‌توانست به پیچیدگی‌ها و همپوشانی‌های بیشتری منجر شود، و به نظر می‌رسید که پاسخ‌دهندگان با آن موافق بودند و به سختی هیچ حمایتی از آن داشتند.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *