نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 شهریور 1403 3:02 ق.ظ

سیگنال های لیزری از فضا راه را برای پیشرفت ارتباطی بزرگ هموار می کند

سیگنال های لیزری از فضا راه را برای پیشرفت ارتباطی بزرگ هموار می کند

16 ژوئیه 2024-سیگنال های لیزری-© Danail Obreschkow،

“TeraNet” دانشگاه استرالیای غربی، شبکه ای از ایستگاه های زمینی نوری متخصص در ارتباطات فضایی پرسرعت، با موفقیت سیگنال های لیزری را از یک ماهواره آلمانی در مدار پایین زمین دریافت کرده است.

تیم TeraNet، به سرپرستی دانشیار Sascha Schediwy از گره UWA در مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR)، سیگنال های لیزری را از OSIRISv1، یک محموله ارتباطی لیزری از موسسه ارتباطات و ناوبری مرکز هوافضای آلمان (DLR) دریافت کرد.

OSIRISv1 بر روی ماهواره لپ‌تاپ پرنده دانشگاه اشتوتگارت نصب شده است. دو ایستگاه زمینی نوری TeraNet سیگنال هایی را در طول پرواز ماهواره  شناسایی کردند.این پیشرفت راه را برای افزایش 1000 برابری پهنای باند ارتباطی بین فضا و زمین هموار می کند.

دانشیار Schediwy توضیح داد: “این نمایش اولین گام مهم در ایجاد یک شبکه ارتباطی فضایی نسل بعدی در سراسر استرالیای غربی است.”

مراحل بعدی شامل پیوستن به این شبکه با سایر ایستگاه های زمینی نوری است که در حال حاضر در استرالیا و در سراسر جهان در حال توسعه هستند.ایستگاه‌های زمینی TeraNet از لیزر به جای سیگنال‌های رادیویی بی‌سیم سنتی برای انتقال داده‌ها بین ماهواره‌های موجود در فضا و کاربران روی زمین استفاده می‌کنند.

سیگنال های لیزری به طور بالقوه می توانند داده ها را با هزاران گیگابیت در ثانیه انتقال دهند، زیرا آنها در فرکانس های بسیار بالاتری نسبت به رادیو کار می کنند، بنابراین داده های بیشتری را می توان در هر ثانیه بسته بندی کرد.

با افزایش تعداد ماهواره ها در فضا، با هر ماهواره جدید که قادر به تولید داده های بیشتری است، اکنون یک گلوگاه فضایی حیاتی در انتقال داده ها به زمین وجود دارد.ارتباط لیزری برای حل این مشکل کاملاً مناسب است، اما نقطه ضعف آن این است که سیگنال های لیزری می توانند توسط ابرها و باران قطع شوند.

تیم TeraNet با ایجاد شبکه ای متشکل از سه ایستگاه زمینی که در سراسر استرالیای غربی گسترده شده اند، این مشکل را کاهش می دهد.این بدان معناست که اگر در یکی از ایستگاه های زمینی ابری باشد، ماهواره می تواند داده های خود را در سایت دیگری با آسمان صاف بارگیری کند.علاوه بر این، یکی از دو ایستگاه زمینی TeraNet که سیگنال لیزر ماهواره ای را دریافت کرده است، بر روی پشت یک کامیون جیپ ساخته شده است.

این بدان معناست که می‌توان آن را به سرعت در سایت‌هایی که به ارتباطات فضایی فوق سریع نیاز دارند، مانند جوامع راه دور که در آن‌ها ارتباطات سنتی به دلیل بلایای طبیعی قطع شده است، مستقر کرد.

ارتباطات لیزری پرسرعت از فضا انتقال داده‌ها را برای ماهواره‌های رصد زمین متحول می‌کند، شبکه‌های ارتباطی نظامی را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد و ایمن می‌کند، و عملیات از راه دور ایمن را برای بخش‌هایی مانند عملیات استخراج مستقل و همچنین برنامه‌ریزی و واکنش در بلایا تقویت می‌کند.

تیم TeraNet مستقر در ICRAR از دولت استرالیا، دولت استرالیای غربی و UWA ​​در سال 2023 به عنوان بخشی از برنامه کمک هزینه ماموریت نمایش ماه به مریخ آژانس فضایی استرالیا کمک مالی دریافت کرد.

این پروژه 6.3 میلیون دلاری از ساخت سه ایستگاه زمینی نوری TeraNet در استرالیای غربی پشتیبانی می کند.مرکز هوافضای آلمان (DLR) دسترسی غیرمجاز به ماهواره‌های روی مدار خود را که مجهز به ارتباطات لیزری هستند، فراهم می‌کند.

این شبکه شامل یک ایستگاه زمینی در UWA، یک ایستگاه زمینی دوم در محوطه فضایی Mingenew در 300 کیلومتری شمال پرث و یک ایستگاه زمینی متحرک است که در تاسیسات نیو نورچیا آژانس فضایی اروپا راه اندازی شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *