نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 تیر 1403 11:05 ب.ظ

نور درمانی می تواند به افراد در بهبود آسیب های مغزی بزرگ کمک کند

نور درمانی می تواند به افراد در بهبود آسیب های مغزی بزرگ کمک کند

16 ژوئن 2024-تصویر دارای مجوز Fotolia-نورهایی با طول موج های مختلف سال ها به دلیل خاصیت ترمیم زخم مورد مطالعه قرار گرفته اند.

بر اساس مطالعه‌ای که ماه گذشته در رادیولوژی، مجله انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی منتشر شد، اکنون به نظر می‌رسد که نور درمانی سطح پایین تأثیر مثبتی بر بهبودی در مغز افرادی دارد که آسیب‌های مغزی قابل توجهی را متحمل شده‌اند.

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست نوردرمانی سطح پایین را بر روی 38 بیمار انجام دادند که آسیب مغزی متوسطی را متحمل شده بودند – آسیبی به سر که آنقدر جدی است که قدرت شناختی را تغییر دهد یا در اسکن مغز قابل مشاهده باشد. همه آنها طی 72 ساعت پس از جراحات از طریق کلاه ایمنی که نور مادون قرمز نزدیک ساطع می کند نور درمانی دریافت کردند.

راجیو گوپتا، سرپرست تیم تحقیق، از دپارتمان رادیولوژی در ماس جنرال، می‌گوید: «جمجمه نسبت به نور مادون قرمز نزدیک کاملاً شفاف است. هنگامی که کلاه  را سر می گذارید، تمام مغز شما در این نور غوطه ور می شود.

محققان از یک تکنیک تصویربرداری به نام MRI عملکردی برای سنجش اثرات نور درمانی استفاده کردند. آنها بر اتصال عملکردی در حالت استراحت مغز تمرکز کردند، ارتباط بین نواحی مغز که زمانی اتفاق می افتد که فرد در حال استراحت است و درگیر کار خاصی نیست.

محققان نتایج MRI را طی سه مرحله بهبودی مقایسه کردند: مرحله حاد در عرض یک هفته پس از آسیب، مرحله تحت حاد دو تا سه هفته پس از آسیب و مرحله اواخر تحت حاد سه ماه پس از آسیب.

از 38 بیمار در این کارآزمایی، 21 نفر در حین استفاده از کلاه ایمنی نور درمانی دریافت نکردند. این به عنوان یک کنترل برای به حداقل رساندن سوگیری به دلیل ویژگی های بیمار و جلوگیری از اثرات بالقوه دارونما انجام شد.

بیمارانی که نوردرمانی سطح پایین دریافت کردند، در مقایسه با شرکت کنندگان کنترل، تغییر بیشتری در اتصال حالت استراحت در هفت جفت ناحیه مغزی در طول مرحله بهبودی حاد به تحت حاد نشان دادند.

دکتر ناتانیل مرکالدو، یکی از نویسندگان این مطالعه، که خاطرنشان کرد گام بعدی مطالعه اثرات بلندمدت است، گفت: «ارتباط در افرادی که درمان سبک را دریافت می کردند، عمدتاً در دو هفته اول افزایش یافت.

مکانیسم دقیق اثرات نور درمانی بر مغز نیز هنوز مشخص نیست. دکتر گوپتا گفت، تحقیقات قبلی به تغییر یک آنزیم در میتوکندری سلول (که اغلب به عنوان “نیروگاه” درون هر سلول شناخته می شود، اشاره می کند. این منجر به تولید بیشتر آدنوزین تری فسفات می شود، مولکولی که انرژی را در سلول ها ذخیره و انتقال می دهد. نور درمانی همچنین با گشاد شدن عروق خونی و اثرات ضد التهابی مرتبط است.

نور 810 نانومتری با طول موج مورد استفاده در این مطالعه در حال حاضر در کاربردهای درمانی مختلف استفاده شده است. ایمن، آسان برای مدیریت است و نیازی به جراحی یا دارو ندارد. قابل حمل بودن کلاه به این معنی است که می توان آن را در تنظیمات خارج از بیمارستان تحویل داد.

به گفته دکتر گوپتا، ممکن است در درمان بسیاری از بیماری های عصبی دیگر کاربرد داشته باشد.

اختلالات ارتباطی زیادی وجود دارد، عمدتاً در روانپزشکی، که این مداخله ممکن است نقش داشته باشد. PTSD، افسردگی، اوتیسم: همه اینها زمینه های امیدوارکننده ای برای نور درمانی هستند.

یک چیز درست است. نقش نور درمانی تنها با رسیدن به نتایج مطالعات بیشتر گسترش می یابد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *