نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 10:24 ب.ظ

هوش افراد مهارت رایانه را بیش از آنچه قبلا تصور می شد محدود می کند

هوش افراد مهارت رایانه را بیش از آنچه قبلا تصور می شد محدود می کند

2 سپتامبر 2024 -توسط دانشگاه آلتو-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش، در قالب توانایی‌های شناختی عمومی مانند ادراک، تفکر و به خاطر سپردن، در پیش‌بینی توانایی فرد برای انجام کارهای رایج با رایانه شخصی، مهم‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد، اهمیت دارد. این مطالعه در مجله International Journal of Human-Computer Studies در آگوست 2024 منتشر شد.

پروفسور Antti Oulasvirta از دانشگاه آلتو، که تعامل انسان و کامپیوتر را به طور گسترده با تیم خود مطالعه کرد، می گوید.

“یافته‌های تحقیقاتی ما اولین دلیل روشنی است که نشان می‌دهد توانایی‌های شناختی تأثیر مهم، مستقل و گسترده‌ای بر توانایی افراد در استفاده از رایانه دارند. برخلاف آنچه قبلاً تصور می‌شد، توانایی‌های شناختی به اندازه تجربه قبلی استفاده از رایانه مهم هستند.”

محققان می گویند این یافته ها پیامدهایی برای برابری دیجیتال دارد، زیرا رابط های کاربری روزمره به سادگی برای استفاده بسیار پیچیده شده اند. تمرین به تنهایی دیگر کافی نیست، زیرا هوش به یک عامل مهم در پیش‌بینی عملکرد در وظایف رایانه تبدیل شده است.

واضح است که تفاوت‌های بین افراد را نمی‌توان به سادگی از طریق آموزش از بین برد؛ در آینده، رابط‌های کاربری برای استفاده ساده‌تر باید ساده‌تر شوند. این هدف قدیمی در مقطعی فراموش شده است و رابط‌هایی که به طرز ناخوشایندی طراحی شده‌اند به یک رابط کاربری تبدیل شده‌اند. ما نمی توانیم استفاده عمیق تر و برابرتر از رایانه را در جامعه ترویج دهیم مگر اینکه این مشکل اساسی را حل کنیم.

این تحقیق به طور مشترک توسط محققان گروه مهندسی اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آلتو و گروه روانشناسی دانشگاه هلسینکی انجام شد.

آزمودنی های متعلق به گروه های سنی مختلف در مطالعه شرکت کردند. به آنها 18 وظیفه مختلف داده شد و محققان نحوه عملکرد آنها را مشاهده کردند. این وظایف شامل نصب نرم افزار، پیمایش، استفاده از صفحات گسترده و پر کردن فرم ها بود.

برآورد توانایی های شناختی بر اساس یک روش اندازه گیری استاندارد شده و به خوبی تثبیت شده در این زمینه است. این اولین مطالعه‌ای است که توانایی واقعی کاربران را برای انجام کارهای روزانه در رایانه شخصی اندازه‌گیری می‌کند، زیرا مطالعات قبلی بر روی شرکت‌کنندگان که توانایی‌های خود را از طریق پرسشنامه ارزیابی می‌کنند، تکیه کرده‌اند.

ویلجامی سالملا، مدرس دانشگاه از دانشگاه هلسینکی، می‌گوید: «ما می‌دانیم که افراد ممکن است احساس نادرستی از توانایی‌های خود داشته باشند، به همین دلیل است که اندازه‌گیری میزان عملکرد واقعی آنها در وظایف مهم است.

این مطالعه انبوهی از اطلاعات جدید در مورد حیاتی ترین توانایی های شناختی ارائه کرد. در حالی که سرعت پردازش در بازی های رایانه ای مهم است، اما در کارهای روزمره روی رایانه بر آن تأکید نمی شود.

“این مطالعه نشان داد که به ویژه، حافظه کاری، توجه و عملکردهای اجرایی به عنوان توانایی های کلیدی برجسته می شوند. هنگام استفاده از رایانه، باید ترتیب انجام کارها را تعیین کنید و آنچه قبلا انجام شده را در نظر داشته باشید. سلملا می گوید توانایی ریاضی یا منطقی به همین شکل کمک نمی کند.

طبق گفته Oulasvirta، تفاوت های عمده ای نیز بین برنامه ها و رابط های کاربری وجود دارد. به عنوان مثال، مهمترین چیز در استفاده از یک برنامه صفحه گسترده تمرین است، در حالی که قابلیت های زبانی در وظایف بازیابی اطلاعات برجسته می شود و کارکردهای اجرایی در بانکداری آنلاین مورد تاکید قرار می گیرد.

Salmela می‌گوید: “با این حال، یافته‌های تحقیق همچنین نشان می‌دهد که سن همچنان مهم‌ترین عامل در میزان استفاده افراد از برنامه‌ها است. افراد مسن‌تر به وضوح زمان بیشتری را برای تکمیل وظایف خود صرف می‌کنند و همچنین احساس می‌کنند که تکالیف سنگین‌تر هستند.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *