نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 تیر 1403 10:04 ب.ظ

ضد جهان شریک می تواند انبساط شتاب یافته را بدون نیاز به انرژی تاریک توضیح دهد

ضد جهان شریک می تواند انبساط شتاب یافته را بدون نیاز به انرژی تاریک توضیح دهد

4 ژوئن 2024 -توسط نامان کومار-تصویری از یک جفت جهان-پادجهان. اعتبار: ویکی پدیا، سی سی

انبساط شتابان جهان کنونی، که گمان می رود توسط یک انرژی تاریک مرموز هدایت می شود، یکی از بزرگترین معماها در درک ما از کیهان است. مدل استاندارد کیهان شناسی به نام Lambda-CDM، این انبساط را به عنوان یک ثابت کیهانی در معادلات میدان انیشتین توضیح می دهد. با این حال، ثابت کیهانی خود فاقد یک درک نظری کامل است، به ویژه در مورد ارزش بسیار کوچک مثبت آن.

برای توضیح انبساط شتاب‌یافته، فیزیکدانان توضیحات جایگزینی مانند نظریه‌های گرانشی و گرانش اصلاح‌شده، از جمله گرانش بردار اسکالار-تانسور- ارائه کرده‌اند. علاوه بر این، توضیحات فراتر از چهار بعد، مانند سناریوهای دنیای بران در مدل Dvali-Gabadadze-Porrati (DGP)، گرانش را در فواصل بزرگ به دلیل تأثیر یک حجم بالاتر بر روی بران چهار بعدی ما، و کشش متغییر بران اصلاح می‌کند.

من در کارم مدل دیگری را برای توضیح انبساط شتابان کنونی جهان پیشنهاد می کنم. برخلاف مدل‌های موجود، این نیاز به هیچ شکلی از انرژی تاریک یا رویکردهای گرانشی اصلاح‌شده ندارد. با این حال، هزینه ای برای پرداخت وجود دارد: ما به یک شریک ضد جهان نیاز داریم که جریان زمانی آن برعکس با جهان ما مرتبط باشد.

دلایل محکمی برای حمایت از این مفهوم وجود دارد. از منظر نظریه کوانتومی، طبیعی است که جهان به صورت جفت ایجاد شود. اخیراً، بویل و همکاران پیشنهاد کردند که جهان به طور خود به خود CPT (تقارن معکوس بار، برابری و زمان) را نقض نمی کند، بلکه جهان پس از انفجار بزرگ تصویر CPT از جهان قبل از خود است، که به طرف شریکی ضد کائنات.

در مقاله‌ای که اخیراً در Gravitation and Cosmology منتشر شده است، از مفاهیم کلیدی نظریه کوانتوم، مانند آنتروپی نسبی، و از نسبیت عام، مانند شرط انرژی صفر، که با شرایط انرژی مثبت مطابقت دارد، استفاده کردم. یافته های من نشان می دهد که جهان به طور طبیعی به شیوه ای شتابان منبسط می شود.

آنتروپی نسبی، که به دو حالت نیاز دارد، در این مورد، مربوط به جهان و ضد جهان شریک آن است. به نظر می رسد انبساط شتابان در جهان ایجاد شده به صورت جفتی که به شرط انرژی صفر احترام می گذارند اجتناب ناپذیر است. این نتیجه کاملاً شگفت‌انگیز است و خوانندگانی که با قضیه مساحت هاوکینگ آشنا هستند ممکن است متوجه شباهت‌هایی شوند. قضیه مساحت همچنین با افق های علی سروکار دارد و برای حفظ شرط انرژی صفر نیاز دارد.

در مدل ما، افق علی با بیگ بنگ مطابقت دارد. نتایج به طور یکسان در مورد ضد جهان شریک اعمال می شود.

به طور خلاصه، انبساط شتابان جهان موضوعی چالش برانگیز است که همچنان تلاش های علمی را به پیش می برد. با تکیه بر نظریه های موجود، مدل من با استفاده از مفاهیم استاندارد نظریه کوانتومی و نسبیت عام، بدون نیاز به انرژی تاریک گریزان، توضیحی ارائه می دهد.

نتایج نشان می‌دهد که انبساط شتاب‌یافته برای جهانی ایجاد شده به صورت جفت طبیعی است. علاوه بر این، مطالعه افق های علی می تواند درک ما از جهان را عمیق تر کند. زیبایی این ایده در سادگی و طبیعی بودن آن نهفته است و آن را از توضیحات موجود متمایز می کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *