نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 شهریور 1403 3:12 ق.ظ

معمای اندازه مغز با فراتر رفتن انسان از روند تکاملی حل شد

معمای اندازه مغز با فراتر رفتن انسان از روند تکاملی حل شد

8 جولای 2024 – توسط دانشگاه ریدینگ-نرخ تکامل نسبی توده مغزی اعتبار: طبیعت اکولوژی و تکامل (2024). DOI

مطالعه‌ای که در Nature Ecology & Evolution منتشر شده است، نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین حیوانات مغز نسبتاً بزرگ‌تری ندارند – در حالی که انسان‌ها این روند را دنبال می‌کنند.

محققان دانشگاه ریدینگ و دانشگاه دورهام مجموعه داده عظیمی از اندازه های مغز و بدن را از حدود 1500 گونه جمع آوری کردند تا قرن ها بحث و جدل پیرامون تکامل اندازه مغز را روشن کنند.

مغزهای بزرگتر نسبت به اندازه بدن با هوش، اجتماعی بودن و پیچیدگی رفتاری مرتبط هستند – به طوری که انسانها دارای مغزهای فوق العاده بزرگی هستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین حیوانات مغز نسبتاً بزرگ‌تری ندارند و باورهای قدیمی درباره تکامل مغز را به چالش می‌کشد.

پروفسور کریس وندیتی، نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه ریدینگ، گفت: “بیش از یک قرن است که دانشمندان تصور می کردند که این رابطه خطی است – به این معنی که اندازه مغز به نسبت بزرگتر می شود، هرچه یک حیوان بزرگتر شود. ما اکنون می دانیم که این رابطه خطی درست نیست، رابطه بین اندازه مغز و بدن یک منحنی است، اساساً به این معنی است که حیوانات بسیار بزرگ دارای مغزهای کوچکتر از حد انتظار هستند.

پروفسور راب بارتون، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه دورهام، گفت: “نتایج ما به حل پیچیدگی گیج کننده در رابطه توده مغز و بدن کمک می کند. مدل ما سادگی دارد که به این معنی است که دیگر توضیحات دقیق قبلی لازم نیست – اندازه نسبی مغز. را می توان با استفاده از یک مدل زیربنایی مطالعه کرد.”

این تحقیق یک ارتباط ساده بین اندازه مغز و بدن در همه پستانداران را نشان می دهد که به محققان اجازه می دهد قوانین شکنان را شناسایی کنند – گونه هایی که هنجارها را به چالش می کشند.

در میان این نقاط پرت، گونه‌های خودمان، هومو ساپینس، که بیش از 20 برابر سریع‌تر از سایر گونه‌های پستانداران تکامل یافته است، می‌شود و در نتیجه مغزهای عظیمی را به وجود می‌آورد که مشخصه بشریت امروزی است. اما انسان ها تنها گونه ای نیستند که از این روند جلوگیری می کنند.

همه گروه‌های پستانداران تغییرات سریعی را در اندازه‌های کوچکتر و بزرگتر مغز نشان دادند. به عنوان مثال، خفاش ها در ابتدا اندازه مغز خود را به سرعت کاهش دادند، اما سپس تغییرات بسیار آهسته ای را در اندازه نسبی مغز نشان دادند، که نشان می دهد ممکن است محدودیت های تکاملی مربوط به نیازهای پرواز وجود داشته باشد.

سه گروه از حیوانات وجود دارند که بارزترین تغییر سریع را در اندازه مغز نشان دادند: پستانداران، جوندگان و گوشتخواران. در این سه گروه، تمایل به افزایش اندازه نسبی مغز در زمان وجود دارد “قانون Marsh-Lartet” این یک روند جهانی در همه پستانداران نیست، همانطور که قبلاً تصور می شد.

دکتر جوآنا بیکر، یکی از نویسندگان این مطالعه همچنین از دانشگاه ریدینگ، گفت: “نتایج ما یک راز را آشکار می کند. در بزرگترین حیوانات، چیزی وجود دارد که از بزرگ شدن بیش از حد مغز جلوگیری می کند. چه به این دلیل باشد که مغزهای بزرگ فراتر از یک برخی از اندازه‌ها صرفاً برای نگهداری بسیار پرهزینه هستند، اما از آنجایی که ما انحنای مشابهی را در پرندگان مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد این الگو یک پدیده کلی است – آنچه باعث می‌شود این «سقف کنجکاو» در مورد حیواناتی با بیولوژی بسیار متفاوت صدق کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *