نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 10:27 ب.ظ

چهار روش مقرون به صرفه برای خنک کردن هوا بدون تهویه هوا در تابستان

چهار روش مقرون به صرفه برای خنک کردن هوا بدون تهویه هوا در تابستان

اندی کوربلی -11 ژوئیه 2024-عکس: Krzysztof Kotkowicz

بسته به محل زندگی شما، تهویه مطبوع در تابستان یک امر لوکس یا یک ضرورت است. با این حال، بسته به اندازه حساب بانکی و قیمت برق در شهرستان شما، این نیاز ممکن است خطر تبدیل شدن به یک کالای لوکس را داشته باشد.

خوشبختانه، انسان‌ها تا زمانی که خانه‌هایشان را می‌سازند و انرا خنک می‌کنند و گاهی اوقات هیچ هزینه‌ای ندارد.

با بهره برداری از فیزیک و عناصر اصلی، اکثر مردم می توانند خانه خود را بدون تهویه مطبوع به طور قابل اعتماد خنک کنند، این فقط به کمی مشاهده نیاز دارد. به عنوان مثال – مسیر خورشید را در طول روز مشاهده کنید.

1: محافظت در برابر خورشید

پرتوها در گرم ترین ساعات روز کجا می بارد؟ همانطور که ایالات متحده در نیمکره شمالی قرار دارد، خورشید در سراسر آسمان جنوبی حرکت می کند، و بنابراین برای اکثر صاحبان خانه یا مستاجران، پرتوهای آن در جناح های جنوب شرقی، جنوبی و جنوب غربی خانه شما می کوبید.

با رسیدن به پنجره، کرکره ها را ببندید—یا مجموعه ای از پرده هایی را بخرید تا گرما را از پنجره وارد نکنید.

پس از اینکه پرتوهای خورشید به طور کامل پنجره ای را ترک کردند، لحظه باز کردن آن است.

2: در هنر جریان هوا مسلط شوید

یک پرچم را بیرون از خانه خود نگه دارید و هنگام وزش باد جهت وزش باد را کنترل کنید. باز کردن پنجره‌ها در انتهای مخالف خانه، جریان هوایی ایجاد می‌کند که هنگام حرکت در محدوده‌های باریک دهانه‌های پنجره، باعث تسریع و خنک شدن جریان می‌شود، مانند روشی که رودخانه‌ها هنگام هدایت به بخش باریک‌تری سرعت می‌گیرند.

بیشتر مردم می‌دانند که هوای گرم بالا می‌آید، اما همیشه به این نتیجه نمی‌رسند که این بدان معناست که هوای سرد پایین می‌رود. به این ترتیب، قرار گرفتن خود در سطوح پایین تر، چه خرد و چه کلان، می تواند کمک زیادی کند.

در نظر داشته باشید که تخت خود را به زیرزمین منتقل کنید. این همان کاری است که بیابان نشینان هزاران سال انجام داده اند – خوابیدن در زیر سطح زمین برای خنک ماندن. همچنین می توان فنر جعبه و قاب را برداشت و تشک آنها را مستقیماً روی زمین قرار داد. هرچه بدن فرد به «ته» هر چیزی نزدیکتر باشد، خواه خانه باشد یا اتاق، خنک‌تر خواهد بود.

سرمایه گذاری روی یک فن برگشت پذیر ایده خوبی برای تسلط بر جریان هوا است. اگر منبعی از هوای گرم در اتاق وجود داشته باشد، پنکه می‌تواند آن را از پنجره بیرون بیاورد یا از پله‌ها بالا برود و هوای خنک‌تری را برای پر کردن اتاق ایجاد کند. به همین ترتیب، اگر منبع هوای خنک‌تری وجود داشته باشد، یک فن می‌تواند آن را از زیرزمین بالا بکشد، یا بعد از تاریک شدن هوا از بیرون به داخل بکشد.

3: استفاده از آب

از آب می توان برای خنک کردن خود و اتاق به طرق مختلف استفاده کرد. وقتی یک کاسه یخ روی چهارپایه جلوی پنکه قرار می‌گیرد، هوای دمیده شده به اتاق را خنک می‌کند. به همین ترتیب، اگر نسیم یا هوا از پنجره وارد شود، حوله مرطوبی که روی آن آویزان شده است، هنگام ورود هوا را بیشتر خنک می کند.

اگر کسی نمی تواند دوش آب سرد را تحمل کند، می تواند به راحتی حوله مرطوب را روی هر قسمت از بدن که به طور قابل توجهی گرم است بمالد. اطراف گردن یا بین ران ها مکان های خوبی برای حوله های سرد هستند زیرا جریان خون از شریان های اصلی عبور می کند. کیسه های یخ به همین خوبی کار می کنند.

ترکیب این روش ها با پنکه یک راه مطمئن برای خنک شدن در هنگام خوابیدن است. همچنین بدیهی است که هیدراته ماندن مهم است، زیرا کمبود آب موجود در بدن سیستم خنک کننده طبیعی فرد را مختل می کند.

4: درک گرما

گرما به طرق مختلف در طول روز و در سراسر خانه تولید می شود. برای شروع، بدن ما از طریق حرکت زیاد، هضم و سایر فعالیت ها گرما تولید می کند.

هیچ کس به شما توصیه نمی کند که روزه بگیرید اما خوردن یک شام سبک تر، یا حتی تقسیم کردن شام به دو وعده جداگانه، از تولید گرمای متابولیک بیش از حد از طریق هضم جلوگیری می کند.

در مورد غذا، به سالاد و ساندویچ فکر کنید، زیرا اجاق‌ها هوا را از گرما اشباع می‌کنند. یک جایگزین هوشمندانه تر، پخت و پز با قابلمه یا اجاق های آهسته یا حتی استفاده از وسایلی مانند بخارپز برنج یا سرخ کن در بیرون است.

هنگامی که رایانه ها با ظرفیت کامل کار می کنند، مقدار زیادی گرما تولید می کنند – بنابراین رایانه یا لپ تاپ را با کمتر از نیمی از سرعت حافظه کار کنید. می‌توانید با بستن برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید، و تعداد برگه‌ها و پنجره‌های مرورگر را به حداقل برسانید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *