نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 تیر 1403 10:19 ب.ظ

فناوری بلاک چین می تواند به جلوگیری از کار کودکان کمک کند

فناوری بلاک چین می تواند به جلوگیری از کار کودکان کمک کند

25 ژوئن 2024 -توسط عمیر چوکسی، گفتگو-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

اگر تلفنی که در جیب تان دارید یا خوراکی شکلاتی که از آن لذت می بردید، با استفاده از کار کودکان ساخته شده باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ این ایده ممکن است شما را به وحشت بیاندازد، اما حقیقت این است که کار کودکان در پشت تولید محصولات آشنای روزمره از جمله وسایل الکترونیکی و غذا قابل مشاهده است.

این امر به ویژه در صنایعی مانند استخراج کبالت و تولید کاکائو رایج است. و همانطور که تحقیقات اخیر بی بی سی نشان داد، می توان آن را در زنجیره تامین برندهای معروف لوازم آرایشی نیز یافت.

علیرغم تلاش شرکت‌های بزرگ برای اجرای سیاست‌های تحمل صفر، ممکن است از این موضوع غافل باشند که کار کودک یکی از ویژگی‌های فرآیندهای تولید پیچیده آنهاست. اما تحقیقات نشان می دهد که در زنجیره های تامین بین المللی گسترده است. آمارهای سازمان ملل از سال 2021 نشان می دهد که تعداد کودکان کار در جهان حدود 160 میلیون نفر است.

پس چه می توان کرد؟ تلاش‌های مختلفی برای رسیدگی به این موضوع انجام شده است، از جمله ممیزی‌ها، سیاست‌های بررسی دقیق و تلاش‌ها برای ایمن‌سازی منابع مسئولانه، البته با درجات مختلف موفقیت.

یک راه حل بالقوه را می توان در فناوری بلاک چین یافت.

بلاک چین ها نوعی پایگاه داده دیجیتالی هستند که اغلب در تراکنش های ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. این فناوری اساساً راهی برای ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعات در طول زنجیره تامین جهانی است – مانند یک دفتر کل مجازی که تضمین می کند داده ها ایمن و شفاف هستند.اما همچنین می‌توان از آن برای اطمینان یافتن از اینکه محصولات با رعایت اصول اخلاقی و بدون کار کودکان ساخته می‌شوند، استفاده کرد.

این روش می تواند کار کند: هر زمان که محصولی برداشت یا استخراج می شود، بلافاصله یک شناسه دیجیتالی به آن اختصاص داده می شود و جزئیات آن مانند گواهی تولد دیجیتال ثبت می شود. این اولین بخش از زنجیره است.

سپس، هر بار که محصول حمل یا پردازش می شود، یک “بلوک” جدید از اطلاعات به شناسه آن اضافه می شود. هر بلوک اضافی به تدریج زنجیره بلوکی را تشکیل می دهد – یک دنباله واضح از جایی که محصول بوده است و چه کاری با آن انجام شده است.

اگر شرکت های بزرگ به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشند، شفافیت زنجیره تامین به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. و از آنجایی که این فناوری سفر یک محصول را از ابتدا تا انتها ثبت می کند، پنهان کردن هر گونه عملکرد غیراخلاقی – مانند کار کودکان – دشوار است.

همچنین شامل قراردادهایی می‌شود که در کدهای برنامه‌نویسی (معروف به “قراردادهای هوشمند”) نوشته شده‌اند که به بررسی اینکه آیا استانداردهای کار رعایت شده‌اند یا خیر – ایجاد ممیزی یا ثبت اقدامات اخلاقی کمک می‌کند.

اگر در طول زنجیره تامین بین خریداران و فروشندگان اختلافی وجود داشته باشد، بلاک چین یک دفترچه ثبت دیجیتالی ارائه می دهد که بحث ها را حل می کند. کارگران همچنین می توانند از شناسه های دیجیتال ایمن استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که فقط افرادی که به طور قانونی مجاز به کار هستند به کار گرفته می شوند و از کار کودکان جلوگیری می شود.

مزیت دیگر ثبت امن همه پرداخت‌ها است، به این معنی که کارگران حقوقی را که وعده داده شده دریافت می‌کنند و شرکت‌هایی که منصفانه پرداخت نمی‌کنند می‌توانند پاسخگو باشند.

اما تحقیقات من نشان می دهد که پیاده سازی فناوری بلاک چین راه حل آسانی نخواهد بود. زیرا در حالی که می تواند به بهبود ردیابی و پاسخگویی کمک کند، شرکت های بزرگ ممکن است بتوانند آن را به روش هایی اتخاذ کنند که به نفع عملیات و شهرت آنها باشد. آنها می توانند قوانین و استانداردها را تعیین کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی به داده هایی که تولید می کند دسترسی داشته باشد.

سیستم‌های بلاک چین بسته، بهره‌مندی از این فناوری را برای تامین‌کنندگان کوچک‌تر دشوار می‌سازد که به‌طور بالقوه منجر به دادن قدرت بیشتر به شرکت‌های بزرگ به جای بهبود شرایط کاری می‌شود.

همچنین، در اقتصادهای در حال توسعه، بسیاری از کشاورزان و تامین‌کنندگان کوچک مقیاس زیرساخت‌های فن‌آوری – مانند تلفن‌های هوشمند یا اتصالات اینترنتی قابل اعتماد- لازم برای پیاده‌سازی فناوری بلاک چین را ندارند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یکی از راه حل های ممکن برای این امر امکان ثبت تراکنش ها توسط پیام های متنی را فراهم می کند.

به این ترتیب، معاملات بین کشاورزان و خریداران می‌تواند با استفاده از تلفن‌های همراه اولیه مستند شود. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به شناسه کشاورز و مقدار کاکائوی فروخته شده در یک بلاک چین (شاید از طریق یک برنامه یا صفحه وب) به طور ایمن ثبت می شود و شفافیت را تضمین می کند.

چنین سیستمی به کشاورزان با دسترسی محدود به فناوری اجازه می‌دهد تا در معاملات ایمن و قابل اعتماد شرکت کنند – و در زنجیره‌های تامین منصفانه‌تر و پاسخگوتر شرکت کنند که میزان کار کودکان را در سراسر جهان کاهش می‌دهد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *