نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 10:19 ب.ظ

بازیافت مواد حیاتی برای آینده ای پایدار

بازیافت مواد حیاتی برای آینده ای پایدار

16 آگوست 2024

بازیافت مواد حیاتی برای کشورها برای تقویت زنجیره تامین داخلی، کاهش وابستگی به خارج و کاهش ردپای کربن ضروری است. Cirba Solutions در مورد آنچه که کشورها می توانند برای تقویت این امر و ایجاد مجدد رقابت خود انجام دهند، بحث می کند.

امروزه، مواد حیاتی در نقطه محوری در سرتاسر جهان قرار دارند، زیرا با قابلیت دوام بسیاری از صنایع مرتبط هستند که بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارند. اگر کشورها بخواهند توانایی های داخلی و زنجیره تامین خود را تقویت کنند، رقابت جهانی را افزایش دهند و اتکای خود را به منابع خارجی مواد کاهش دهند، بازیافت باید در اولویت قرار گیرد. این باعث تغییر الگوی چگونگی تامین مواد معدنی حیاتی می شود و به طور همزمان ردپای کربن را در سراسر جهان کاهش می دهد. سوال این است که چگونه این امر محقق می شود؟

چین در حال حاضر پیشرو در بازیافت باتری در جهان است. در سال 2023، شرکت‌های چینی دو سوم مواد شیمیایی لیتیوم جهان را تامین کردند، و چین بیش از 80 درصد از عناصر کمیاب خاکی را فرآوری می‌کند. اگر مناطق بخواهند بازار مواد حیاتی خود را تثبیت کنند و در عین حال امنیت ملی خود را افزایش دهند، باید تولید  را تقویت کنند. ایجاد زنجیره تامین داخلی کلیدی است.

در ایالات متحده، کمیته انرژی و بازرگانی مجلس ایالات متحده، کمیته فرعی محیط زیست، تولید و مواد حیاتی، با تمرکز بر مقررات مربوط به مواد زائد جامد، خطرناک و هسته ای، در اوایل سال جاری یک جلسه استماع برگزار کرد تا درک بهتری از نحوه ایمن سازی مواد آمریکا داشته باشد. زنجیره تامین و رهبری اقتصادی نمایندگان کمیته نقش مهمی در مطرح کردن این موضوع و چالش های تامین داخلی مواد اولیه داشته اند. مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو می توانند از مشوق های مالیاتی تحت قانون زیرساخت  و قانون کاهش تورم استفاده کنند، که فرصت هایی را در بخش انرژی پاک ایجاد کرده است که در این مقیاس در طول تاریخ وجود نداشته است. این نشان می‌دهد که چگونه مشارکت‌های خصوصی و دولتی می‌توانند با هم کار کنند تا به زنجیره تامین گسترده‌تر منتفع شوند.

در اروپا، برای اطمینان از اینکه باتری‌هایی که در بازار اتحادیه اروپا (EU) قرار می‌گیرند پایدار و دایره‌ای در طول چرخه عمر خود هستند، پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا اصلاحیه جدید باتری را در سال 2023 تصویب کردند. بر اساس این مقررات، هر باتری صنعتی یا EV در بازار اتحادیه اروپا با ظرفیت بیش از 2 کیلووات ساعت به پاسپورت باتری نیاز دارد که قابلیت ردیابی را افزایش می دهد. علاوه بر این، تا آغاز سال 2031، باتری‌ها باید حاوی حداقل 16 درصد کبالت، 85 درصد سرب، شش درصد لیتیوم و شش درصد نیکل از منابع غیر بکر باشند. اصلاحیه. این قانون اقتصاد دایره‌ای و جاه‌طلبی‌های آلودگی صفر اتحادیه اروپا را پیش می‌برد و استقلال استراتژیک آنها را تقویت می‌کند.

اینها گام های مهمی هستند که کشورها برای کاهش اتکای منطقه ای به منابع خارجی مواد، افزایش رقابت پذیری، تقویت قابلیت های منطقه ای و داخلی و زنجیره تامین و کاهش انتشار کربن انجام می دهند. هدف ایجاد یک سیستم کاملاً دایره ای و حلقه بسته است که بازیافت و استفاده مجدد از این مواد را در اولویت قرار دهد.

در سطح جهانی، صنعت بازیافت باتری در مسیر رشد قرار دارد. در حالی که ممکن است امروزه بخش کوچکی از بازار را تشکیل دهد، تخمین زده می‌شود که کشورهایی که قوانینی را در مورد محتوای باتری بازیافتی وضع می‌کنند، می‌توانند به بازیافت به عنوان جایگزینی برای استخراج بخش قابل توجهی از مواد حیاتی تکیه کنند. تا سال 2040، برخی از مقامات صنعت پیش‌بینی می‌کنند که 40 درصد از مواد باتری مورد استفاده در خودروهای برقی جدید می‌تواند از ذخایر بازیافتی تامین شود؛ و تقاضای جهانی برای باتری‌ها به سرعت در حال افزایش است، با پیش‌بینی افزایش 14 برابری تا سال 2030. با اعمال اصلاحات، اتحادیه اروپا می تواند 17 درصد از این تقاضا را تشکیل دهد.

ایجاد زنجیره تامین باتری دایره ای تضمین می کند که از منابع امروزی با پتانسیل کامل خود استفاده می شود. تقریباً 95 درصد از مواد حیاتی در یک باتری پایان عمر را می توان استخراج و تغییر کاربری داد. این مواد بازیافتی را می‌توان به طور مکرر در تولید باتری‌های جدید، از جمله باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، استفاده مجدد کرد و اتکا به منابع بکر را کاهش داد.

دانستن اینکه مواد خام بزرگترین دسته از هزینه ها را در ساخت باتری تشکیل می دهند، بررسی نحوه به دست آوردن مواد خام بسیار مهم است. تخمین زده می شود که در برخی موارد، فلزات حیاتی باتری برای مواد فعال کاتدی بیش از 50000 مایل را پیش از رسیدن به یک کارخانه سلولی طی می کنند. از طریق محتوای منبع منطقه ای، فاصله لجستیکی را می توان تا 96٪ کاهش داد، ارائه زنجیره تامین را تقویت کرد و محتوای قابل ردیابی را فعال کرد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود اروپا و آمریکای شمالی تا سال 2030 تقریباً 20 درصد از تولید سلولی جهانی را داشته باشند، این تولید به مواد خام نیاز دارد و باید از هم‌اکنون زمینه برای رفع این نیازهای آینده فراهم شود.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که هر خودرو دیگری که در سال 2035 در سطح جهان فروخته می شود، الکتریکی خواهد بود. اکنون باید برای رفع چالش های موجود در زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی، از جمله ساخت و بازیافت این مواد، کار انجام شود. در مقیاس جهانی، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک در زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی به تقویت موقعیت‌ها و بازار رشدی که نقشی حیاتی در آینده جهانی ایفا خواهد کرد، کمک خواهد کرد.

ایجاد عرضه داخلی زنجیره تامین مواد حیاتی و دوام اقتصادی کشورها را تضمین می کند. هر دو برای خریداران OEM جذاب هستند و در عین حال اهداف و مقررات پایداری را که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی ایجاد شده است را پیش می‌برند.

شرکت های بازیافت باتری که به صورت عمودی یکپارچه شده اند، راه آینده هستند. توانایی جمع آوری، دسته بندی، پردازش، تولید توده سیاه، پالایش توده سیاه و تولید سولفات های فلزی با درجه باتری، کشورها را به سمت اقتصاد دایره ای سوق می دهد.

مناطق در سراسر جهان امروز این فرصت را دارند که یک زنجیره تامین داخلی بسازند که تأثیر مثبتی بر نسل های آینده خواهد داشت. امروزه تمرکز زیادی بر تامین مواد معدنی حیاتی هم در سطح منطقه ای و هم در سطح جهانی وجود دارد، اما بزرگترین معدن در حال کار در جهان امروز خودروهایی هستند که در اطراف جاده های ما حرکت می کنند. ایجاد یک زنجیره تامین حلقه بسته که محتوای بازیافتی را ادغام می کند، برای ایمن سازی این مدل بسیار مهم است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *