نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 4:34 ق.ظ

با ذوب شدن یخچال های طبیعی آلپ، جسد کوهنوردان گمشده در یخ کشف می شود.

با ذوب شدن یخچال های طبیعی آلپ، جسد کوهنوردان گمشده در یخ کشف می شود.

15 جولای 2024 -توسط جک دولان، لس آنجلس تایمز-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

در اواخر ژوئن، هنگامی که گروهی از کوهنوردان از یخچالی در ارتفاعات آند پرو پایین آمدند، توده‌ای تیره و نابجا را دیدند که روی برف سفید کورکننده قرار داشت.هنگامی که آنها نزدیک شدند، متوجه شدند که این یک سنگ نیست، همانطور که در ابتدا تصور می کردند.وقتی کمی نزدیکتر شدند، از لباس های کهنه و وضعیت پوست متوجه شدند که مرده مدت زیادی آنجا بوده است. گواهینامه رانندگی کالیفرنیایی که به طرز معجزه آسایی حفظ شده بود در جیب این مرد، او را بیل استمپفل، کوهنوردی اهل چینو شناسایی کرد که در سال 2002 توسط بهمن مدفون شده بود.

بهمن ها به صورت رودخانه های سست و روان از یخ و برف شروع می شوند که قربانیان خود را از پای خود می برد و آنها را از کوه می شست. وقتی زباله های یخ زده متوقف می شوند، به سرعت به چیزی شبیه به یک قبر سیمانی تبدیل می شوند.اما در سال‌های اخیر، با گرم شدن سیاره زمین و ذوب شدن یخ‌ها با سرعت هشداردهنده‌ای، یخچال‌های رو به پایین در قسمت بالایی بسیاری از مشهورترین و مرگبارترین قله‌های جهان شروع به تسلیم اجساد کوهنوردان گمشده کرده‌اند.

این یک موهبت و تسکین برای خانواده‌های داغدار است ، اما برای مقامات دولتی که وظیفه آن‌ها حذف محترمانه بقایای بدن است، کار سختی ایجاد می‌کند.

سال گذشته، پس از موج گرما که باعث سریع‌ترین از بین رفتن یخ‌های یخبندان در تاریخ سوئیس شد، چکمه یک کوهنورد آلمانی که در سال 1986 ناپدید شد، از یخچال طبیعی در نزدیکی شهر کوهستانی زرمات، نه چندان دور، شروع به بیرون زدن کرد.

در هیمالیا، جایی که صدها ماجراجو در دامنه‌های کوه اورست از دهه 1920 جان خود را از دست داده‌اند، مقامات نپالی مجبور شده‌اند اکسپدیشن‌های پرمخاطره و دشواری را برای بازیابی اجساد کشف‌شده و به سرعت در حال آب شدن آغاز کنند.

آنگ تشرینگ شرپا، رئیس سابق انجمن کوهنوردی نپال در سال 2019 به بی‌بی‌سی گفت: «به دلیل گرم شدن زمین، یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی به سرعت در حال آب شدن هستند و اجساد مرده‌ای که در تمام این سال‌ها دفن شده‌اند، اکنون آشکار می‌شوند.

و اکنون، سناریوی وحشتناک مشابهی در دامنه‌های 22000 فوتی Huascaran، مرتفع‌ترین کوه پرو، رخ داده است.

رایان کوپر، مربی شخصی از لاس وگاس که در میان گروهی از کوهنوردانی بود که چند هفته پیش جسد استمپفل را کشف کردند، گفت: سیاره در حال گرم شدن “قطعا دلیلی است که ما بیل را پیدا کردیم.”

هنگامی که Stampfl و دو شریک کوهنوردی در سال 2002 ناپدید شدند، امدادگران به دنبال آنها رفتند. آنها یک جسد پیدا کردند، جسد استیو ارسکین، اما متیو ریچاردسون و استمپفل نتوانستند پیدا شوند.

کوپر در مصاحبه ای گفت: “اگر بیل بالای یخ بود، او را پیدا می کردند، اما در آن زمان دفن شد.”

هاوسکاران مرتفع‌ترین نقطه و جواهر تاج کوردیلا بلانکا است، منطقه‌ای با زیبایی طبیعی خیره‌کننده که خانه دوازده قله بلندتر از 20000 فوت و صدها یخچال‌های طبیعی آلپ است.

این مخازن باستانی و یخ زده، انرژی آبیاری و برق آبی بسیاری از پرو را تامین می کند. اما، همانطور که در همه جای کره زمین با افزایش دما، یخچال های طبیعی در Cordillera Blanca جرم قابل توجهی را از دست داده اند، طبق برآوردهای رسمی، در پنج دهه گذشته تا 27٪.

کوپر گفت که او تا چند روز قبل از شروع صعود هدایت‌شده‌اش، میزان و سرعت تغییرات را درک نمی‌کرد. او و برادرش، وس وارن، در شهر کوهستانی هوآراز پرو در حال معاشرت بودند و همانطور که دیگر کوهنوردان و راهنماها یادداشت ها را با هم مقایسه می کردند، گوش می دادند.

آن‌ها شنیدند که یخچال‌ها چنان سریع در حال ذوب شدن هستند که شکاف‌هایی که قبلاً قابل کنترل بودند – شکاف‌های ناشی از حرکت طبیعی یخ – به شکاف‌های عمیق و خمیازه‌ای تا عرض 60 فوت تبدیل شده بود که می‌توانست یک تیم کامل از کوهنوردان را ببلعد.و آنها شنیدند که بسیاری از راهنماها شروع به هدایت مشتریان خود به قله های با ثبات تر کرده اند، زیرا شرایط در Huascaran بسیار دشوار شده بود.با این وجود، تیم کوپر تصمیم گرفت مسیر برنامه ریزی شده خود را امتحان کند.

کوپر گفت، پنج روزی که آنها در یخچال ها سپری کردند، پرتنش بود، یک نگاه از نزدیک به هرج و مرج گرمتر از حد انتظار می تواند ایجاد کند.

کوپر گفت: “شما فقط صدای بهمن می شنوید، می شنوید سقوط سنگ، می شنوید که یخ در اطراف شما فرو می ریزد.” من هرگز روی کوهی نرفته ام که اینقدر فعال باشد.»

کوپر گفت، در نهایت، راهنماها تصمیم گرفتند که برای نشست سران فشار نیاورند. او گفت، در عوض، آنها گروه را به سمت مسیری قدیمی‌تر و کمتر پیموده‌شده که مسیر استاندارد «در آن روز» بود، هدایت کردند، قبل از اینکه تغییر زمین باعث شود کوهنوردان رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنند.

آنجا بود که آنها به جسد Stampfl رسیدند، در حدود 17000 فوت، در حالی که به تنهایی استراحت کرده بود، بدون مزاحمت و تقریباً کاملاً در معرض دید قرار داشت.

در موارد دیگر، زمانی که فقط بخشی از بدن از یخ بیرون زده است، حفاری می تواند یک مصیبت طاقت فرسا باشد. امدادگران از بیل‌ها، تبرها، آب جوش استفاده می‌کنند.

کوپر گفت، به محض اینکه متوجه شدند استمپفل آمریکایی است، او و برادرش ناامیدی خود را برای نرسیدن به قله کنار گذاشتند. آنها اکنون هدف بسیار بالاتری داشتند – رساندن بیل به خانه.

هنگامی که آنها به اندازه کافی پایین آمدند تا تلفن همراه دریافت کنند، موجی از پیام های متنی شروع شد و همسر کوپر به جستجوی خانواده Stampfl پیوست.طولی نکشید که کوپر خود را با جوزف استامپفل، پسر بیل، در تماس تلفنی یافت.

کوپر گفت که گروه از این که چگونه یخ وسایل Stampfl را به خوبی حفظ کرده بود شگفت زده شدند. لباس‌هایش، عینک آفتابی‌اش و دوربینش با یک رول فیلم هنوز داخلش است. حتی یک جفت اسکناس 20 دلاری در جیبش در حال تجزیه بود اما قابل تشخیص بود.برای خانواده سامپفل در کالیفرنیا، خبر کشف او پس از 22 سال شوکه کننده بود.

جنیفر استمپفل، دخترش در مصاحبه ای گفت: «واقعاً چند دقیقه طول کشید تا بتوانم آنچه را که می شنیدم پردازش کنم.او و بقیه اعضای خانواده نمی دانستند که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهند. نیاز ناگهانی به بازیابی جسد یک عزیز از دست رفته از کوهی سر به فلک کشیده در پرو مشکلی نیست که اکثر مردم هر روز با آن روبرو هستند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *