نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 شهریور 1403 1:34 ق.ظ

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منطقه الگو بین‌المللی در توسعه پایدار شناخته شد

31-5-1403

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان توسط سازمان هم‌پیمانان جهانی مناطق اقتصادی ویژه (GASEZ)، به عنوان منطقه الگو در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطح بین‌المللی انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سازمان هم‌پیمانان جهانی مناطق اقتصادی ویژه(GASEZ) با مشارکت سایر سازمان‌های بین‌المللی و با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی توسط مناطق اقتصادی ویژه در توسعه پایدار، شناسایی سازمان‌های اثرگذار و اشتراک تجربیات سازمان‌های الگو، اقدام به یک برنامه مسنجم کرده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق شد در ادامه مسیر افتخارات خود، در این برنامه و اقدام بین‌المللی ارزیابی شود و در زمره «مناطق الگو در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG Model Zone)» قرار گیرد.

این برنامه و ارزیابی توسط مجموعه‌ای از سازمان‌های بین‌المللی هم‌پیمانان جهانی مناطق اقتصادی ویژه (GASEZ) به ویژه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) و انجمن بین‌المللی پارک‌ها علمی و مناطق نوآوری (IASP) انجام شده است. در این ارزیابی بیش از ۲۰۰ مجموعه واجد شرایط معرفی شدند که از بین آنها ۵۰ پارک علم و فناوری، مجموعه توسعه صنعتی، مناطق فناوری و علمی به عنوان مناطق الگو برای توسعه پایدار برگزیده شدند. از این تعداد ۱۷ مجموعه و از جمله شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، عضو انجمن IASP هستند.

سازمان‌های برگزیده به عنوان الگو در اقدامات مربوط به توسعه پایدار برای سایرین قلمداد می‌شوند و از طرفی خود نیز توسط نهادهایی بین‌المللی ارتقا یافته و آموزش می‌بینند. معیارهای اصلی گزینش این ۵۰ مجموعه برگزیده شامل داشتن تعهد به انجام فعالیت‌هایی مبتنی بر توسعه پایدار، ترویج سرمایه‌گذاری در زمینه اهداف توسعه پایدار(SDG)، سطح رعایت تطابق و استانداردهای اجتماعی زیست‌محیطی و مدیریتی، پیوندها و ارتباطات و داشتن ویژگی سرریز فناوری و منفعت به دیگران در راستای تکنولوژی بوده است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تنها مجموعه‌ای است که از کشورمان، ایران، به این افتخار بین‌المللی ناِئل آمده است. سایر برگزیدگان از کشورهای اسپانیا، چین، سوئد، ترکیه، آمریکا، امارات، کره جنوبی، کانادا و سایر کشورها هستند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منطقه الگو بین‌المللی در توسعه پایدار شناخته شد

گفتنی است اتحادیه جهانی مناطق ویژه اقتصادی (GASEZ) با هدف ایجاد نسل جدیدی از مناطق ویژه اقتصادی (SEZ) برایی توسعه پایدار تشکیل شده است. این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ در مونتگو بی، جامائیکا، توسط سازمان مناطق اقتصادی آفریقا (AEZO)، انجمن مناطق آزاد تجاری قاره آمریکا (AZFA)، سازمان مشارکت سبز برای پارک‌های صنعتی چین (GPIPC)، انجمن بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری (IASP)، انجمن ملی مناطق تجاری خارجی (NAFTZ)، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (FEMOZA) و سازمان مناطق آزاد جهانی (World FZO) راه اندازی شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *