نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 آذر 1403 8:21 ق.ظ

آزمایش موفقیت آمیز کشتی با سوخت سلولی هیدروژنی پیشگام با آلایندگی صفر در ژاپن

آزمایش موفقیت آمیز کشتی با سوخت سلولی هیدروژنی پیشگام با آلایندگی صفر در ژاپن

اندی کوربلی -27 ژوئن 2024-بنیاد نیپون

کنسرسیومی از شرکت‌های ژاپنی اولین کشتی بدون آلایندگی بالای 20 تن را با موفقیت به نمایش گذاشتند.

HANARIA که در فاصله 30 کیلومتری بین بندر کوکورا و مزرعه بادی فراساحلی شیراشیما حرکت می کند، به طور کامل از سلول های سوختی هیدروژنی نیرو می گیرد.

در یک کشور جزیره ای، 10.25 میلیون تن انتشار کربن از بخش حمل و نقل ژاپن از کشتیرانی و حمل و نقل ساحلی ناشی می شود. در سال 2015، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر سابق، بی طرفی کربن تا سال 2050 را به عنوان یکی از اجزای اصلی استراتژی توسعه ژاپن، در راستای توافقنامه آب و هوای پاریس، تشریح کرد و برای دستیابی به آن باید گام های اساسی برداشته شود.

بنیاد نیپون، یک صندوق تحقیق و توسعه که به انتقال ثروت دست نخورده دریا به نسل‌های آینده اختصاص داده شده است، همراه با تولیدکنندگان و اپراتورهای حمل‌ونقل برای توسعه مجموعه‌ای از کشتی‌های هیدروژنی با انتشار صفر برای استفاده در کشتیرانی و حمل‌ونقل ساحلی همکاری کرد.

هیدروژن با استفاده از جریان الکتریکی برای تقسیم مولکول های آب به هیدروژن و اکسیژن تولید می شود. سپس هیدروژن خالص می تواند به عنوان جایگزینی برای سوخت موتورهای سنگین مانند گازوئیل و نفت سفید در خودروهای پیل سوختی استفاده شود. اگر هیدروژن با انرژی سبز تولید شود، به آن “هیدروژن سبز” می گویند.

یک کشتی مسافربری به نام HANARIA 108 فوت (33 متر) وزن دارد و 248 تن ناخالص وزن دارد و مجهز به سیستم سوخت هیدروژنی است. انتظار می رود از او برای حمل و نقل پرسنل به مزرعه بادی فراساحلی و برای تورهای سایت استفاده شود.

در طول این نمایش او با استفاده از سوخت هیدروژنی از خروج تا رسیدن و بازگشت، انتشار گاز دی‌اکسید صفر را ثبت کرد.

یوشیهیکو هامامورا، مدیر ارشد پروژه، که همچنین سمتی در تویوتا دارد، گفت: «تحقق جامعه هیدروژنی نه تنها به توسعه فناوری، بلکه به طراحی شهری و اجتماعی نیز نیاز دارد، و ما مشتاقانه منتظر حرکت با همه طرف‌های درگیر هستیم». کارخانه هیدروژن شرکت موتور که مخازن هیدروژن را برای HANARIA تامین می کرد.

بنیاد نیپون پروژه کشتی‌های آلاینده صفر را از ژانویه 2022 انجام داده است. این پروژه قصد دارد تا پایان سال مالی 2026 دو کشتی دیگر از جمله یک قایق بادبانی و یک تانکر هیدروژنی را آزمایش کند.

مدیر اجرایی بنیاد نیپون، Mitsuyuki Unno، گفت که آنها امیدوارند به ژاپن کمک کنند تا جهان را به سمت حمل و نقل بدون آلایندگی هدایت کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *