نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 مهر 1403 2:16 ق.ظ

انگیزه ورود هلدینگ‌های صنعتی به فضای نوآوری، قانون جدید مالیاتی است

به نقل از سایت کارنگ

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران باور دارد کسانی در صنعت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پایدار هستند که ذهنیت کار بلندمدت و حوصله کافی برای ارتباط با کارآفرینان استارتاپی و نوآوران داشته باشند

نویسنده: مریم آزادی طلب تاریخ انتشار: ۷ خرداد سال ۱۴۰۳

سرمایه‌گذاری‌های اخیر برخی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در حوزه اقتصاد نوآوری کشور، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های این حوزه در سال ۱۴۰۲ بود که به گفته برخی از فعالان حوزه نوآوری می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مثبتی در این فضا شود. از سویی برخی دیگر فضای متفاوت اکوسیستم نوآوری با صنعت را یکی از چالش‌های پیش روی این جریان عنوان می‌کنند که در صورت عدم مدیریت صحیح‌ می‌تواند آسیب‌زننده باشد. اما سؤالی که در این میان پیش می‌آید این است که انگیزه این هلدینگ‌ها از ورود به این فضای جدید چیست؟ آیا آنها به این باور رسیده‌اند که در آینده اقتصاد دیجیتال نقش پررنگی خواهد داشت و باید زمین بازی خود را توسعه دهند؟

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران که یکی از چهره‌های شناخته شده حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فضای نوآوری کشور است، در گفت‌وگویی با استودیو راه‌کار در حاشیه اینوتکس ۲۰۲۴ انگیزه ورود هلدینگ‌های صنعتی به فضای نوآوری را قانون جدید مالیاتی عنوان می‌کند. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «براساس تجربه، کسانی در صنعت صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پایدار هستند که ذهنیت کار بلندمدت و حوصله کافی برای ارتباط با کارآفرینان استارتاپی و نوآوران داشته باشند. اگر این شرکت‌ها صرفاً برای استفاده از مزایای اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها وارد این حوزه شده باشند، شاید پنج سال آینده خبری از این هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایشان نباشد، چون انگیزه ماندن در این فضا را ندارند.»

بر اساس قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌ها می‌توانند بخشی از مالیات قطعی خود را در راستای فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری هزینه کنند و با ارائه مدارک مالیات مرتبط را نپردازند.


حضور به عنوان بازیگران اثرگذار نیازمند فعالیت بلندمدت است


مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره صندوق مالی توسعه تكنولوژی ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره ورود هلدینگ‌های صنعتی به فضای نوآوری با توضیح فضا و مسیر سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بیان کرد که داشتن انعطاف در برابر کسب‌وکارها یکی از ویژگی‌های مهم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، به این دلیل که هر استارتاپی مسیر خاصی دارد و با کارهای پروژه‌ای متفاوت است. او در این‌باره گفت: «باقی ماندن این هلدینگ‌ها در اکوسیستم به‌عنوان بازیگر اثرگذار نیازمند فعالیت بلندمدت است و باید دید مدیران این مجموعه‌ها حوصله دارند که خارج از محدوده این مشوق قانونی فعالیت کنند یا نه. این هلدینگ‌ها با وجود داشتن سرمایه کافی در این سال‌ها سرمایه‌گذاری نکردند و حالا که به این فضا وارد شدند ما استقبال می‌کنیم، اما برای تصمیم‌گیری در این‌ خصوص که آیا بازیگر تأثیرگذاری هستند یا نه، باید صبر کرد.»

زرنوخی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به این سؤال که در سال ۱۴۰۲ فعالیت کدام مجموعه‌ها برایش الهام‌بخش بوده، از دو شرکت «سیناژن» و «گلرنگ» نام می‌برد و می‌گوید: «شرکت دارویی سیناژن که از سال ۱۳۷۳ در حوزه محصولات زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌داروها و تشخیصی فعالیت دارد، بعد از دوران کرونا با شتاب‌دهنده سیناپس زنجیره ارزش خود را گسترش داد.

او ادامه داد: «در یک سال گذشته این شرکت که در حوزه بایوتکنولوژی فعال است برای من جذاب بوده است. به‌تازگی هم شرکت سرمایه‌گذاری جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند و هر روز خبر دستاوردهای جدیدی منتشر می‌کنند. گروه گلرنگ هم در حوزه کالاهای تندمصرف جسارت به خرج داده و به نظر می‌رسد ضمن اینکه برای هزینه‌ها برنامه دارد، منابع خوبی هم پیش‌بینی کرده‌اند و این حرکت نفس جدیدی در اکوسیستم دمیده است.»


پیشنهاد کتاب برای فعالان حوزه نوآوری


در این گفت‌وگو از رضا زرنوخی خواسته شد که با توجه به همزمانی نمایشگاه اینوتکس با نمایشگاه کتاب، به علاقه‌مندان این حوزه کتاب معرفی کند. او در پاسخ به این سؤال  کتاب «سختی کارهای سخت» نوشته بن هاروویتز را معرفی و بیان کرد: «این کتاب تجربه دست‌ اول نویسنده از فضای مدیرعاملی و سرمایه‌گذاری است و کسی که تجربه فعالیت داشته باشد در طول خواندن آن با موقعیت‌های زیادی هم‌ذات‌پنداری می‌کند.»

او در ادامه به رمزارزها اشاره کرد و گفت که این صنعت در سراسر دنیا با وجود همراهی با اکثر روندهای روز در زمینه سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مهجور مانده است. زرنوخی در ادامه صحبت‌های خود کتاب «اربابان کریپتو» را معرفی کرد و گفت: «این کتاب توسط انتشارات راه ‌پرداخت منتشر شده و به توضیح اتفاقات حوزه رمزارز می‌پردازد و من امیدوارم راهکاری برای نگاه سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به حوزه رمزارز ارائه کرده باشد.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *