نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 10:29 ب.ظ

معاونت علمی کارمند اکوسیستم نوآوری است

به نقل از کارنگ

در مراسم معارفه حسین افشین به عنوان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مطرح شد

نویسنده: مریم آزادی طلب تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۳

آیین تکریم و معارفه معاون جدید با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، سورنا ستاری، معاون اسبق علمی و روح‌الله دهقانی، معاون علمی دولت سیزدهم در محل این معاونت برگزار شد. در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش‌های روح‌الله دهقانی، حسین افشین به‌عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دولت چهاردهم معرفی شد.

در ابتدای جلسه دهقانی فیروزآبادی درباره اهمیت و جایگاه ویژه معاونت علمی و دستاوردهای چهار دوره این معاونت و تبیین برنامه‌ها و رویکردهای آینده آن صحبت کرد. پس از سخنان او محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز درباره پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور، اقدامات صورت‌گرفته در معاونت علمی و جایگاه این معاونت سخن گفت.

عارف، ایران را جزو مدعیان فناوری در جهان دانست و گفت که چنین دستاوردی، نتیجه تلاش‌های جوانان کشور در این چهار دهه است. عارف تأکید کرد: «سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد که هنوز اهداف آن محقق نشده است. تحقق سند چشم‌انداز به عهده معاونت علمی است، اما بدون استناد به نیروی جوان ممکن نیست.»


حرف معاونت علمی، حرف رئیس‌جمهور و دولت است


معاون اول رئیس‌جمهور جایگاه معاونت علمی را فراتر از دستگاهی در رقابت با سایر دستگاه‌ها معرفی کرد و اظهار داشت: «به‌هیچ‌وجه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را دستگاه ندانید. اگر دستگاه بدانیم منابع و مسئولیت‌ها تقسیم می‌شود. این معاونت مسئول مدیریت همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم‌وفناوری و مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌ها است.»


همکاری معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی دانش‌آموزان مستعد


در ادامه معارفه، حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، اعلام کرد که یک بخش از معاونت علمی حتماً به بخش دانش‌آموزی اختصاص داده خواهد شد تا با همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانش‌آموزان مستعد در مناطق مختلف شناسایی شوند و پرورش یابند. او اظهار کرد: «دانش‌آموزان، موتور پیشران نیروی انسانی هستند و توسعه کشور از بخش دانش‌آموزی می‌گذرد. خلاقیت از کودکی رشد می‌یابد و باید پرورش پیدا کند تا محصولش در بنیاد نخبگان قرار بگیرد.»


ضرورت پرهیز از ورود معاونت علمی به منازعات سیاسی


معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه معاونت چه در دوران سورنا ستاری و چه در دوره روح‌الله دهقانی هیچ‌وقت وارد منازعات سیاسی نشد، افزود: «هرکسی در این موقعیت قرار می‌گیرد باید همین اصل را حفظ کند. من خوشحالم زمانی معاونت علمی را تحویل می‌گیرم که به بلوغ رسیده است و اگر در دوره بنده پیشرفتی صورت گرفت به همین دلیل بوده و اگر چنین نشد، قطعاً، بنده مقصر هستم.»


کارمند اکوسیستم نوآوری کشور هستیم


او در ادامه سیاست خود را حمایت و مدیریت ریسک اعلام کرد و گفت: «سیاست من این است که هیچ‌کجا تصدی‌گری نکنیم؛ این مجموعه صرفاً کارمند اکوسیستم نوآوری کشور خواهد بود و هرکجا بتوانیم کمک و حمایت می‌کنیم. بخش خصوصی کارها را انجام می‌دهند و دولت مسئول حمایت و تقبل ریسک است.»


معاونت علمی و فناوری بال پرواز وزارتخانه‌ها


افشین با تشکر از مسعود پزشکیان برای اطمینان به او، به جلسه‌ای با رئیس‌جمهور اشاره کرد و توضیح داد: «دکتر پزشکیان در جلسه‌ای که خدمتشان بودم تأکید کردند که معاونت باید بال پرواز وزارتخانه‌های دولت، اتاق فکر دولت و پیگیر فناوری باشد.»


فرهنگ از دل پژوهش تولید می‌شود


او سخت‌ترین اتفاق در این انتخاب را جایگزینی‌اش با دکتر دهقانی فیروزآبادی دانست و دهقانی را فردی دانشمند، فرهیخته، اخلاق‌مدار و بدون حاشیه معرفی کرد. پس از آن با تعریف خاطره‌ای از اردوی ورودی‌های دانشگاه شریف گفت: «دکتر فیروزآبادی که در آن زمان معاون پژوهشی دانشگاه آزاد بودند، در یک سخنرانی نکته‌ای گفتند که در ذهن من ماند: اینکه بعد از تجربه معاون پژوهشی شدن، دریافتند که فرهنگ از پژوهش می‌گذرد. این حرف درست و عمیقی است و برای فرهنگ‌سازی باید از پژوهش آغاز کنیم.»


چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری


دهقانی با اشاره به چهار دوره تحولی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: «معاونت علمی طی چهار دوره فعالیت خود، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. در دوره اول، دکتر واعظ‌زاده در تدوین قانون حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید نقش بزرگی داشتند که همین قانون، سنگ بنای اصلی شکل‌دهی زیست‌بوم فناوری و نوآوری شد؛ همچنین زحمات ۹ساله دکتر ستاری، مرد بزرگی که زندگی، خانواده، زمان و آبرویش را برای توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان وقف کرد باعث شد توسعه بسیار خوبی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری شکل بگیرد. در همین دوره شرکت‌ها، زیرساخت‌ها و هویت‌های متعدد شکل گرفت و قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان با همت ایشان تصویب و اجرایی شد.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *