نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

2 تیر 1403 12:12 ق.ظ

ساختمان کوهستانی با رویداد بزرگ انقراض نیم میلیارد سال پیش مرتبط است

ساختمان کوهستانی با رویداد بزرگ انقراض نیم میلیارد سال پیش مرتبط است

31 مه 2024-توسط بنیاد ملی علوم-اردوگاه صحرایی در یخچال فرعی در کوه‌های ترانس تارکتیک مرکزی. اعتبار: جان گود

از آنجایی که زندگی روی زمین کمی بیش از 500 میلیون سال پیش در جریان انفجار کامبرین به سرعت گسترش یافت، زمین دارای صفحات تکتونیکی بود که به آرامی با یکدیگر برخورد می کردند، کوه ها را ساختند و مجموعه ای از حوادث ناگوار را آغاز کردند که منجر به انقراض دسته جمعی شد.

این فعل و انفعالات صفحه ای بیشتر منجر به افزایش ماگما به سطح زمین، ورود مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای به اتمسفر و تغییرات آب و هوایی سریع شد. انقراض حاصل، گروه‌های جانوری مانند آرکئوسیاتیدها (اسفنج‌های دریایی سازنده صخره‌ها) و هیولیت‌ها (جانورانی با پوسته‌های مخروطی کوچک) را از بین برد.

جان گودج، استاد بازنشسته در دانشگاه مینه‌سوتا دولوث، می‌گوید: «اشاره به یک علت تکتونیکی برای یک رویداد انقراض غیرمعمول است، اما شواهد قانع‌کننده هستند.»

گودج و همکارانش پس از مقایسه یادداشت‌های میدانی از سایت‌های قطب جنوب و جنوب استرالیا، به پیوند با تکتونیک صفحه پی بردند. آنها متوجه شدند که این دو مکان که زمانی در اطراف خط استوا به عنوان بخشی از ابرقاره گندوانا نزدیک یکدیگر بودند، دقیقاً قبل از انقراض سوابق تقریباً یکسانی از ساختن کوه داشتند.

این تحقیق که از دهه 1990 شروع شد، در مجله Science Advances منتشر شده است.

همه چیز از زمانی شروع شد که گودج و دانشمندان دیگر چادرهای زرد و آبی روشن خود را بر روی یخچال طبیعی پوشیده از برف در قطب جنوب برپا کردند. در طول دو فصل صحرایی، آنها با هلیکوپتر و ماشین برفی به محدوده Holyoake رفتند و فسیل‌های ساختارهای صخره‌های کربناته را بررسی کردند تا انقراض را مشخص کنند. یک تیم جداگانه رکوردهای مشابهی را در سال 2011 در استرالیا پیدا کرد.

گودج گفت: “شما هرگز نمی دانید که کاری که دهه ها پیش انجام داده اید، چه زمانی قرار است به شیوه ای جدید جمع شود.”

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *