نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 تیر 1403 2:52 ب.ظ

چرا پتانسیل تحقیقاتی آلمان اغلب هدر می رود

چرا پتانسیل تحقیقاتی آلمان اغلب هدر می رود

16 مه 2024 -توسط Table.Media-نویسنده: مارکوس ویسکوپف -اعتبار عکس: fdecomite / Flickr

Science|Business با Table.Media، منبع اصلی اخبار در مورد آموزش عالی و تحقیقات در آلمان، شریک شده است. هر هفته، ما یکی از داستان‌های یکدیگر را منتشر می‌کنیم تا به خوانندگان بینش گسترده‌تری از سیاست‌های تحقیق و توسعه در سراسر اروپا بدهیم.

انتقال فناوری و نوآوری موضوعات اصلی ائتلاف دولتی چراغ راهنمایی آلمان است. با این حال، مؤسسات علمی مسئول انتقال فناوری از منابع ناکافی و عدم درک رنج می برند. علاوه بر این، تا به امروز تقریبا هیچ داده و حقایقی وجود ندارد که سهم آنها را در سیستم نوآوری اندازه گیری کند.

سابین کونست، رئیس هیئت مدیره بنیاد یواخیم هرز در هامبورگ، در مصاحبه‌ای با Table.Media در اوایل این ماه گفت: «بسیاری از آنچه در سیستم علمی تولید می‌کنیم گم می‌شود یا ردیابی نمی‌شود».

و همچنین شکایات مکرری در جاهای دیگر وجود دارد که تحقیقات عالی در آلمان به ارزش افزوده تبدیل نمی شود. طی 20 سال گذشته، سومین مأموریت دانشگاه ها یعنی انتقال دانش و فناوری به جامعه و بخش خصوصی، خود را به عنوان یک رکن برابر در کنار پژوهش و آموزش تثبیت نکرده است.

توماس گازلیگ، رئیس دفتر انتقال فناوری مشترک مؤسسه بهداشت برلین و بیمارستان دانشگاه Charité می گوید: «ما باید هر نتیجه تحقیقاتی را بررسی کنیم تا ببینیم آیا یک قطعه طلا در آن پنهان شده است یا خیر. با این حال، تعداد بسیار کمی از دانشمندان در آلمان کاربرد تحقیقات خود را در نظر می گیرند. کونست شکایت می کند که آنها “تخصص ترکیب کار علمی و کاربرد را از دست داده اند.”

گازلیق به وضوح نشان می دهد که فقدان مشوق ها و دستورالعمل های سیاسی وجود دارد. تعداد کمی از مراکز انتقال فناوری به اندازه کافی و پایدار تامین مالی می شوند. بسیاری از آنها به بودجه شخص ثالث وابسته هستند و در حال حاضر برای جبران لغو Exist Potentiale، طرحی که هدف آن فعال کردن فرهنگ راه اندازی در دانشگاه های آلمان است، تلاش می کنند.

به گفته Christiane Bach-Kaienburg، مدیر عامل Transferallianz، انجمن آلمان برای انتقال دانش و فناوری، نتیجه افزایش فرار مغزها است.

حقایق و ارقام در مورد انتقال فناوری در آلمان

همچنین ارقام، داده ها و حقایق بسیار کمی در مورد ورودی، خروجی و تأثیر وجود دارد. هیچ کس نمی داند چقدر پول برای انتقال فناوری در دانشگاه های آلمان سرمایه گذاری شده است. آنچه از آن بیرون می آید نیز ناشناخته مانده است. به گزارش گازلیگ، این موضوع نیز با دید کم موضوع همراه است.

Transferallianz، اکنون مایل است حداقل به عنوان اولین گام به این موضوع بپردازد. در یک نظرسنجی که 81 سازمان انتقال فناوری از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در آن شرکت کردند، داده های ورودی و خروجی مهمی جمع آوری شده است. ارقام مربوط به سال گزارش 2021 است و در سال 2023 جمع آوری شده است.

     درخواست های ثبت اختراع: به طور متوسط، در سال 2021 به ازای هر موسسه، فقط کمتر از 20 درخواست حق اختراع با اولویت گزارش شده است. با این حال، مقدار متوسط، یعنی بیشترین مقدار ذکر شده، 8 است، بنابراین واضح است که برخی موسسات بزرگ مقادیر را به سمت بالا تحریف می کنند. .

     درآمد حاصل از بهره برداری از مالکیت فکری: 28 موسسه از 71 موسسه ای که به این سوال پاسخ دادند بین 30000 تا 200000 یورو در سال 2021 درآمد داشتند. بیشترین ارزش آن 114 میلیون یورو است.

     تعداد قراردادها با صنعت به منظور انتقال دانش و فناوری: در اینجا نیز تفاوت آشکاری بین دانشگاه ها و مؤسسات کوچک و متوسط و مؤسسات بزرگ وجود دارد. در حالی که میانه 35 قرارداد است، برخی از مقادیر بالا میانگین ارزش را به 115 افزایش می دهند.

     درآمد حاصل از قرارداد با صنعت: با 723 میلیون یورو، بهترین عملکرد در این دسته 59 درصد از کل حجم را به خود اختصاص داده است. اکثر مؤسسات دیگر سالانه بین 1 تا 2 میلیون یورو درآمد دارند.

     تعداد استارت‌آپ‌ها: تعداد استارت‌آپ‌هایی که هر ساله در دانشگاه‌ها تأسیس می‌شوند، عاملی کلیدی در موفقیت انتقال فناوری در نظر گرفته می‌شود. در واقع، در سال مرجع 2021، هیچ استارت آپی در 16 مؤسسه از 66 مؤسسه پاسخ دهنده در اینجا تأسیس نشد. میانگین 13 بود.

نظارت از دیرباز در کشورهای دیگر استاندارد بوده است

Jörn Krupa، رئیس کارگروه Indicators Transferallianz و یکی از نویسندگان نظرسنجی، مایل است در آینده شاهد بررسی‌های منظم و جامع‌تری باشد. در کشورهای دیگر، این مدت طولانی است که رویه استاندارد بوده است، اما در آلمان تاکنون توسط فدرالیسم و فقدان انگیزه ها، از جمله موارد دیگر، مانع از آن شده است.

در بریتانیا یا اسکاندیناوی، تاثیر انتقال دانش و فناوری ثبت شده است. این البته دشوار است، زیرا دوره‌های تاثیر اغلب بسیار طولانی هستند و سایر عوامل تاثیرگذار هستند

عوامل مؤثر در نهایت تعیین می کنند که آیا یک مشکل اجتماعی حل شده است یا خیر. کروپا، که ریاست بخش انتقال و نوآوری در مرکز تحقیقات آلمانی علوم زمین (GFZ) را بر عهده دارد، می‌گوید که توجه به تعادل بین هزینه‌ها و مزایای چنین مطالعات تأثیری بسیار مهم است.

گازلیگ تاکید می کند که در نهایت، با این حال، این مطالعات و داستان ها در مورد موفقیت انتقال فناوری مهم هستند. آنها می توانند دید بیشتری به موضوع بدهند و همچنین قدردانی را در سازمان خود تغییر دهند. برای مثال، این واقعیت که سرمایه‌گذاری شخص ثالث از صنعت هنوز به‌عنوان کم‌ارزش‌تر از بودجه DFG (بنیاد تحقیقات آلمان) تلقی می‌شود، انتقال فناوری را دشوارتر می‌کند.

تمرکز بر استارت آپ ها در آلمان مناسب نیست

گازلیگ همچنین به نفع وزن دهی شاخص ها که با آلمان تطبیق داده می شود، استدلال می کند. البته استارت آپ ها مهم هستند. با این حال، در آلمان، با شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری محور، نوآوری‌هایی که در شرکت‌های موجود تأثیر می‌گذارند، به عنوان مثال از طریق مجوزهای حاصل از نتایج تحقیقات، حداقل به همان اندازه مرتبط هستند.

گازلیگ می گوید: برای حرفه ای کردن ساختارها و استفاده از پتانسیل نتایج تحقیقات، پنج درصد از بودجه سازمانی باید به انتقال و نوآوری در آینده اختصاص یابد. همچنین در کنفرانس Transferallianz هفته گذشته، سهمی برای انتقال در برنامه های بودجه مورد بحث قرار گرفت.

این امر به سیاستمداران نیاز دارد که اطمینان حاصل کنند که انتقال و تأثیر آن بخشی از ارزیابی کار علمی می شود. این باعث تغییر شهرت و طرز فکر می شود. هدف این خواهد بود که دانشمندان و سازمان های آنها از ارزش نتایج خود آگاه تر شوند و بیشتر بر بهره برداری از آنها تمرکز کنند.

این متن برای اولین بار در Research.Table، یک جلسه توجیهی حرفه ای از بزرگترین استارت آپ مستقل برای روزنامه نگاری با کیفیت در آلمان، ظاهر شد. تیم تحریریه برای افراد کلیدی در صحنه تحقیق که چارچوب علم، تحقیق و توسعه را تنظیم و پر می کنند، گزارش می دهد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *